Swebrick Community Build - Sverigekarta

Startat av Merkurius, 02 November 2010 kl. 15:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Vilken av de tre finalisterna gillar du

Karta nr 1
Karta nr 2
Karta nr 3

Nextuz

Coola kartor.. men tycker inte sverige ska se ut som ett ökenlandskap :P

Stigge72

Citat från: Nextuz skrivet 08 November 2010 kl. 21:16
Coola kartor.. men tycker inte sverige ska se ut som ett ökenlandskap :P
Jag håller med. Det blev lite väl mycket beige (tan).
Fem färger känns kanske lite lite, tycker jag. Hur blir det med t ex sju?

Etzel

Om vi ska ha två färger till röstar jag för att de ska vara brunt och ljusgrått (Reddish Brown - Light Bluish Gray). Bruna mellan grön och tan och ljusgråa mellan tan och mörkgrått.

sweMezza

Man kan sitta och leka med färgerna alldeles för länge. Och för sent...

Citat från: Etzel skrivet 08 November 2010 kl. 12:06
En fördel med de färgerna (Green - Tan - Dark Blay - White och Blue) är att de är vanliga och lätta att få tag i.

Precis. Jag har försökt stämma av kartorna med satellitfoton men utan större framgång. Det "bälte" som nu är Tan på kartorna är samma färg, d.v.s. ungefär samma höjd.

Två varianter, personligen föredrar jag den med mer Dark Blay. Jag har även vridit upp kartan 11 grader moturs enligt AndersIs exempel.

Stigge72

Det talades en del om vatten, sjöar och floder... vad som skulle vara med och inte... Vad jag kulle vilja ha med är t ex Porjus eller Harsprånget (som landmärke/-n).

Nextuz

Citat från: sweMezza skrivet 09 November 2010 kl. 01:29
Man kan sitta och leka med färgerna alldeles för länge. Och för sent...

Citat från: Etzel skrivet 08 November 2010 kl. 12:06
En fördel med de färgerna (Green - Tan - Dark Blay - White och Blue) är att de är vanliga och lätta att få tag i.

Precis. Jag har försökt stämma av kartorna med satellitfoton men utan större framgång. Det "bälte" som nu är Tan på kartorna är samma färg, d.v.s. ungefär samma höjd.

Två varianter, personligen föredrar jag den med mer Dark Blay. Jag har även vridit upp kartan 11 grader moturs enligt AndersIs exempel.

Det där tyckte jag såg väldigt bra ut =)

mechamike

Jag gillade den här kartan och byter man ut Tan mot Mörkgrönt så får man med skogarna i de mörka Småland och de stora skogarna i norr.

Mörkgrönt är det ont om på BL.

?

Etzel

Jag tycker nog bättre om den med färre färger, tan passar fint ändå tycker jag (norrlnad är väl ändå bara ett stort kalhygge numera :P ). Men jag kan tänka mig någon av de andra också. Dark green tror jag inte funkar prismässigt, vi behöver förmodligen 1x1 plates och det finns inte i dark green än.

En sak jag inte gillar är den uppvridna kartan. Norr ska vara uppåt tycker jag, annar ser det konstigt ut. Vi kan som sagt fylla det blåa med alla möjliga saker.

Skafte

Citat från: Etzel skrivet 09 November 2010 kl. 11:35
Vi kan som sagt fylla det blåa med alla möjliga saker.

Gotlandsfärjor, t ex!

sweMezza

FYI, jag försöker få klart kartan. Jag lägger lite tid på att granska satellitfoton och höjdpunkter för att få en karta som ger en så verklig bild som möjligt.

Jag kommer inte att vrida kartan något utan jag håller med Etzel:
Norr ska vara uppåt

Sen pratade vi Var bor vi? om att markera alla medlemmar med röda 1x1 plates/tiles. Vore rätt kul. Sirre hade en bra idé att man dessutom staplar de på varandra, en per medlem. Skulle ge en fin effekt.

Nextuz

Citat från: sweMezza skrivet 10 November 2010 kl. 23:31
FYI, jag försöker få klart kartan. Jag lägger lite tid på att granska satellitfoton och höjdpunkter för att få en karta som ger en så verklig bild som möjligt.

Jag kommer inte att vrida kartan något utan jag håller med Etzel:
Norr ska vara uppåt

Sen pratade vi Var bor vi? om att markera alla medlemmar med röda 1x1 plates/tiles. Vore rätt kul. Sirre hade en bra idé att man dessutom staplar de på varandra, en per medlem. Skulle ge en fin effekt.

De var ett bra förslag. Men skulle nog föredra round plate 1x1. Blir o påminna om kartnålar då :)

mechamike

Håller med Nextuz!  Sen är frågan hur vi ska få plats med nästan 300 röda pluppar..  ;D

?

Skafte

I det här fallet kunde det ju kanske vara de som är medlemmar i föreningen och inte bara på forumet. För visst skulle det bli en sådan skillnad framöver? Och inte blir Sverigekartan byggd inom de närmaste veckorna?

Stigge72

Med tanke på skalan, och speciellt om vi gör staplar där det bor flera medlemmar, så tror jag inte att det blir något problem att få plats med 300.

Och angående det som Skafte skrev, så föreslår jag att vi tar med dem som skrivit in sig på listan i "var bor vi"-tråden, vilket bör vara de som är mest aktiva, och därför mest intressanta i sammanhanget. Troligen de som kommer gå med i föreningen fortast när de kan också.

sweMezza

Okej, det här är ett försök att spika kartan.

Tre varianter med nästan samma färger. Skillnaden är att nummer 1 (längst till vänster) har kvar lite Light Blay. Syns knappt och borde tas bort. Nummer 3 (längst till höger) saknar helt gråa färger.

Personligen gillar jag nummer 2 (mitten) mest för att den har mer variation i färgerna utan att täcka hela ytan med Tan. Den mest korrekta kartan om man jämför mot en satellitbild är nog nummer 3.