Swebrick Community Build - Sverigekarta

Startat av Merkurius, 02 November 2010 kl. 15:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Vilken av de tre finalisterna gillar du

Karta nr 1
Karta nr 2
Karta nr 3

sweMezza

Precis. Vi spikade en höjd på kartan till 288 studs (6 gråa 48x48) men minskade sedan till blåa 32x32 plattor. Anledningen var både för att kunna använda blåa plattor men även att flera kan bygga delarna till kartan.

Citat från: Ras 74 skrivet 15 November 2010 kl. 11:28
Lite sent in med detta kanske, men borde vi inte bygga med 48x48 istället för att få bättre detaljer?

Menar du att vi skulle göra kartan i en större storlek (skala)? 9x4 32x32 studs plattor blir 225 x 100 cm. Inte direkt litet men klart att vi kan bygga större, framförallt om det är ett projekt med stöd från LEGO.

Ras 74

Citat från: stigge72 skrivet 15 November 2010 kl. 12:53Vi valde storleken först, och sedan valde vi 32x32 för att de finns i blått (=bra vattenfärg). Dessutom kan fler bidra med landbitar om man har ett mindre format på dem.
Visst kan man fortfarande köra med 32x32 och blåa men tycker abslout att vi skulle kunna köra i
en lite större skala. Jag kan ta på mig att kolla med LEGO vad vi kan få hjälp med.
Hur många blåa baseplates behöver vi, hur mycket plates i de olika färgerna kommer vi behöva.
Skall man sätta en standard att bara 4x4, 2x2 och 1x1 plates får användas.
Detta borde vara ganska enkelt att räkna ut.
Kan vi sammanställa en sådan lista, ge den till LEGO så tror jag att vi kan få hjälp med de bitar
som behövs. Sedan behöver vi bara fördela ut alla plates till respektive byggare.

Borde också fördela "kartan" i nummer, så vi vet vem/vilka bygger vad (ominte det är gjort redan).
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Ras 74

Citat från: sweMezza skrivet 15 November 2010 kl. 13:05Precis. Vi spikade en höjd på kartan till 288 studs (6 gråa 48x48) men minskade sedan till blåa 32x32 plattor. Anledningen var både för att kunna använda blåa plattor men även att flera kan bygga delarna till kartan.

Menar du att vi skulle göra kartan i en större storlek (skala)? 9x4 32x32 studs plattor blir 225 x 100 cm. Inte direkt litet men klart att vi kan bygga större, framförallt om det är ett projekt med stöd från LEGO.
Absolut göra den något större! Hur många plates i höjd blir det om vi skulle gå för 4 meter i höjd?
Hur bred blir den då. Ännu fler kan ta del eller delar i projektet. Vi kan bygga delar ihop för dom
som bor något så när samlade.

Vad tycker medlemmar om att den färdiga kartan kan befinna sig på LEGOs kontor i Stockholm
men att vi har tillgång till den?
Våra egna skapelser behöver ju inte vara där, utan kan tas med när vi har events eller liknande.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Merkurius

Ska vi avvakta med listan över vilka sevärdheter vi ska bygga tills kartan är klar?
Panem et solanum habemus. Quid nobis male evenire potest?

Ras 74

Sevärdheter är det ju inget som behöver väntas med. De skall ju bara vara "dekoration" till kartan ändå.
Kommer ju kunna sättas dit, och tas bort allt eftersom. Eller rent av förnyas och bytas ut.

sweMezza

4 meter motsvarar 12 st 32x32. 384 studs totalt på höjden. Borde vi inte stämma av storleken med LEGO också? De kanske inte har plats för hur stor karta som helst.

Citat från: Ras 74 skrivet 15 November 2010 kl. 15:17
Borde också fördela "kartan" i nummer, så vi vet vem/vilka bygger vad (ominte det är gjort redan).
Jag har en färdig bild på rutmönster som jag tänkte lägga upp i samband med detaljerade 32x32 grids (började igår bygga allt i LDD istället men det tar för mycket tid så lägger ned det).

Citat från: Ras 74 skrivet 15 November 2010 kl. 15:17
Jag kan ta på mig att kolla med LEGO vad vi kan få hjälp med.
Det vore kanon. Jag kan sammanställa en lista på vad vi behöver så fort vi får lite mer feedback i tråden från de redan engagerade (ni vet vilka ni är).

Jag tycker det hela låter som ett väldigt kul upplägg!

Stigge72

Jag är gärna med och bygger en bit (32x32) land oavsett hur stor kartan blir totalt...

