Frågor runt moduverse med mera, har läst manualerna redan så inte såna frågor.

Startat av JonKlarstrom, 10 November 2019 kl. 19:57

Föregående ämne - Nästa ämne

Ozp

För mig är moduverse-standarden bara två bricks hög. Hur du bygger den undertill eller vilken storlek har ingen betydelse.

Först när du ska koppla ihop den med andra börjar det bli jobbigt om det inte är multipler av 32, eller 16.

Citat från: JonKlarstrom skrivet 11 November 2019 kl. 09:53Känns som det borde vara ett stående inslag med tanke på såna som mig, nya medlemmar, och såna som er, som bygger som "Doozers" (Fragglarna) och behöver mer mer mer...

Leta i VIP-delen.
https://www.swebrick.se/index.php?topic=14452.0

Citat från: JonKlarstrom skrivet 11 November 2019 kl. 09:53Och vision in i framtiden är någon form av standardkoppling för att elektrifiera plattan och kanske någon liten låda som passar inne i plattan som har styrtekniken i sig, för trafikljus osv... lite vad man vill helt enkelt. Men där får en kodare och en elektriker och dessutom legofantaster få en snilleblixt någon gång. Även induktiv el borde gå att få in, är väl en cirkelantenn typ i plattan då. Men vet inte om den kan nå upp i höjd ordentligt utan att man riskerar sabba för flyttfåglar uppe i himlen där man är, (tänker magnetfält och deras inbyggda flyttkompass).

Det finns en dansk som har tagit fram ett sådant system som han visade på Skandinaviska träffen i Halmstad förra hösten.

shiftaltcmd

Citat från: JonKlarstrom skrivet 11 November 2019 kl. 09:53
Detta att allt verkar ligga på 32x32 när det gäller kopplingarna. För tänker att t.ex. Pet Store som är 16x16 ska in på en 32x32 så behövs ju en mittenkoppling på 32-plattan också. Sen ser jag potential för 8x8 också, som gångväg eller whatnot. Dessutom ser jag kanske behov att fästa saker lite off, kanske flytta ett, heter det cc-hus?, modulhus fyra studs och fylla på med något 4x4 för mitt eget sceanario. Vägarbeten kan ju ha alternativa dragningar upp på gångvägar och allt möjligt.

Det beror på vem du ska samarbeta med. Tex i en stad som ska bli 8x8 moduverse så är det ett litet h-e att få ihop om det stoppas in nåt som inte följer standard. Det går att lösa om du fyller 3x3 moduverse, hur du själv gör inom den ytan är upp till dig.

Mars har valt att jobba på längden. Du måste bygga 4 moduler djupt men du kan bygga hur brett du vill bara du följer standard gentemot grannen.

JonKlarstrom

Jo, jag tänker att standardkopplingarna ska finnas garanterat. rund först, kryss under. Sen kanske lägga till samma koppling på några extra punkter som inte drabbar någon annan men kanske gynnar mig. =)

Tänker t.ex. bakom cc-husen (om det är modulära creator expert??) så kan ju vara trevligt att bygga en bakgata som är smalare, och kanske även där sköta leveranser till verksamheterna så det inte dräller med varutransporter bland trevligt fölk ute på gatan =)

/Jon
Är inte ett dugg fyndig idag.

Peter S

Visst kan man bygga halva moduverse också. Här har jag satt ett hus i mitten av två plattor med halva plattor på var sida. Totalt 2 hela plattor i storlek. Av byggtekniska skäl gjorde jag även vägen och marken till vänster likadant. Jag har satt technic-hål i alla 4 hörn även på de små plattorna så de kan sättas ihop med varandra (och även flyttas till andra ställen).

JonKlarstrom

Verkar grymme.

Har också en tanke på dubbla körfält åt vardera håll, tänker kanske en bussfil i annan färg där också räls för spårvagn går. Då ev. försöka skippa trottoar mellan, och ändå kunna ha enstaka refug. Vet inte riktigt än, för har ju inte byggt och känt på en ordinarie plate ännu.

