Swebrick Community Build - Sverigekarta

Startat av Merkurius, 02 November 2010 kl. 15:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Vilken av de tre finalisterna gillar du

Karta nr 1
Karta nr 2
Karta nr 3

AndersI

Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

sweMezza

Många bildbehandlingsprogram duger till för att göra mosaiker. Hitta Sverige-kartor var inte så svårt men en som var rensad och hade sjyssta höjdskillnader var desto krångligare!

Vill vi börja enkelt kör vi bara grönt och blått, se bild nedan. 288 studs baserat på 6 basplattor (6x48).

Etzel

Snyggt fixat, sweMezza!
Jag tror detta skulle kunna bli en bra karta att utgå från.

Får ta och ladda upp med blå och gröna plates nu :P

Skrytsson

Men detta betyder ju att fyra plattor kommer att bli helt bestående av blåa plats, känns inte det lite tråkigt? Vore det inte bättre att rotera Sverige-kartan en aning vilket ju ger möjlighet att beskära den hårare?

sweMezza

70% av jordens består av tråkigt blått ;)

Jag gillar det blåa och inramningen som det bidrar till. Men frågan är öppen!

Etzel

martin_p får väl bidra med lite silja/viking line-färjor som kan köra på Östersjön. Upp i nordväst kan vi göra någon snygg Swebrick logga eller liknande. ;)

Skrytsson

Hur tänkte ni dela upp det? Jag skulle kanske också vara intresserad av att ta någon del  :)

Stigge72

Skulle man inte kunna ha något annat än blått på de delar som faktiskt inte är vatten... det jag tänker närmast på här är våra kära grannländer Norge och Finland (som har landgränser). Beroende på hur allt artar sig så kan det kanske vara bra att ha Danmark med också, speciellt om man vill ha med Öresundsbron.
Antingen har man vatten=blått, Sverige=grönt "annat land"="färg x", eller så kan man ha vatten=blått, Sverige=grönt, Norge="färg n", Finland="färg f", Danmark="färg d" (inga andra länder som kommer med, va?)

Eftersom vi har medlemmar i åtminstonde Norge och Danmark, så tycker iaf jag att det vore fint att ha med dem på kartan.

Min första tanke var att man skulle kunna plocka bort de plattor som är helblå, men att pryda kreationen med en Swebrick-logga låter som en ännu bättre idé.

2st 8x16 i valfri placering relativt varandra låter som en bra utgångspunkt (även om jag får det till 256 knoppar ;) ).

sweMezza

Mmm. Alla våra små projekt och dess beslut ;)

Jag hittade två andra kartor som var snygga. Första försöket var att hitta en Sverige-karta som var någorlunda frilagd.

De här två är annars bra:
Norra Europa
Sverige med grannländer, 4535x7067 pixlar!

Tobbe Arnesson

Sverige och Finland utan Norge, som på EU-slantarna. Ser ut som ett slappt mansorgan. :D

Båtar och strandade ryska u-båtar passar bra i det blå.

Jag kan tänka mig att bygga Åreskutan och Gesundaberget (utanför Mora, om inte shutter vill ha Mora). Jämtlands Bryggeri i Pilgrimstad, Jämtland kan också få vara med...
Blogg: Robotkampen

robban

Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Merkurius

Citat
2st 8x16 i valfri placering relativt varandra låter som en bra utgångspunkt (även om jag får det till 256 knoppar ;) ).

Naturligtvis. Ska inte ägna mig åt huvudräkning mera... :-)
Panem et solanum habemus. Quid nobis male evenire potest?

Ras 74

Tar man med Finland och Danmark får vi med hela Estland, Lettlan, Litauen delen med.
Utesluter man dem, så blir det ofantligt massa blått.

Jag har hellre bara med Sverige ala sweMezzas inlägg 2 på sid. 3.

Kan du göra resten av delarna i samma mosaik mönster så vi får hela Sverigekartan på det viset?
Numrera alla kartdelarna så kan vi ju välja vilka vi kan hjälpa till att bygga.

Kommer Göteborg hamna på den nedersta till vänster?
Jag kan tänka mig att ta den plattan att bygga ihop med andra GBGare i såfall.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Merkurius

Hur tjockt eller högt bygger man en sån här karta? Har vi med höjdskillnader? Och i så fall, så att det stämmer med havsytan? Blir mycket bitar i Jämtland och Lappland då :-)

Ang. problemet med mycket blått, finns inte blå baseplate i rätt storlek? Så slipper man bygga 700 miljoner kvadratmil vatten?

Edit: Nä, det fanns inte blå 48 x 48
Panem et solanum habemus. Quid nobis male evenire potest?

Ras 74

Det hade varit extremt coolt! Bara att "fylla" med meningslösa 2x4 (osv) i alla möjliga färger.
Kan bli svårt att få till exact dock. Några förslag på det?
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.