Det låter som en bra idé att kolla med Lego hur stor karta de vill ha. Ska vi låna den av dem när vi har egna tillställningar då?

Hur bred blir 4m-kartan, förresten? 6 plattor? eller räcker det med 5?

Att bara använda plattor av storlek 1x1, 2x2, 4x4, låter bara dumt för mig. Om man har en stor yta som är grön, så borde det väl vara bättre att smälla på med t ex 6x16, så man täcker så mycket som möjligt med så få plattor som möjligt. Dessutom är det bra att lägga plattorna om lott när man bygger i flera nivåer, för att undvika s k generalskarvar.

Merkurius

Ska det startas en ny tråd där alla kan lägga till sevärdheter? eller ska vi ha den här bautatråden för alltihop? Var vi överens om sevärdheter på 8x8?
Panem et solanum habemus. Quid nobis male evenire potest?

Etzel

Citat från: stigge72 skrivet 15 November 2010 kl. 17:34
Att bara använda plattor av storlek 1x1, 2x2, 4x4, låter bara dumt för mig. Om man har en stor yta som är grön, så borde det väl vara bättre att smälla på med t ex 6x16, så man täcker så mycket som möjligt med så få plattor som möjligt. Dessutom är det bra att lägga plattorna om lott när man bygger i flera nivåer, för att undvika s k generalskarvar.
Fördelen med att endast använda 1x1, 2x2 och 4x4 är att det blir enkelt att beställa från LEGO. Ju färre antal olika bitar som behövs desto billigare och enklare blir det. Dessutom så finns en j-vla massa sjöar i Sverige så det är inte så många ställen i landet som det går att passa in en stor grön platta ;)

Jag bygger gärna en större karta, och om vi får hjälp från LEGO med material så är det ju inga problem. Den mindre storleken hade kanske passat bättre om vi skulle fixa allt själva men om det inte blir så så gör det ju inget  ;D

Sevärdheter kan man bygga när som, de är ju faktiskt inte ens beroende av en karta. De funkar ju utmärkt som vanliga MOCs också tillvidare innan kartan är klar. 8x8 som riktlinje på sevärdheterna tycker jag fortfarande låter bra, vissa kanske behöver vara lite större men försök hålla det "micro". ;)

Jag ska fixa en tråd till sevärdheterna, byta namn på denna tråden och flytta bägge till MOC-avdelningen tänkte jag.
::)*börjar bygga på Uppsala slott*

Stigge72

Citat från: Etzel skrivet 15 November 2010 kl. 18:12
Fördelen med att endast använda 1x1, 2x2 och 4x4 är att det blir enkelt att beställa från LEGO. Ju färre antal olika bitar som behövs desto billigare och enklare blir det. Dessutom så finns en j-vla massa sjöar i Sverige så det är inte så många ställen i landet som det går att passa in en stor grön platta ;)

Jag var fortfarande inne på att vi skulle "bygga själva", men med beställningsmomentet blir det ju lättare med färre sorter.

tellblom

Jag tar gärna en den bit av Sverige norr om Göteborg med Tjörn och Orust, då detta är mina blivande hemtrakter....

/Martin

micke

Har vi satt ngn tidplan för när det skall vara klart?

@Tellblom Om tidplanen passar för mig så kan jag ta från Gbg norröver till dina nya hemtrakter så kan vi mötas där, bor mitt emellan där och har en idé om vad jag skulle bygga isåfall
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Ras 74

Vi på västkusten kan ju absolut göra ett byggprojekt tillsammans.
Det går säkert att sammanstråla för en eller ett par helger så vi kan hjälpas åt med de kartdelar.
Vi får se hur rutmönstret blir kanske först också.

@Tellblom: Vad skall du göra där uppe? Fiska räkor (det rosa guldet) eller?

Jag kontaktar LEGO idag och återkommer med besked.

Ras 74

@ sweMezza: Om vi gör kartan i respektive den första överenskomna storleken,
och den något större, hur många blåa baseplates 32x32 kommer vi då behöva?
Jag skulle även behöva detaljerade bilder för båda där jag kan se och räkna efter exakt vilka
bitar vi kommer behöva.

Har vi någon deadline för det här projektet, eller det är bara så fort som möjligt?

tellblom

Visst kan vi göra den tillsammans på västkusten.....

Jag kommer i vilket fall som helst göra en över öarna :) för att hänga upp på väggen hemma

@micke: Nopes skall inte syssla med bifogat object..... Visst är det en längtan till havet men skall än så länge iallafall stanna på land (fast med hav i tre vädersträck)