För övrigt, fan va gött o hänga på forum igen. Länge sen nu, när facebook stal all uppmärksamhet.

/Jon

AndersI

Jag har också byggt halva hus (förstorad ) - om inte annat så bryter det upp regelbundenheten i ett kvarter. Om man får ihop ett helt eget kvarter kan man bygga precis hur man vill inom det.

Originellt nog (med tanke på dina frågor) har jag ett halv-hus med källaringång och anslutning till vanliga baseplate.

Fler bilder här - https://www.swebrick.se/index.php?topic=6488.msg237918#msg237918 - där man för övrigt kan följa min utveckling (?) som modulhusbyggare.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

JonKlarstrom

Blir ju till och med snyggt med en trappa mellan moduverse o baseplate. Kanske får jag då bygga en ramp/lift för rullstolarna, som sällan blir snyggt men nödvändigt för mina hjulbenta figurer =)

Kwagge

JonKlarstrom

Citat från: Kwagge skrivet 11 November 2019 kl. 18:33
Man kan bygga STORA plattor också.. denna är på 2,5x8..
Där ser jag massor technicshål, precis så jag tänker =) Man kan fästa ett hål här o ett hål där.

Anders67

Jag tror du har fått se många varianter av moduverse. Standarden är rätt enkel det roliga och utmaningen börjar när man planerar sina byggen ihop med andra.

Dina tankar med elektrifering är bra, våra danska vänner är duktiga på detta och har till och med byggt mag-kontakter baserat på technic bricks, technic hålen är ju 7,8 mm diameter och det finns neodym magneter i diameter 8 mm som man kan pressa in med lite våld.

I mitt the hills har jag höjt upp trotoaren just för att skapa mer dynamik i trotoarmiljön och med övergångsplattor så funkar det, där är mina moduler 32x32, 32x16, 16x16, 8x32. När man jobbar med moduler på det sättet blir det svårare med övergångar till grannen vid CBn så just nu är jag ensam på detta 😭
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

JonKlarstrom

Citat från: Anders67 skrivet 11 November 2019 kl. 21:12
Jag tror du har fått se många varianter av moduverse. Standarden är rätt enkel det roliga och utmaningen börjar när man planerar sina byggen ihop med andra.

Dina tankar med elektrifering är bra, våra danska vänner är duktiga på detta och har till och med byggt mag-kontakter baserat på technic bricks, technic hålen är ju 7,8 mm diameter och det finns neodym magneter i diameter 8 mm som man kan pressa in med lite våld.

I mitt the hills har jag höjt upp trotoaren just för att skapa mer dynamik i trotoarmiljön och med övergångsplattor så funkar det, där är mina moduler 32x32, 32x16, 16x16, 8x32. När man jobbar med moduler på det sättet blir det svårare med övergångar till grannen vid CBn så just nu är jag ensam på detta 😭

På något sätt får jag en feeling det vore lattjo o ha lite 8x32 med sig i allsköns varianter, så kan man liksom plutta in små jokrar ifall någon har lite glapp i sin del. Nyfiken på Danskarna, finns det någonting med bilder och online om detta med elektrifierngsstandard?

JonKlarstrom

Min första roadplate ever! Men passade på att ändå försöka integrera spår till spårvagn. Tänker därmed en enkelriktad tvåfilig väg. Klurar på att få till mer körfält utan trottoar. Samt överlag förbättra stabilitet. Nu är det inte snottat, utan är väg enligt instruktion, räls, sen pyttelite väg enligt instruktion igen. Men är rätt tight, är väl inte för inte det heter Lego system :)

AndersI

Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

JonKlarstrom

Såg det nu, och undrar också. Kör PC sen ett tag och lägger upp dem via telefonen. Får kolla vad tusan det är frågan om.

JonKlarstrom

Testar och lägger upp bilden efter att ha mailat till mig själv. Är den rättvänd nu? För om så, ja då får jag helt enkelt sluta dona upp via telefonens webbläsare.