Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Skotare

Startat av morson1, 06 November 2010 kl. 15:15

Föregående ämne - Nästa ämne

morson1

#30
Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 16 November 2010 kl. 10:55
De stora hjulen har dels tre hål i en ring runt centrum men även axelhål i mitten. Tänk dig denna bit fast med bara vartannat perfiera hål:




Man kan fästa dubbla sådana där remskivor med friction pins och sedan en axel genom både fälg och de dubbla remskivorna, det blir lite stadigare. Det vekaste är att axeln böjer sig.

Det jag inte gillar med den lösningen är att remskivorna inte kommer ända intill de tre hålen i fälgen för att krysshålet i fälgen är djupare/bredare än de tre runda hålen. Men jag har eventuellt en annan lösning på G, väntar på leverans från BL...   ;)

Problemet man aldrig slipper om man inte använder svarta navet är ju att det hela kan glida på axeln av belastningen, alltså att fälgen glider längre och längre ut på axeln. Hade man kunnat använda det svarta navet är ju fälgen så gott som låst i sidled.

morson1

#31
Fråga till panelen..

Finns det något sätt att driva två PF-motorer på olika håll på samma kanal? Alltså, går det ändra rotationsriktningen på något finurligt sätt?

PS. Jag är ny inom PF, så det kanske är en väldigt korkad fråga. DS.

Nextuz

Citat från: morson1 skrivet 30 November 2010 kl. 22:53
Fråga till panelen..

Finns det något sätt att driva två PF-motorer på olika håll på samma kanal? Alltså, går det ändra rotationsriktningen på något finurligt sätt?

PS. Jag är ny inom PF, så det kanske är en väldigt korkad fråga. DS.
jaa du kan sätta en sådanhär imellan den ena motorn och mottagaren =)
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=bb339c01

morson1

#33
Citat från: Nextuz skrivet 30 November 2010 kl. 23:28
jaa du kan sätta en sådanhär imellan den ena motorn och mottagaren =)
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=bb339c01

En sån hade jag liggandes framför näsan ny i oöppnad påse utan vetskap om dess kraftfulla potential.. skäms..  ;D

Edit: Då raskt vidare till nästa fråga: Hur gör man bäst rent batterimässigt för att driva 8 motorer samtidigt åt samma håll med en kanal?

Nextuz

Citat från: morson1 skrivet 30 November 2010 kl. 23:35
Citat från: Nextuz skrivet 30 November 2010 kl. 23:28
jaa du kan sätta en sådanhär imellan den ena motorn och mottagaren =)
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=bb339c01

En sån hade jag liggandes framför näsan ny i oöppnad påse utan vetskap om dess kraftfulla potential.. skäms..  ;D

Edit: Då raskt vidare till nästa fråga: Hur gör man bäst rent batterimässigt för att driva 8 motorer samtidigt åt samma håll med en kanal?

Jag skulle använda iallafall köra minst 3 mottagare, helst 4 st.. kör alla dem på samma kanal.

Tobbe Arnesson

IR-mottagaren har tydligen en begränsning på 0,8 A.

Enligt Philo drar medium-motorn 0,31 A under belastning och stora motorn 0,55 A. Man kan alltså ha två medium på samma port, tre om de inte jobbar så hårt. Av den stora varianten kan man använda bara en, kanske tillsammans med en medium.

Jag antar att 0,8 A är per port men källan var inte så utförlig, ska se om jag kan få mer kött på benen där.
Blogg: Robotkampen

Tobbe Arnesson

Nu har jag mer kött på benen: http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=49092

Rätt ruttet kött visade det sig:

0,8 A är max vad IR-mottagaren kan spotta ur sig totalt, så man kan inte ens köra två XL-motorer på varsin port för fullt.  >:(

Två medium samtidigt på en mottagare går bra (på varsin eller samma port).
En medium och en XL samtidigt på en mottagare går nästan bra.

Fler kan funka om inte motorerna är så hårt belastade.
Blogg: Robotkampen

Tobbe Arnesson

Tydligen är batteripacket begränsat till 1.0 A...
Blogg: Robotkampen

morson1

#38
Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 01 December 2010 kl. 16:12
Tydligen är batteripacket begränsat till 1.0 A...

Syftar du på det vanliga eller det laddningsbara? Eller är det samma för båda?

Låter hursomhelst ganska knepigt att bygga en skotare modell större.. Fyra mottagare bara för drivningen, sen är det ju ett stort antal andra funktioner som behöver mottagare. För att inte tala om alla batterilådor, hur ska jag få plats med dem...  :(

Tobbe Arnesson

Jag antar det är båda PF-batterierna, dvs. både den lilla laddbara och den större för vanliga AA-batterier.

Hjulmotorerna borde ju inte dra så mycket ström om de är sex som delar på jobbet, speciellt inte om du drevar ned lite. Annars får du väl köra med en central motor och plocka ut kraften via axlar i boogielådorna...
Blogg: Robotkampen

morson1

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 04 December 2010 kl. 18:13

Hjulmotorerna borde ju inte dra så mycket ström om de är sex som delar på jobbet, speciellt inte om du drevar ned lite. Annars får du väl köra med en central motor och plocka ut kraften via axlar i boogielådorna...

Åtta hjul blir det för att vara helt korrekt  :) Fick en smärre chock när jag fick hem hjulen från 8466, aldrig sett dessa IRL innan, de är ju verkligen gigantiska  :o På min förra skotare sitter motorerna i fordonskroppen, men vill gå ifrån detta på denna och ha motorerna ute vid hjulen istället. Detta för att slippa onödigt mycket transmissionsdelar av lite olika skäl. Kommer använda skruvdrevet (eller vad det kan heta) ihop med 24-kuggarsdrevet, verkar bli ganska lämplig hastighet för en skotare enligt mig.

Har funnit en någorlunda bra lösning på detta, dock har jag bara delar till ett hjul än haha, kommer bli dyrt på BL när jag väl har pengar.. Dessutom har jag bara en PF-motor än sålänge, men det ligger en 8043 och väntar hos brossan i Lund, där är väl två mediummotorer till? Han hade vänligheten att köpa den åt mig eftersom den inte fanns billig i min stad.

Tobbe Arnesson

Blogg: Robotkampen

morson1

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 04 December 2010 kl. 21:03
4 medium i 8043!

Oj var det så pass!  :) Då saknas det ju bara 3 till drivningen, och ett tiotal till alla andra funktioner....

morson1

Är helt ny på LDD men tänkte försöka rita upp hjulenheten där. Hittar dock inte hjulet från 8466, finns det inte med i LDD? (Universe mode)

Nextuz

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 04 December 2010 kl. 18:13
Jag antar det är båda PF-batterierna, dvs. både den lilla laddbara och den större för vanliga AA-batterier.

Hjulmotorerna borde ju inte dra så mycket ström om de är sex som delar på jobbet, speciellt inte om du drevar ned lite. Annars får du väl köra med en central motor och plocka ut kraften via axlar i boogielådorna...

Förstår att de begränsar de laddbara lipo-batteriet... de kan ju annars ge helt sjuka strömmar.. de är grymma i RC-sammanhang =)