Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Skotare

Startat av morson1, 06 November 2010 kl. 15:15

Föregående ämne - Nästa ämne

morson1


Jonsson

Ruskigt fin, kan du inte slänga upp lite bilder på den? :)

carlmagnuso


Swe_mckvack

Snygg.
Men efter den teasern vill vi sen den svänga och köra över lite hinder. Såg att boggien rörde sig lite men den verkar vara smart byggd.

Kan du köra en runda med kranen så blir jag ännu gladare:-)

morson1

#49
Citat från: Swe_mckvack skrivet 23 Oktober 2013 kl. 10:56
Snygg.
Men efter den teasern vill vi sen den svänga och köra över lite hinder. Såg att boggien rörde sig lite men den verkar vara smart byggd.

Kan du köra en runda med kranen så blir jag ännu gladare:-)

Det finns en videosnutt till under samma användare på youtube, där jag kör en runda med kranen. Dock trycker jag fel hit och dit, inte lärt mig kontrollen ännu :) Så det ser lite hattigt ut... Angående mer körning får det vänta lite, ska bygga om alla åtta navreduktionerna IGEN, samt lite andra finjusteringar. Sen är jag ganska chockad över hur dåligt PF funkar ute i dagsljus, extremt opålitligt, speciellt speed remote:n :( Och batterierna surade ihop ganska kvickt i kylan som rådde under provrundan. Men mer filmer kommer, jag lovar!

Här kommer lite klickbara bilder sålänge:

















På sista bilden syns att jag valt att rotera kolvstången istället för att driva i rätt ände av cylindern, sen har jag kopplat ihop cylindrarna. Vet inte om någon provat denna dubbeldrivning innan, men jag tycker det fungerar över förväntan.


Nextuz

PF använder infraröda ljussignaler, och utomhus finns de en väldans massa mer ljus som kan störa än inne...

Samma fenomen får du om du försöker köra en fjärrkontroll till tv:n ute... eller Spela Wii...

morson1

Citat från: Nextuz skrivet 23 Oktober 2013 kl. 12:04
PF använder infraröda ljussignaler, och utomhus finns de en väldans massa mer ljus som kan störa än inne...

Jo, är medveten om detta, men så har man ju kollat på lite andra videos på tuben och tyckt att det verkat funka bra ute. Hade jag vetat hur illa det är hade jag nog aldrig byggt denna skapelse med IR. Men men, lätt att vara efterklok, en aaaaning för mycket pengar lagda för att ångra sig nu  ;D

Gideon

Du kan ju alltid köra den inomhus på nästa Swebrick-utställning? :)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

morson1

#53
Citat från: Swe_mckvack skrivet 23 Oktober 2013 kl. 10:56
Men efter den teasern vill vi sen den svänga och köra över lite hinder.

Fixade lite "hinder" nu lite snabbt, håll till godo :)

http://www.youtube.com/watch?v=5V5LVkmshr8

http://www.youtube.com/watch?v=__iBxrBw11Y&feature=youtu.be

Nextuz

Vad har du satt över fälgarna..? =)

Illuwatar

Ser ut som den svarta halvan av de stora vändskivorna (48168) i kombination med en 44375. Brutalt bygge för övrigt - ser gärna detta på en träff framöver.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

morson1

Citat från: Nextuz skrivet 23 Oktober 2013 kl. 14:17
Vad har du satt över fälgarna..? =)

Illuwatar har helt rätt angående "fälgarna". Dom ursprungliga powerpuller-fälgarna har jag plockat väck, och ersatt av egna "fälgar" bestående av en hel vändskiva in mot ramen och en halv vändskiva utåt samt en massa bitar däremellan. Skulle kunna visa en LDD-bild, men ska ändå ändra konstruktionen på dom igen för femtioelfte gången, då dom inte är tillförlitliga nog. Dreven i navreduktionen klättrar av axeltapparna och fastnar sedan i andra delar av konstruktionen = pannkaka. Blir nog tvungen att limma dreven verkar det som.

Nextuz

Citat från: morson1 skrivet 23 Oktober 2013 kl. 15:20
Citat från: Nextuz skrivet 23 Oktober 2013 kl. 14:17
Vad har du satt över fälgarna..? =)

Illuwatar har helt rätt angående "fälgarna". Dom ursprungliga powerpuller-fälgarna har jag plockat väck, och ersatt av egna "fälgar" bestående av en hel vändskiva in mot ramen och en halv vändskiva utåt samt en massa bitar däremellan. Skulle kunna visa en LDD-bild, men ska ändå ändra konstruktionen på dom igen för femtioelfte gången, då dom inte är tillförlitliga nog. Dreven i navreduktionen klättrar av axeltapparna och fastnar sedan i andra delar av konstruktionen = pannkaka. Blir nog tvungen att limma dreven verkar det som.

LIM? :P

Åhåå.. så du kör riktig navreduktion =) smart

morson1

#58
Citat från: Nextuz skrivet 23 Oktober 2013 kl. 15:51
LIM? :P

Haha jaaa jag vet, men finner snart ingen annan lösning...  :-\ Det är brutala krafter inuti hjulen med tanke på att XL-motorerna är direktmonterade där.

EDIT: snabb förklaring

Det som händer är antingen det som syns till vänster, att drevet klättrar ut på axeltappen, vilket leder till att drivdrevet i mitten kuggar över innanför, eller att drevet släpper tillsammans med axeltappen som visas till höger, med samma resultat. Med tanke på hur hjulen är infästa i boggina kan jag inte blockera detta från att hända i nuläget. I dom nya fälgarna jag ska bygga kommer jag återgå till fyra drev istället för två, samt använda mig av axlar med ändstopp bakifrån, så dom inte kan släppa likt axeltapparna. Problemet blir fortfarande att få dreven att hålla sig på axlarna, lim ser jag som enda lösningen hittills.



morson1

#59
Har nog kommit på en lösning på ovan nämnda problem nu, får provbygga en boggie när energin infinner sig  8)

UTAN lim  ;)