Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Signalflaggor

Startat av andreaseldh, 03 Juni 2021 kl. 16:18

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

I innebar en mycket intressant trapping. Kan någon med bitar kontrollera om det fungerar på riktigt? Finns det risk att det skramlar? Signalen IJ betyder Jag skall försöka fortsätta för egen maskin, men jag ber er hålla kontakt med mig med ...

andreaseldh

KL betyder Jag är tvungen att tillfälligt stoppa bogseringen.

andreaseldh

MN betyder Vrak (på latitud ... longitud ...) är inte utbojat varefter man anger latitud med L följt av fyra siffror (grad grad minut minut) och N för nord eller S för syd, och därefter longitud med G, siffror och E eller W.

andreaseldh

OP betyder inte "Ta fram brännvinet" utan "Jag har anmodat ... (namn eller signalbokstäver) att sända två streck om 10 sekunder vardera eller sändarens bärvåg följd av hens signalbokstäver".

andreaseldh

QR eller Jag kan inte komma långs sidan.

Och ST: Vad har ni för last?

andreaseldh

UV eller "Jag kommer från ..." varefter man får välja om man vill ange positionen för avresan eller ortens namn i klartext.

andreaseldh

WX eller "Sjöhävningens sanna riktning, uttryckt i tiotal grader, är ...".

andreaseldh

Och slutligen YZ eller De ord som nu följer är i klartext.

Eriol

Citat från: andreaseldh skrivet 03 Juni 2021 kl. 23:06
Citat från: Eriol skrivet 03 Juni 2021 kl. 23:02
Verkar jobbigt att göra en flagga för varje bokstav.  Varför inte bara konstruera en motordriven och programmerbar flaggviftare?  ;)

Semaforalfabetet: http://www.e.kth.se/archive/lnk/signalflaggor/semafor.html

Lade du märke till signaturen längst ned på sidan?

Såg faktiskt inte den, tog bara den första varianten jag hittade som hade ÅÄÖ. :)

Det här med upprepningsflaggor fick mig förresten att tänka på den gången jag skulle hyra flaggor till medaljceremonin på ett internationellt mästerskap. Gällde verkligen att tänka till hur många flaggor man behövde om tex Norge tog både guld och silver och två norrmän dessutom kom på delad tredje plats. Hade ju varit så mycket enklare om man hade några upprepningsflaggor att ta till vid behov.  ;D

(Och jag var naturligtvis dumsnål och misslyckades med uppdraget eftersom jag var övertygad om att Italien var helt chanslösa på alla medaljer.   :-[ )

andreaseldh

Och för att svara på din första fråga: Ja varför inte? Speciellt som det svenska systemet skiljer sig från Brittiska flottans, som många tror är internationellt. Jag äger två Mindstormsenheter, den ena sitter i Musikmaskinen och jag planerar inte att ställa ut vare sig Stadshustornet eller Håveruds slussar, så den andra är ledig. Sedan krävs bara en stor LEGO-figur, två motorer och massor av programmering!

andreaseldh

Och beträffande Fjärde ersättningstecknet, så har jag börjat "forska" (alltså surfa runt) om det och har hittills kommit fram till följande:

• Det är inte internationellt
  • Det används i USA
Frågan jag söker svar på nu är om det kan vara ett officiellt tillägg inom NATO, i likhet med de kvadratiska sifferflaggorna?

Tillägg kl 18:26
Och nu har jag hittat svaret, det var som jag trodde ett NATO-tillägg! Passade även på att skriva in detta på den svenska Wikipediasidan. Jag hittade svaret på engelska här:
https://www.crwflags.com/fotw/flags/xf-nsf.html

andreaseldh

Passade även på att försöka lägga till de svenska bokstäverna, men eftersom jag inte har inloggning på Wikipedia kunde jag inte ladda upp själva bilderna. Just nu finns bara länkar till bilderna, men om det finns någon snäll själ med inloggning därute i stugorna så får ni gärna fullfölja! Min förra ändring blev förresten lite konstig i referenshänvisningen. Stycket Siffror hänvisning 2 och Specialflaggor hänvisning 6 är samma källa och skall så vara, men den behöver ju inte ha två olika nummer i referenslistan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Signalflagga_(sj%C3%B6fart)

Tillägg midnatt 6 juni:
Nu har jag fixat inloggning till Wikipedia och lagt upp bilderna själv!

andreaseldh

Kvällens två första bokstäver är de inhemska Å och Ä. Båda med dom så förhatliga diagonala linjerna.

andreaseldh

Och vad passar väl bättre att avsluta med än Ö? Ser förresten att jag var lite väl snabb när jag bara bytte färger på Z, fyra plattor 1x4 kan ju ersättas med två st 1x8.

andreaseldh

Ersättningstecknen är som bekant triangulära. Här är de två första!