Frågor runt moduverse med mera, har läst manualerna redan så inte såna frågor.

Startat av JonKlarstrom, 10 November 2019 kl. 19:57

Föregående ämne - Nästa ämne

JonKlarstrom

Citat från: andreaseldh skrivet 28 November 2019 kl. 22:50
80-talsväxeln x878cx2 kanske kan automatiseras med en gummisnodd. Här ligger spåren tätare men 6 knoppars vagnbredd är inget problem.

Verkar grymt, behöver kanske två åt varje håll då. En för vardera ände, och en var i reserv. =)

Bra tipsat.
Är inte ett dugg fyndig idag.

JonKlarstrom

Börjar tänka i nya banor.

En sub-level. Dvs, typ tunnelbana men kanske spårvagn ändå, men under jord. Så tänker då man kör moduverse i dubbla nivåer. Frågan är, finns det någon standard i höjd på en undre nivå?

Joacim

Inte mig veterligen, men om du tar fram ett förslag så kanske det finns snart... ;)
Men det borde ju vara minst tio-tolv bricks högt, eller vad tycker ni? Så man får plats med räls och tåg samt lite utrymme mellan tåg och övre moduversplattan.

andreaseldh

Var det region Östergötland som gjorde ett CB med Wester-tema och hade en gruva inunder, tror det var utställningen i Halmstad? Eller har jag helt virrat bort mig?

JonKlarstrom

Pallade upp 12 bricks, och för tunnelbana kan det gå, men lite i tightaste laget skulle jag vilja hävda. Letade fram tåg som är i halvbyggd form, men ställde på räls och så.

Gruvan ska jag kika om jag kan finna någon bild på, sett någon bygga med vanliga basplattor på youtube också. Frågan är om tunnelbana kanske ska löpa under vägbana i så fall, och så finns utrymme för modulhus med källare att beskåda från annan vinkel då kanske. Samt börja dra lite vattenrör och sånt bjäfs och kanske få till ett brunnslock med mera.

Sen har jag funderat på om man ställer ut, och då har modulhus som är lite moddade och egna mocs också. Man borde kunna ha lite foton på interiör liggande samt ha olika våningar blottade under dagen.

shiftaltcmd

Om du tänker ställa ut så överdriv gärna höjden så besökare lättare kan kika in. Både femåringar på en meter och vuxna på närmare två meter.
Och kanske nåt belysningssystem för att underlätta ännu mer.

JonKlarstrom

Bra tanke,

Är inte duktig på belysning, men funderar om det inte borde gå att göra något modulsystem. LEDs är ju ofta inte så energiintensiva eller varma, men vet ju inte hur det funkar med modul på modul på modul... blir ju en del belastning säkert.

andreaseldh

CB Kvarteret använder mycket fiffiga LED-lister. Efter fem sekunders sökning hittar jag tyvärr inte var man köper dom, men du kanske orkar leta i tio sekunder?

JonKlarstrom

Kvarteret hade lite lattjo saker överlag, såg den på Lego World Sthlm om jag inte missminner mig. För förutom Varberg har jag bara varit där =)

Men tror såna lister går att köpa på metervara, men finns nog överallt typ. Jula, Ikea, osv.. Men ska absolut vara alert. Måste lista ut min egna byggstil först. =)

BrickMe

Citat från: JonKlarstrom skrivet 01 December 2019 kl. 23:02
Måste lista ut min egna byggstil först. =)
Gillar hur du tänker :). Det är väl ändå det som är grundtanken att vara kreativ och skapa med Lego. Det ska va kul oxå ;)
Intressant tanke med att bygga och visa saker under jorden. Tunnelbana kunde va kul. Bland det häftigaste jag hittat när jag sökt bilder på nätet är Bruce Wayne mansion med batman grottan https://www.pinterest.co.kr/pin/379569074844827989/ . Finns nog flera som givit sig på liknande byggen.

Joacim

Citat från: andreaseldh skrivet 01 December 2019 kl. 22:03
Var det region Östergötland som gjorde ett CB med Wester-tema och hade en gruva inunder, tror det var utställningen i Halmstad? Eller har jag helt virrat bort mig?
Ja det hade vi, kommer inte ihåg hur hög grunden var. Borde finnas bilder kvar.

JonKlarstrom

Citat från: BrickMe skrivet 01 December 2019 kl. 23:15
Citat från: JonKlarstrom skrivet 01 December 2019 kl. 23:02
Måste lista ut min egna byggstil först. =)
Gillar hur du tänker :). Det är väl ändå det som är grundtanken att vara kreativ och skapa med Lego. Det ska va kul oxå ;)
Intressant tanke med att bygga och visa saker under jorden. Tunnelbana kunde va kul. Bland det häftigaste jag hittat när jag sökt bilder på nätet är Bruce Wayne mansion med batman grottan https://www.pinterest.co.kr/pin/379569074844827989/ . Finns nog flera som givit sig på liknande byggen.

Herre jävlar. Så djup källare dröjer i alla fall =) Men tänker man kan ha stadsmur o doningar som dräller i jordlagren i så fall =)

shiftaltcmd

CB stad underground.
En sida med Ghostbusters, en med Teenage Mutant Ninja Turtles, en Batman, en ...

Anders67

Citat från: Joacim skrivet 01 December 2019 kl. 23:21
Citat från: andreaseldh skrivet 01 December 2019 kl. 22:03
Ja det hade vi, kommer inte ihåg hur hög grunden var. Borde finnas bilder kvar.
https://www.swebrick.se/index.php?topic=8653.msg214145#msg214145
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

JonKlarstrom

Fett tack för länken. Ser mkt bra ut och kanske är det så att man kör 13-14 bricks hög istället för underground under city. Men frågan är kanske då, ska man ha någon form av låsning upp till också? Såg detta på ninjagosetten, att de gick att plutta ihop en våning upp också.

I alla fall har jag nu skapat en 32x32 och som är förberedd för hiss med jämn nivå instigning, dvs ett litet schakt så plattformen kan ligga i korrekt nivå med golvet =) Funderar på att köra dörrarna från ninjago, en sån list som slajdar en skiva. Eller så hittar jag på något annat, men blir nog inga innerdörrar i hissen dessvärre. Ska få plats med annat också än bara hiss.

=)