Swebrick Community Build - Sverigekarta

Startat av Merkurius, 02 November 2010 kl. 15:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Vilken av de tre finalisterna gillar du

Karta nr 1
Karta nr 2
Karta nr 3

sweMezza

Höjdskillnaderna skulle vara häftigt. Jag försökte igår hitta en bra karta som visade Sveriges topografi också.

Här är en men jag hittar ingen beskrivning av höjderna.

Det här är kartan jag har utgått ifrån just nu.

Merkurius

Hur skulle det funka om vi byggde landskapen istället? Om jag då skulle bygga dalsland måste jag kontakta Värmlandsbyggaren och Västergötlandsbyggaren om hur gränserna skulle se ut.
Det blir iofs mer arbete med skalan osv.
Panem et solanum habemus. Quid nobis male evenire potest?

Tobbe Arnesson

Tror det blir mycket svårare att administrera, skulle en enda plutt i gränslinjen bli fel passar inte kartan ihop sedan.
Blogg: Robotkampen

Skafte

Jag bygger förstås väldigt gärna Gotland med Domkyrka/ringmur/raukar/turister, men jag är inte riktigt på det klara med vad det skall användas till. Byggas ihop på en storträff och sen ta med "sin" bit hem igen? Behålla den ihopsatt eller i alla fall ha den på ett ställe så att den kan användas i all framtid?

Jag är på, vilket som.  :)

AndersI

Citat från: Skrytsson skrivet 05 November 2010 kl. 00:28
Men detta betyder ju att fyra plattor kommer att bli helt bestående av blåa plats, känns inte det lite tråkigt? Vore det inte bättre att rotera Sverige-kartan en aning vilket ju ger möjlighet att beskära den hårare?

11 graders rotation vänster ger 2x6 plattor i stället:
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Nextuz

Måste de byggas på baseplates då?
Skit i vattnet och kör med dubbla lager plaes bara och gör konturen exakt av sverige =)

mechamike

Fördelen med baseplates är väl vid transport, sen är väl vatten kul och snyggt, nåstans måste väl Göteborgarna ha att placera sina räktrålare, Karlskronaborna sin ryska ubåt och minsvepare, och längst upp kan vi väl köra med vitt och låta isen ligga så Ymer har nått att kämpa igenom..

Fick en tokig ide , tänk om vi skulle bygga upp (så mycket som går från Vintersaga

Vintersaga

Text och musik: Ted Ström, 1984

En kusttanker som stampar genom drivisen i Kvarken.
Ett träningspass på Ullevi i dis.
Gränsstationen i Torneå, en gumma på en spark.
Landsorts fyr där snöstormen drar in.
Tät snö som gloppar i Mariabergets backar.
Hett och svett på Statt i Härnösand.
En tradare i snörök mellan Kiruna och fjärran
flämtande ljus i Visby hamn

Det är då som det stora vemodet rullar in
Och från havet blåser en isande, gråkall vind.

I Malmö rispas dimman av färjornas sirener
Och på andra sidan sundet börjar världen.
En ensam Volvo sliter i motvinden på Tjörnbron
Bion i Pajala ger "Den sista färden"
Lapplandspilen råmar som ett vilddjur genom natten
Gårdarna släcker sina ljus
Ett stormpiskat Marstrand ber sitt Pater Noster
Stockholm city svajar i sitt rus

Tradarfik i Docksta i motorvägens skugga
En överdos på Skärholmens station
Insnöade vägar nånstans på Österlen
Och fyllan växer till på Mommas krog
Frusen törst i kön till stadspuben i Luleå
Frusna drömmar uti monarkin
Kärleken får leva mellan nattskiftet och drömmen
Kärleken går på billigt vin

eller kanske inte..
?

Skafte

Då blir det en Gotlandsfärja i så fall, med lite lampor bredvid...  :D

Etzel

Jag tycker som sagt att vi kör på sweMezzas karta som den är, med mycket blått och inga andra länder. Inte hellet några höjdskillnader än tycker jag. Det går ju att fixa till senare i fall vi vill, men det kan vara smart att starta lite lättare. Det blir nog mycket att bygga ändå ;)

Skafte

Att lägga till höjdskillnader är ju ett sätt att få stora fina Norrland lite mer invecklat. Ont om landmärken att bygga där annars! Men visst, mycket bitar går åt.

Och jag frågar igen: gör man en bit och donerar till "Swebricks Sverigekarta" som turnerar världen runt, eller gör man en bit, åker till en träff, sätter ihop allt och tar med sig sin bit hem igen?

Etzel

Jag tycker väl det låter bäst att man tar med delen till en träff och sätter ihop delarna tillsammans med alla andra trevliga swebrickare, pratar om delarna och modellerna, umgås lite mer och har trevligt för att sedan när träffen är över åka hem och ta med sig sin bit ;)

Merkurius

Det var så jag trodde det funkade också..
Ska alla bygga själva kartan, eller ska nån bara bygga sevärdheter?

Det borde göras nån förteckning över vilka sevärdheter som ska finnas med?
Panem et solanum habemus. Quid nobis male evenire potest?

Etzel

Kartan delas lämpligen upp i baseplate-delar som frivilliga tar på sig att bygga. Man kan gå samman flera och bygga om vill, t.ex. Göteborgarna går samman och bygger den västsvenska plattan.

Sevärdheterna tror jag vi löser smidigast genom att vi har en lista på alla sevärdheter folk har tänkt bygga och ser till att vi får en någorlunda jämn spridning över landet. Nu så här i början kan väl folk bygga vilka sevärdheter man vill, men sedan när vi ska ha ut dem på kartan kanske vi måste slopa en del som är från samma stad och liknande.

Så, skriv här tydligt vad ni har tänkt bygga för sevärdhet och var den ligger. Ex.
Etzel - Thailändska paviljongen - Ragunda kommun, Jämtland

Och vi borde kanske fixa en liknande lista för kartdelarna. Men jag väntar på att vi ska bestämma oss för vilken version (i vilket fall så förväntar jag mig att Uppsala-gänget tar minst en del ;) ).

mechamike

Vi missade väl föra LUGbulk programmet (liiiiiite snävt tidsfönster) Ni som har bra kontakter med lego, tror ni det går att köpa in (och konkurera med Bricklink)
från Lego via annan kanal? Eller nästa LUGbulk kankse dyker upp snart?
?

Tobbe Arnesson

Det ska tydligen gå att ringa till Kundtjänst och uppge att man vill köpa enskilda bitar samt uppge deras produktkod (står i slutet av moderna instruktioner). Den koden har tydligen både klosstyp och färg så man behöver inte uppge färger.

Begränsningen är att man bara kan köpa bitar som är i produktion samt att prisbilden är långt ifrån lika trevlig som i bulk-programmet.

Läs mer här: http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=46844
Blogg: Robotkampen