Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

OK att fila bort gjutskägg?

Startat av Nybohov Creation Ltd., 21 Maj 2021 kl. 09:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Nybohov Creation Ltd.

Är det tabu att fila bort gjutskägg om det stör funktionen?

Jag har flera gånger radat upp 6134 utan problem, men blev i dag konfundersam över den kraftiga bananeffekten.

Gjutskägget känns verkligen när jag drar fingertoppen över. Visst måste en sådan defekt vara OK att avlägsna?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

o0ger

Nej, det är inte ok enligt mig. Då har du förändrat bitens ursprungliga form.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Magnus den store

Du har min välsignelse och mer därtill. Dela biten i två om du så vill.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

andreaseldh

För mig är det helt okej. Gjutskägget ökar krockvolymen på ett sätt som inte var tänkt från början.

Som motexempel vill jag nämna urSNOTbiten 4070, som tyvärr hade felaktig krockvolym i LDD. Men att fila ned knoppen för att bygga detta är inte okej!

Påminn mig om att utfärda besöksförbud mot Magnus den store.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: o0ger skrivet 21 Maj 2021 kl. 10:06
Nej, det är inte ok enligt mig. Då har du förändrat bitens ursprungliga form.

Det är alltså vissa bitar som har gjutskägget, det kanske inte framgick i mitt inlägg. De som är helt släta på sidorna funkar att sätta i bredd.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: andreaseldh skrivet 21 Maj 2021 kl. 10:52
För mig är det helt okej. Gjutskägget ökar krockvolymen på ett sätt som inte var tänkt från början.

Som motexempel vill jag nämna urSNOTbiten 4070, som tyvärr hade felaktig krockvolym i LDD. Men att fila ned knoppen för att bygga detta är inte okej!

Påminn mig om att utfärda besöksförbud mot Magnus den store.

Nej, precis. Där är biten utformad så. I mitt exempel är det vissa som har en defekt.

ColA

Det är ju bara slipa bort, det kommer var lika osynligt som att se Bajen i tabelltoppen  8)

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: ColA skrivet 21 Maj 2021 kl. 11:34
Det är ju bara slipa bort, det kommer var lika osynligt som att se Bajen i tabelltoppen  8)

Typiskt gårdare att snöa in på fotboll.

ColA

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 21 Maj 2021 kl. 11:36

Jag försökte ta bort lite av det blodiga allvaret som alltid uppstår så fort någon frågar om såna här saker. AIK humor kanske inte går hem. Jag ber om ursäkt!

Selander

Klart du ska justera bort det fel som Lego gjort i gjutningen !!

Larry Lars

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 21 Maj 2021 kl. 09:45
Är det tabu att fila bort gjutskägg om det stör funktionen?

Jag har flera gånger radat upp 6134 utan problem, men blev i dag konfundersam över den kraftiga bananeffekten.

Gjutskägget känns verkligen när jag drar fingertoppen över. Visst måste en sådan defekt vara OK att avlägsna?

Bara att fila lite och sedan inte prata om det så mycket. ;)

Alternativet blir att be LEGO om nya bitar av bättre kvalitet. När de släpper igenom bitar med varierande mått, räknar de nog med att någon då och då kräver att få byta in dessa.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: ColA skrivet 21 Maj 2021 kl. 12:23

Jag försökte ta bort lite av det blodiga allvaret som alltid uppstår så fort någon frågar om såna här saker. AIK humor kanske inte går hem. Jag ber om ursäkt!

Jag fattade det! Det var därför jag kallade dig gårdare.

dalle

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 21 Maj 2021 kl. 14:51
Citat från: ColA skrivet 21 Maj 2021 kl. 12:23

Jag fattade det! Det var därför jag kallade dig gårdare.

Are U sirius?

Emma

Woo. Känsligt ämne! Det är alltså bara vissa av dessa bitar som är annorlunda? Har du lagt märke till om det är äldre bitar? Nån viss färg? Eller är det till synes helt på måfå?
Region Mitten

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Emma skrivet 21 Maj 2021 kl. 17:18
Woo. Känsligt ämne! Det är alltså bara vissa av dessa bitar som är annorlunda? Har du lagt märke till om det är äldre bitar? Nån viss färg? Eller är det till synes helt på måfå?

Det är LBG. Tror att de är nya. De funkar nog felfritt om de används som det är tänkt. Det är första gången jag märkt att de inte går att sätta bredvid varandra. På fotot syns det att det sticker ut lite på ena sidan.