Swebrick Community Build - Sverigekarta

Startat av Merkurius, 02 November 2010 kl. 15:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Vilken av de tre finalisterna gillar du

Karta nr 1
Karta nr 2
Karta nr 3

tellblom

Gillar alternativ 1 och 2 (fast tvåan mest).  Det känns som om Sverige bara blir blir grönt men men

/Martin

Anders Nolberger

mechamike

Jag la till en omröstning..
mvh Mechamike
?

AndersI

Jag röstar på tvåan - med trean ser ju Sverige ut som en del av Skåne (platt och grönt), och ettan känns som om den överdriver 'bergstrakterna'.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Stigge72

Citat från: AndersI skrivet 12 November 2010 kl. 12:11
Jag röstar på tvåan - med trean ser ju Sverige ut som en del av Skåne (platt och grönt), och ettan känns som om den överdriver 'bergstrakterna'.

Min tanke också.

sweMezza

Citat från: mechamike skrivet 12 November 2010 kl. 08:55
Jag la till en omröstning..
mvh Mechamike
Kan man göra det i efterhand alltså (som admin antar jag), bra feature! Och tack så mycket.

Etzel

Nu har jag köpt en blå baseplate så jag väntar bara på att få bygg-instruktioner  ;D
För mig funkar det med vilken som av de senast föreslagna kartorna, men de med mindre grönt är lite roligare tycker jag.

Stigge72

Citat från: Etzel skrivet 13 November 2010 kl. 15:03
Nu har jag köpt en blå baseplate så jag väntar bara på att få bygg-instruktioner  ;D
För mig funkar det med vilken som av de senast föreslagna kartorna, men de med mindre grönt är lite roligare tycker jag.

Jag har också en blå som kan användas för det här projektet.

Skafte

Om man tillåter sig lite konstnärlig frihet och flyttar Gotland typ två pixlar österut så får ön plats på en platta. Anmäler mig frivillig att göra den!

sweMezza

Man skulle behöva flytta Gotland 8 studs österut för att komma bort från Öland. Vi vrider inte kartan och jag tycker inte vi ska möblera om den heller. Skafte, det är väl inga bekymmer om du får bygga lite grönt på Öland och fastlandet? Du lär få Gotland ändå.

Har splittat kartan i delar och ska dela upp delarna.

Får man använda vilken storlek på plates man vill eller måste det vara någon särskild storlek på de synliga partierna? Känns som att det kvittar. Det viktiga är att höjden stämmer överallt.

Blått bas
Grönt 1 plate höjd
Tan 2 plates höjd
Grått 3 plates höjd
Vitt 4 plates höjd
Blått (sjöar och floder) i samma höjd som omgivande terräng (ok?)

Skafte

Nej visst, ju mer land, desto bättre! Men jag räknade lite och fick det till att Gotland (och inget annat) fick plats på en blå 32x32 om det var 3x9 såna, men att en eller två rader skulle hamna på plattan bredvid. Men jag räknade antagligen avigt.

Stigge72

Citat från: sweMezza skrivet 14 November 2010 kl. 20:19
Får man använda vilken storlek på plates man vill eller måste det vara någon särskild storlek på de synliga partierna? Känns som att det kvittar. Det viktiga är att höjden stämmer överallt.

Grått 3 plates höjd

Vilka storlekar finns blåa basplattor? jag vet att de finns i 32x32...
Iofs kan man ju ha vilka färger som helst under inlandet.

Bestämde vilken gråa? är det MdStone/Light Bluish Grey (nya ljusgrå)?

Etzel

Citat från: stigge72 skrivet 14 November 2010 kl. 22:24
Citat från: sweMezza skrivet 14 November 2010 kl. 20:19

Grått 3 plates höjd

Vilka storlekar finns blåa basplattor? jag vet att de finns i 32x32...
Iofs kan man ju ha vilka färger som helst under inlandet.

Bestämde vilken gråa? är det MdStone/Light Bluish Grey (nya ljusgrå)?

Bara 32x32 på basplattorna, annars blir det krångligt att passa ihop dem.

Sa vi inte medium blue på sjöar och floder? Jag skulle i alla fall uppskatta det mer eftersom jag har betydligt fler plates i den färgen än vanliga blå men så kanske det inte är för alla.

Ras 74

Lite sent in med detta kanske, men borde vi inte bygga med 48x48 istället för att få bättre detaljer?
32x32 känns lite pluttigt. Jag är ganska övertygad om att om vi väljer ett större alternativ,
räknar ut hur mycket av alla färger vi behöver, så kan vi få hjälp av LEGO sverige för detta.

Då skulle vi kunna "donera" vår "karta" till LEGO Sverige att ha på sitt nya kontor.
Men få tillgång till kartan på våra events och utställningar när vi vill och behöver.

De småmodeller vi sen väljer att bygga för att pryda kartan kan vi ha hemma och ta med oss på
olika event (eller om man vill ha dem på display hos LEGO.
Vi kan också byta ut de modeller vi väljer att bygga. Det finns ju hur mycket som helst att bygga på
flera platser i Sverige. Tänker bara på oss här i Götet.

Vad tror ni om det?
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Stigge72

Vi valde storleken först, och sedan valde vi 32x32 för att de finns i blått (=bra vattenfärg). Dessutom kan fler bidra med landbitar om man har ett mindre format på dem.