Frågor runt moduverse med mera, har läst manualerna redan så inte såna frågor.

Startat av JonKlarstrom, 10 November 2019 kl. 19:57

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

AndersI

Citat från: JonKlarstrom skrivet 26 November 2019 kl. 23:59Är den rättvänd nu?

Ja, i varje fall för mig med Chrome och Edge på Windows 10. Internet Explorer 11 klarade inte av att visa den nya bilden (tumnageln) alls...

Om du har en Android-telefon kan jag rekommendera appen "Reduce Photo Size" - där kan man både rotera, beskära och krympa bilder. Funkar hur bra som helst för mig...

Edit: Och för raka spårvagnsspår kan jag rekommendera gammal grå räls (enskilda räler) - det blir ännu mer spårvagnsliknande och du behöver inte växla knoppriktning. Svårt i kurvor dock, men det går att kombinera med lite trixande. Kurvradien är i alla fall för stor för normala MV-gator - det behövs boulevarder i så fall...

När jag testade lade jag kurvorna på gröna plattor utanför 'staden'.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Myko

IPhone skriver meta-data-taggarna i JPEG-bilder felaktigt så ibland blir de åt fel håll. Så har jag fått det förklarat i alla fall.

JonKlarstrom

Jag lär mig både räls och bildhantering av ajfån. =) Jag resize-ar dem i alla fall när jag lägger upp dem för att inte lägga max storlek. Men inte sett något alternativ för rotation.

Ajfån kanske gör antifacebook av saker. Va, vadå låg upplösning, då blir det upp-och-ner din.. din... din  *mutter mutter*

Jag har fyra, eller om det är tre såna grå. Räler. Men tonvis med räls, men snubblar jag över ett parti så är jag inte främmande för det. Men ska ta de jag har och testa designen med dessa, för kanske ger mer frihet att få till en stabil vägbana.

Gällande vändning så är jag inne på , men pga pris så troligen en "printad version" om det inte går att bygga.

tänker spårvagnarna ska ha färgsensor och följa färgkodningar, bästa vore ju om man fick till en i vardera riktning, och kanske aldrig låta de mötas på vändplats, då torde man kunna göra en fast vänsterväxling och sen att den löper ut åt andra hållet utan att växla utan att köra rakt fram.

Hmmm... får kolla vilka färger som sensorn lystrar till.  För kanske kan man bygga "anti-kollision" dvs en tvärnit vid vissa färger som man kan bygga in i fordonet. Så kommer de för nära varandra så stannar de i tio sekunder, eller så.

Spännande att klura på. Jag gillar ju inte världen jag lever i, så försöker ju bygga en som jag kanske inte gör till en drömvärld, men jag kan justera den när jag tröttnar =) Sen har jag typ flunsa/förkylning nu. Så kan inte sitta i lego-bygg-position mer än någon minut. (Bor trångt och med andra som inte vill ha legot precis överallt.)
Är inte ett dugg fyndig idag.

AndersI

På en vanlig MV-gata får du inte plats med dubbelspår och några övriga fordon samtidigt, möjligen en cykel. Varför inte bara lägga spåret som en raka med vändslingor i ändarna? Eller två stadsdelar med ett grönområde med mötesspår emellan?

Edit: Om man bygger enbart rakt spår, med de grå rälerna, så kan man ju lägga smalspår och få bättre plats.

JonKlarstrom

Hur är spårvagnarna i city setten, spårvidd? .

Jag ska just nu faktiskt försöka klura runt dubbelspår, på en fyrkörfältsbana. Dvs de två mittersta blir spår då. Ev. men färg för att skapa buss- spårvagnsfil.

Men som sagt, bara provar mig fram.

En tanke var att om man har... ska tänka. 2 x 32 pluttar - två trottoarer 8 pluttar = 56 pluttar boulevard, så får man också bättre vy över gatan och allt som händer.

Tycker många byggen jag sett på youtube är så fullplottriga med saker som är kanske lite klaustrofobisk. T.ex. i Varberg så var ett bygge enormt och mycket luft mellan så det var nästan svårt att hitta alla små gömda guldägg i bygget. Den med öresundståget. Vet inte vem som byggde. Men sett här på Swebrick också. Det är nöjsamt tycker jag.

Men genomgår just nu min jonevolution från urtidens svampgröt i legovärlden. Så får se var det landar? =)

AndersI

Jag har föreslagit minimala trottoarer (eller inga alls) på MV-gatan, för att få mera plats för spår - inte provbyggt något, dock.

Fyrfilig boulevard känns som om det blir lite väl brett. Beror förstås på hur stor stad du tänker bygga...

JonKlarstrom

Börjar med jättebred och 32 pluttar lång boulevard =)

Men kanske kan bli en CB, The Boulevard. =) Kan man gestalta gentrifiering, segregering och stadsplanering. =)

JonKlarstrom

Feber, glass och en boulevard. Den är udda studs och körfälten lite smalare för mittenpartiet. Dels för att det blev lättare med mittlinje men också för att ytterligare en stud smala av det hela. I Bryssel låg en del hållplatser faktiskt så här, man fick springa över ett körfält till trottoaren. Men som sagt så är jag bara i experiment/lära-mig-stadiet ännu. Så blir till att lista ut det hela på sikt, och satan vad bitar en behöver. Har många, men inte rätt för detta. =)

Kanske göra gräs istället bland rälsen och bara ge ett körfält för hjul.

JonKlarstrom

Nu bidde trottoarerna för pluttiga i relation till vägen. Så tror helt enkelt jag får förbjuda biltrafiken och bara köra spårvagn och gående. Ev, någon cykel. Men är man och förkyld så grönjälligt så får ta det inte nu.

andreaseldh

Drömmer jag eller har jag sett någon använda den moderna rälsen 53401 som spårvagnsspår i en Moduversevägplatta?

Och var det någon i somras i Hässleholm som hade plockat bort växeltungan i 53407 så att tågen säckvände automatiskt?

JonKlarstrom

Citat från: andreaseldh skrivet 28 November 2019 kl. 01:21
Drömmer jag eller har jag sett någon använda den moderna rälsen 53401 som spårvagnsspår i en Moduversevägplatta?

Och var det någon i somras i Hässleholm som hade plockat bort växeltungan i 53407 så att tågen säckvände automatiskt?

På A, så svarar jag - Yes! Så är det =)

På B så är det... Grymt tips, tänker alltid man ska lägga till. Men ta bort är ju grymme =) Gäller bara att två fordon inte har ojämna hastigheter och hinner ifatt varandra. =)

JonKlarstrom

Detta med säckvändningen var ju mycket bra tips. Men växeln ger väldans mycket mellanrum mellan spåren. På en basplatta 32x32 med moduversetrottoaren så går rälsen precis ner mellan dem. Dvs spåren kommer bli på tok för nära trottoaren för min smak. Så frågan är om man då ska bredda den, inte så mycket som den igår med både räls och körbanor. Men ge bättre luft, och helt enkelt göra en breddare som går att skarva till normal moduversestandard. Så man kan koppla ihop sig med andra.

Men, lär mig mer varje dag. Snart kommer jag kunna klura bättre =)

JonKlarstrom

Flexitrack funkar, men det är ingen vacker skapelse.

Försökte köra ett par kurvor för att smala ihop det, men då förskjöts det hela en stud. bakåt på den delen som svänger. Så man fick osynk på själva spårlängden.

andreaseldh

80-talsväxeln x878cx2 kanske kan automatiseras med en gummisnodd. Här ligger spåren tätare men 6 knoppars vagnbredd är inget problem.