Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Skotare

Startat av morson1, 06 November 2010 kl. 15:15

Föregående ämne - Nästa ämne

morson1

Hej! Ny här och kan inte förstå hur jag missat detta trevliga hörn av internet så länge  :)

Har en skotare som legat något år i förrådet nu.. Min son som nu är fyra år har dock inte glömt bort den (var knappt två när jag byggde den). Han tjatar nu ganska intensivt om att få leka med den och där börjar problemen. Kontrollen är en katastrof (milt sagt) då jag aldrig la ner så mycket tid på den i slutet av bygget, så den är ganska okontrollerbar för en fyraåring. Dessutom sitter luftkompressorn på kontrollen, med ett stort antal slangar till maskinen.

Nu väcks ju då givetvis tanken på att bygga om till IR och luftlöst. Vad tycker ni "kollegor"? Antar att det skulle kräva en ansenlig summa pengar, och dessutom vet jag inte hur jag ska ersätta mini-cylindrarna som jag har till styrning och gripklo? Eller vore det lämpligt med en on-board IR-styrd kompressor som driver dessa?

Alla tankar/tips/ideer är välkomna, sonen börjar bli otålig...

http://www.youtube.com/watch?v=GUhZ2z_Vk34

http://i51.tinypic.com/2isxfs.jpg

http://i55.tinypic.com/2e2gpq8.jpg




Superkalle

Hej och välkommen till forumet. Jag slänger in en "cool model"-kommentar och skickar raskt vidare till någon mer kunnig inom området  :)

tellblom

Hej

Cool model ;)   

Vad du kan göra är att flytta kompressorn till "bilen" och sköta kontrollerna via tex två extra motorer (Beror på hur många pneumatiska "kanaler" du har).
En rekomendation är att kolla på Bricklink efter motorer och RF de är i många fall billigare där nya.
En nackdel är ju att istället för batterierna i handen måste de gömmas i bilen.

Det går att fixa men RF moduler och motorer ät inte billiga tyvärr...

/Martin




Pekblom

Cool.. mer bilder  :P

morson1

#4
Citat från: tellblom skrivet 06 November 2010 kl. 18:01
Hej

Cool model ;)  

Vad du kan göra är att flytta kompressorn till "bilen" och sköta kontrollerna via tex två extra motorer (Beror på hur många pneumatiska "kanaler" du har).
En rekomendation är att kolla på Bricklink efter motorer och RF de är i många fall billigare där nya.
En nackdel är ju att istället för batterierna i handen måste de gömmas i bilen.

Det går att fixa men RF moduler och motorer ät inte billiga tyvärr...

/Martin

Just det ja, batterier... Redan väldigt trångt i maskinen pga drivningen till allt. Om jag byter ut bommens luftcylindrar mot motordrivna så behöver jag sammanlagt 2 luftkanaler sedan, en till styrning och en till gripklo.

Edit: Varför hoppar texten nedåt och gömmer sig i fönstret där man skriver inläggen?? 










Tobbe Arnesson

Hoj och välkommen!

Snygg skotare, ser ut att funka utmärkt!

Dyrt blir det sannolikt att modernisera bygget. Nu finns ju det uppladdningsbara batteriet som tar mindre plats samt att Power Functions-motorerna ger mer kraft för sin storlek.

Jag är ändå tveksam om du kan lyckas gömma batteri, kompressor, IR-mottagare och fler motorer (för de pneumatiska ventilerna) i din modell. :(

En bra inkörsport för IR-prylarna är 8043 som just nu säljs för 1.100,- hos några butiker. Den ger dig fyra M-motorer, dubbla sändare/mottagare och fyra linjära ställdon.

Det ryktas förresten om mindre linjära ställdon till nästa år.
Blogg: Robotkampen

morson1

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 06 November 2010 kl. 23:53
En bra inkörsport för IR-prylarna är 8043 som just nu säljs för 1.100,- hos några butiker. Den ger dig fyra M-motorer, dubbla sändare/mottagare och fyra linjära ställdon.

Var hittar man 8043 så billigt??

micke

Citat från: morson1 skrivet 07 November 2010 kl. 01:03
Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 06 November 2010 kl. 23:53
En bra inkörsport för IR-prylarna är 8043 som just nu säljs för 1.100,- hos några butiker. Den ger dig fyra M-motorer, dubbla sändare/mottagare och fyra linjära ställdon.

Var hittar man 8043 så billigt??
Lekplaneten Stockholm bl.a.
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

SuperMario

Eller också 1274,25 kr på TRU (25% rabatt), om man har långt till Solna.
Erbjudandet gäller dagen ut, de stänger väl vid 17:00.

Citat från: micke skrivet 05 November 2010 kl. 16:54
Citat från: Melmac skrivet 05 November 2010 kl. 16:52
Jag har aldrig varit på T'rU, hur ser deras priser ut normalt sett?
Vad kostar t ex grävmaskinen, 8043 nu?

Den kostar 1699 kr -25%

morson1

Citat från: SuperMario skrivet 07 November 2010 kl. 12:37
Eller också 1274,25 kr på TRU (25% rabatt), om man har långt till Solna.
Erbjudandet gäller dagen ut, de stänger väl vid 17:00.

Citat från: micke skrivet 05 November 2010 kl. 16:54
Citat från: Melmac skrivet 05 November 2010 kl. 16:52
Jag har aldrig varit på T'rU, hur ser deras priser ut normalt sett?
Vad kostar t ex grävmaskinen, 8043 nu?

Den kostar 1699 kr -25%


Bor tyvärr långt från stockholm. TRU där jag va idag hade tyvärr inte grävaren.. :-(

SuperMario


mechamike

Citat från: morson1 skrivet 07 November 2010 kl. 01:03
Var hittar man 8043 så billigt??

Bor du närheten av ett sagoland/babyproffsen så har även de 8043 för 1099:-

I övrigt , Kul med en skotare.. Imponerande bygge..
Snyggt med kjedjorna på framhjulen.. Hur har du gjort larvbandet till bakdelen?
Vore kul med fler bilder. 
?

morson1

#12
Citat från: mechamike skrivet 08 November 2010 kl. 13:28
Bor du närheten av ett sagoland/babyproffsen så har även de 8043 för 1099:-

I övrigt , Kul med en skotare.. Imponerande bygge..
Snyggt med kjedjorna på framhjulen.. Hur har du gjort larvbandet till bakdelen?
Vore kul med fler bilder.  

Tyvärr inget sagoland heller i närheten, bor i Ljungby, världens ände..
Ska fixa lite fler bilder ikväll!

Om jag nu skulle flytta kompressorn till fordonet och behålla samtliga luftcylindrar, hur löser man då styrningen av luftkanalerna via IR? Nån som har en bra lösning? Känns dock knepigt...
Gillar bara inte riktigt tanken med axeldrivna cylindrar, luftdrivna känns mer realistiskt.

Tobbe Arnesson

Du får motorisera switcharna. Svårt att smyga med dem då, mer av på (förvisso rätt svårt att smyga med dem även för hand).
Blogg: Robotkampen

morson1

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 09 November 2010 kl. 09:21
Du får motorisera switcharna.

Minns nu att jag kollade på lite sådana lösningar när jag var igång med bygget, men dom var alla för platskrävande.. Denna ständiga platsbrist  :) Hade det bara funnits större naturtrogna hjul kunde man ju löst det med att bygga större istället, även om det tar emot att riva sönder maskinen.

Steg ett får bli att jaga tag i en 8043 så man kan experimentera lite, hoppas man stöter på den billigt nånstans i julhandeln..