[MOC] - Gul tre skilling banco

Startat av CopMike, 16 Mars 2019 kl. 10:11

Föregående ämne - Nästa ämne

ingels

Citat från: CopMike skrivet 07 Juni 2019 kl. 20:00
Lite avstannat men vad är bättre att göra på nationaldagen än att bygga på Sveriges mest kända frimärke?

Det är lite svårt att hålla sig på en gräns som jag känner mig bekväm med mellan att återskapa det i detalj eller min lite mer vanliga "serieruta"-stil, dvs. hur perfekt ska originalet efterliknas?

Påpeka gärna saker som ni tror är förbättringar, jag kommer att ta ett samlat grepp mot slutet och finjustera allt. Just nu är jag bara nöjd att det gått framåt, och JA - jag kommer nog att beställa ännu mer BLO plates ::)!

Grillat satfläsk, det där blir ett rejält frimärke det där. Vet inte om det är för att det inte är färdigklossat som det ser lite så där "trasigt" och skavt som ett riktigt gammalt frimärke ska se ut, jag gillar det och är nyfiken på hur det färdiga bygget kommer att se ut. Effekten på själva poststämpeln är nåt som drar mina ögon åt sig, otroligt fint gjort
Min Legostad "Los Ingeles" kan ni läsa om i forumtrådenSwebrick.se

Mitt Lego byggande finns till vis del på Flickr

CopMike

o0ger

Det blir skitsnyggt! Men hur ska du ställa ut det? Tänker du limma upp bygget på en spånskiva?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Magnus den store

Citat från: o0ger skrivet 08 Juni 2019 kl. 22:41
Men hur ska du ställa ut det? Tänker du limma upp bygget på en spånskiva?
Har också funderat på det där. Det krävs minst två skivor. Om de lutar i 60-70° (och har en ram) kan de nog ligga löst eller nästas lätt med lite dubbelhäftande tejp.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

CopMike

Citat från: o0ger skrivet 08 Juni 2019 kl. 22:41
Men hur ska du ställa ut det? Tänker du limma upp bygget på en spånskiva?
Citat från: Magnus den store skrivet 09 Juni 2019 kl. 09:09
Har också funderat på det där. Det krävs minst två skivor. Om de lutar i 60-70° (och har en ram) kan de nog ligga löst eller nästas lätt med lite dubbelhäftande tejp.
Jag tänker kolla med någon som saluför aluminiumprofiler och bygga ett staffli. Profilerna får delas på två för att få plats i min lilla Mini Cooper. På baksidan av baseplatsen tänker jag använda klistrande kardeborreband med hullingarna på profilerna och det luddiga på baseplaten. Det blir väl minst lika pyssligt som att trycka dit plates dagarna i ända ::)!

Efter dagens insats:

Peter S

Tycker ibland att det gula trycket blir lite väl hårt och skarpt (med lite för raka kanter), men kontrasten mot den blurriga stämpeln blir ännu mer effektfull. Jag tror på att fotografera och förminska för att se effekten. Den hör ska ses på avstånd. T.ex. från andra sidan idrottshallen i Skaerbaek...

andreaseldh

Trevligt att se att du inte är rädd att visa knopparna. Om du hade använt tile hade det lika gärna kunnat vara badrumsmosaik. Knopparna gör att det definitivt syns att det är Lego och ger en härlig struktur. Det finns färgskiftningar i fotot du utgår ifrån, vet inte om det beror på trycktekniska saker i själva frimärket eller digitala egenheter i fotot. Hur som helst: valet att använda plates gör, tycker jag, att du kan strunta i dessa färgskiftningar, fortsätt köra med en nyans vitt, en nyans gult och variera de svarta och gråa nyanserna i stämpeln!

CopMike

Citat från: Peter S skrivet 10 Juni 2019 kl. 07:26
Tycker ibland att det gula trycket blir lite väl hårt och skarpt (med lite för raka kanter), men kontrasten mot den blurriga stämpeln blir ännu mer effektfull. Jag tror på att fotografera och förminska för att se effekten. Den hör ska ses på avstånd. T.ex. från andra sidan idrottshallen i Skaerbaek...
Citat från: andreaseldh skrivet 10 Juni 2019 kl. 19:54
Trevligt att se att du inte är rädd att visa knopparna. Om du hade använt tile hade det lika gärna kunnat vara badrumsmosaik. Knopparna gör att det definitivt syns att det är Lego och ger en härlig struktur. Det finns färgskiftningar i fotot du utgår ifrån, vet inte om det beror på trycktekniska saker i själva frimärket eller digitala egenheter i fotot. Hur som helst: valet att använda plates gör, tycker jag, att du kan strunta i dessa färgskiftningar, fortsätt köra med en nyans vitt, en nyans gult och variera de svarta och gråa nyanserna i stämpeln!
Ni beskriver båda precis det som jag har grunnat på - att försöka efterlikna just detta frimärke så mycket som möjligt i detalj eller göra det lite mer "serietidningsmässigt" med få färger men med några riktiga detaljer. Jag har valt det senare - om det var rätt val får väl visa sig!

Shiftaltcmd visade hur det skulle kunna se ut också:
Citat från: shiftaltcmd skrivet 17 Mars 2019 kl. 12:09
Gjord ett test där jag använde 8 färger.

Snyggare och riktigare på håll men för blurrigt och komplicerat för mig!

CopMike

Nu gäller det att spurta, väntar på en stooor påse BLO 1x2 plates!

Magnus den store

Nice, är det Klossfestivalen som du siktar på?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

CopMike

BrickMe

måste bara ses irl när det stooora är frimärket är klart :)

CopMike

Fick dit översta raden med tandningen också innan det är läggdax ;D!

CopMike

Dagens första bygge var en flyttbar vägg ::):

Sen var det dags för en sittning till med frimärket:

Och det fick bli en "sista" beställning av BLO 1x6 plates också ;D!
Nu är det finlir kvar, jag ska jämföra med originalet och justera det jag kan/ser.

Memmla