Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Signalflaggor

Startat av andreaseldh, 03 Juni 2021 kl. 16:18

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Citat från: Joyride skrivet 22 September 2025 kl. 20:59Nu har jag läst igenom hela tråden. Tid jag inte får tillbaka 😄😉 Men jag gör ett försök att förstå, det finns alltså någon lista med tvåbokstavsföljder som betyder massa (för en landkrabba) högst obegripliga saker som sedan kommuniceras med de här flaggorna?

Ja precis så är det! Den svenska utgåvan av boken är i storlek A4, 15 mm tjock och väger c:a 760 gram enligt min högst oprecisa våg. Dock måste jag erkänna att jag endast en enda gång i livet* har sett en (i detta fallet treställig medicinsk) signal ur boken användas. Vid Sjöhistoriskas fartygspir ligger Isbrytaren Sankt Erik och fyrskeppet Finngrundet. Där finns även en bod för information. Just denna dag hade personalen hissat signalen MOX eftersom en kollega nyligen fött barn. Jag hade kunnat ställa frågan MAK0 eller MAJ0? men det är väl ganska otidsenligt att fråga om barnets kön. Speciellt som Pridefestivalen några år tidigare hade firats på Sjöhistoriskas gräsmatta och där hade man hissat signalen PRIDE i klarspråk.

Klarspråksmeddelanden går alltså alldeles utmärkt att skriva, enda begränsningen är flaggstångens höjd ;)

Oftast används dock enställiga signaler, exempelvis:
  • A Jag har dykare nere. Håll väl undan och gå med sakta fart.
  • B Jag lastar eller lossar eller transporterar farligt gods.
  • H Jag har lots ombord.

Slutligen kan man tilldela sitt fartyg en unik anropssignal¤ på 4 eller 5 tecken. För Svenska fartyg börjar de på SA, SB, SC ... SM eller 7S eller 8S.

Måste även säga att även om jag själv är insnöad på flaggmeddelanden, så har de ganska låg prioritet i verkligheten. I första hand skall man givetvis försöka använda klarspråk via radio när man kommunicerar fartyg emellan!

* Jag har även sett en uppenbart intern signal hissad på ett gästande örlogsfartyg.

¤ Ja, jag har funderat på att ansöka om en signal för mig själv.
  • Längd: 1,8 m
  • Deplacement: 0,1 ton

andreaseldh

Här är NATOs siffror 4 och 5.

NATO_4_5.png

andreaseldh

Och här visar jag tydligt hur jag fuskar med storleken för att NATOs sista siffror, 6 och 9, ska gå jämt upp.

NATO_6_9.png

andreaseldh

Internationella siffror 4 och 8.

4_8.png

andreaseldh

andreaseldh

Den sista flaggan som finns är Kod- och svarsvimpel som har flera olika användningsområden, däribland synnerligen vältajmade Slut på meddelandet!

AR.png

andreaseldh

Coda!

Så här inledde jag en presentation av mej själv, enbart med hjälp av koder (och diverse klartext) ur signalboken, när jag var aktiv på KTH. Ingen fattade nånting.

utklipp.gif

Särskilt inte det dolda budskapet i bakgrunden!

square_STOR.gif

Kamouflerat till rutor är Morse-koden ZF3 "Jag önskar öva signalering med er medelst Morsesignallampa."

andreaseldh

Citat från: andreaseldh skrivet 22 September 2025 kl. 22:09Slutligen kan man tilldela sitt fartyg en unik anropssignal¤ på 4 eller 5 tecken. För Svenska fartyg börjar de på SA, SB, SC ... SM eller 7S eller 8S.

Identifieringssignal för radioamatörer följer förresten samma standard. Fleksnes LA8PV är en fullständigt korrekt signal för en norsk radioamatör!