Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Skotare

Startat av morson1, 06 November 2010 kl. 15:15

Föregående ämne - Nästa ämne

Nextuz

Citat från: morson1 skrivet 09 November 2010 kl. 12:16
Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 09 November 2010 kl. 09:21
Du får motorisera switcharna.

Minns nu att jag kollade på lite sådana lösningar när jag var igång med bygget, men dom var alla för platskrävande.. Denna ständiga platsbrist  :) Hade det bara funnits större naturtrogna hjul kunde man ju löst det med att bygga större istället, även om det tar emot att riva sönder maskinen.

Steg ett får bli att jaga tag i en 8043 så man kan experimentera lite, hoppas man stöter på den billigt nånstans i julhandeln..

Nog finns det större hjul =)

http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=22969c01

morson1

Citat från: Nextuz skrivet 10 November 2010 kl. 14:03
Citat från: morson1 skrivet 09 November 2010 kl. 12:16
Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 09 November 2010 kl. 09:21
Du får motorisera switcharna.

Minns nu att jag kollade på lite sådana lösningar när jag var igång med bygget, men dom var alla för platskrävande.. Denna ständiga platsbrist  :) Hade det bara funnits större naturtrogna hjul kunde man ju löst det med att bygga större istället, även om det tar emot att riva sönder maskinen.

Steg ett får bli att jaga tag i en 8043 så man kan experimentera lite, hoppas man stöter på den billigt nånstans i julhandeln..

Nog finns det större hjul =)

http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=22969c01

Är det fälgen som är 62 mm? Vet inte varför jag inte köpte dessa, kanske fanns dom inte när jag byggde. Eller så var det pengarna som tröt..  :)

Tobbe Arnesson

Däcket är 105 mm i diameter men "bara" 58 mm brett vilket gör det lite för högsmalt för skogsmaskiner... 130,- styck är snittpriset för begagnade på BrickLink, jösses.
Blogg: Robotkampen

morson1

#18
Här kommer lite fler bilder som utlovat. Kanske inte ser så mycket ut för världen, men det är många timmar lagda kan jag lova, *pust* tog ett bra tag innan allt lirade som det skulle och framförallt höll..

Här syns lite av underredet fram
http://i53.tinypic.com/fw3won.jpg

Röran under hytten... Det är här jag vill få plats med receivers och motorstyrda luftventiler HAHA..
http://i53.tinypic.com/5vchl3.jpg

Undersidan
http://i55.tinypic.com/2ptctc3.jpg

Den undre drivaxeln driver bakre boggien, den övre axeln driver kranrotationen
http://i52.tinypic.com/24v5n2x.jpg

Drivningen till kranrotationen hamnade längst bak pga utrymmesbrist där fram
http://i51.tinypic.com/2d7d1tk.jpg

Här syns främre differentialen, motorn till bakre boggien samt styrcylindrarna. Motorn till främe boggien är placerad någonstans ovanför  :)
http://i56.tinypic.com/fjneko.jpg

Bild på drivningen ute vid hjulen
http://i55.tinypic.com/209t8cx.jpg

Gripklon med rotator
http://i53.tinypic.com/2ufg2mp.jpg

Del av kranarmen
http://i55.tinypic.com/23w1m6e.jpg

Mer kranarm..
http://i54.tinypic.com/2nu4ndc.jpg

Motorn till kranrotationen
http://i54.tinypic.com/mc7k39.jpg

AC:n  :)
http://i55.tinypic.com/345gf9x.jpg

Tänk om man ändå hade fått plats därinne så man kunde lekt lite..
http://i56.tinypic.com/idzmhi.jpg

Kraftpaketet  :)
http://i56.tinypic.com/2yv569w.jpg

Tobbe Arnesson

Tack för fler och bättre bilder! Snyggt bygge!

Offrar du motorn och eventuellt hyttens insida har du ju lite mer plats att röra dig på, men tight blir det likväl!
Blogg: Robotkampen

morson1

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 10 November 2010 kl. 14:45
Däcket är 105 mm i diameter men "bara" 58 mm brett vilket gör det lite för högsmalt för skogsmaskiner... 130,- styck är snittpriset för begagnade på BrickLink, jösses.

Är det dessa hjul?? http://cgi.ebay.de/Lego-Technic-8466-Off-Roader-/130450341098?pt=DE_Allesf%C3%BCrdKind_Spielzeug_Lego&hash=item1e5f723cea

I så fall tycker jag höjd/breddförhållandet ser ganska okej ut, acceptabelt iaf.

Gordonblixt

Riktigt coolt! Nu har jag sett allt! ;D

Tobbe Arnesson

Citat från: morson1 skrivet 10 November 2010 kl. 19:27Är det dessa hjul??

Japp, det är samma som på 8457 Power Puller (fast utan trycket på däcket).

Här är ett par dåliga bilder från min genomgång av 8457:





Citat från: Gordonblixt skrivet 11 November 2010 kl. 16:06
Riktigt coolt! Nu har jag sett allt! ;D

Du har inte sett någon fullt fungerande skördare. ;)
Blogg: Robotkampen

morson1

Frågan är bara hur man ska lösa infästningen av boggiena i chassiet om man bygger en ännu större maskin. Att låta en stackars axel per hjulpar hålla uppe hela tyngden känns ohållbart, det sviktar redan bra på min maskin. Kanske får använda mig av en vändskiva vid varje hjulpar, borde hålla bättre. Dom är dock lite väl stora, kommer sticka i mina ögon..

Tobbe Arnesson

Det kanske går att förstärka med en 4 x 4 snurrplatta? De har dessutom hål i mitten för kraftöverföringen. Sen planetväxlar i varje hjul för att få ned krafterna till sista steget.
Blogg: Robotkampen

Aqualize

Snyggt. Ser också att du fixat rörlig midja på den. Har du midjelås?

morson1

Citat från: Aqualize skrivet 12 November 2010 kl. 11:17
Snyggt. Ser också att du fixat rörlig midja på den. Har du midjelås?

Om du menar nån slags rörelsebegränsning så finns det inte, midjan roterar fritt efter behag.

morson1

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 12 November 2010 kl. 09:49
Det kanske går att förstärka med en 4 x 4 snurrplatta? De har dessutom hål i mitten för kraftöverföringen. Sen planetväxlar i varje hjul för att få ned krafterna till sista steget.

Just ja, den biten hade helt fallit ur minnet  :) Får väl se om det går att knåpa ihop något av det, när man fått tag i hjul..

morson1

#28
Angående infästning av dom stora hjulen.. Finns det inget annat än det gula navet på bilden att fästa den svarta delen i? Kulleder känns helt värdelöst i detta sammanhanget, vill ha en väldigt stum infästning. Frågan är alltså om det finns någon annan legobit som den svarta delen passar i trots sin stora runda axel.

http://media.peeron.com/pics/inv/custpics/x873cx1.1102063967.jpg

Om nu inget annat finns så är ändå länkarmarna nedan som normalt används är för långa för mig. Finns dom i kortare version?

http://media.peeron.com/pics/inv/custpics/32195b.1070285327.jpg

Tobbe Arnesson

De stora hjulen har dels tre hål i en ring runt centrum men även axelhål i mitten. Tänk dig denna bit fast med bara vartannat perfiera hål:




Man kan fästa dubbla sådana där remskivor med friction pins och sedan en axel genom både fälg och de dubbla remskivorna, det blir lite stadigare. Det vekaste är att axeln böjer sig.
Blogg: Robotkampen