Swebrick Community Build - Sverigekarta

Startat av Merkurius, 02 November 2010 kl. 15:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Vilken av de tre finalisterna gillar du

Karta nr 1
Karta nr 2
Karta nr 3

Stigge72

Några av oss hade ett litet samtal om hur sverigekartan skulle utformas, och kom fram till några punkter:

* 3x9 blåa 32x32 basplattor. Basnivån anger havsytan, och lämnas "ren", förutom eventuella landmärken och andra dekorationer.

* Land (Svensk mark) utgörs av 1 lager plattor. Höjdskillnader anges genom en färgskala lik den som hittas i atlaser.

* Landmärken byggs på en yta som inte överstiger 8x8 pluppar var.

Förslag på höjdskala: Mörkgrön - Grön - Ljusgrön - Lime - Gul - Orange - Röd - Mörkröd - Brun - vit.
Förslag på någon mer färg att ha med?

Det intressanta intervallet är 0-2118 m.ö.h., som kommer delas upp i lämpliga bitar efter att vi spikat hur många och vilka färger vi skall använda.

Merkurius

Alla sevärdheter på 8x8? Wow, det blir utmaningar..
Panem et solanum habemus. Quid nobis male evenire potest?

sweMezza

Citat från: stigge72 skrivet 07 November 2010 kl. 00:30

Vit! Vi har en vacker fjällkedja och några toppar som behöver krönas med vackra bita plates.

Stigge72

Citat från: sweMezza skrivet 07 November 2010 kl. 00:33

Vit! Vi har en vacker fjällkedja och några toppar som behöver krönas med vackra bita plates.

Fixat

tellblom

Om landskapsmodellerna skall vara 8x8 kan det bli lite knepigt tror jag.

Denna är 8x8 i basen och kanske inte så lätt att föreställa sig vad det är utom om man verkligen vet:

Etzel

Den ser väl helt OK ut, det syns ju att det är en fyr och att den har en röd järnkonstruktion. Dessutom så kan man väl ha lite överhäng också om det verkligen behövs, jag skulle säga att din är en 6x6 vignette ;)

sweMezza

Hur ska vi fästa delarna i varandra? Ska vi köra varianten som de använder på Euromap? Den fungerar inte om vi är tvungna att fästa blått i blått någonstans eftersom vi pratar 32x32 blåa basplattor som nivå 0. Vi pratade om att bygga något där det eventuellt blev en massa blått (kompass, nord-riktning, logga m.m.).

Annars gäller fästningen för våra gröna bitar men vi bör räkna en gång så vi inte får kanter som inte fäster mot varandra.

Euromaps lösning

Jag kan ha hittat en bättre karta att utgå ifrån: Topographic map of Scandinavia.

Finns en kandidat till på samma sida (Atlas of Sweden på wikimedia): Vektorbaserad karta.

De är båda bättre än den jag hade tidigare. Den sista är nog allra bäst p.g.a. vektorgrafik. Är det något jag bör tänka på innan jag gör en komplett karta i 9x3 32x32 plattor?

Merkurius

Tänk ut nåt bra sätt att lösa grunden på.. själv är min hjärna koncentrerad på hur jag ska bygga en landsvägsbro, en akvedukt, en järnvägsbro, två flodfåror varav en fors, på 8x8 rutor.. :-)
Panem et solanum habemus. Quid nobis male evenire potest?

Mirandir

Ett sätt att fästa ihop kartans ytterkant vore väl att bygga en enkel ram med t.ex. svarta 1xn tiles/plattor.
Legobloggen: http://legobloggen.com

sweMezza

Förslag på höjdskala: Mörkgrön - Grön - Ljusgrön - Lime - Gul - Orange - Röd - Mörkröd - Brun - vit.
Vilka färger är det enligt Bricklinks Color Guide?

Dark Green - Green - Bright Green - Lime - Yellow - Orange - Red - Dark Red - Brown - White.

Bright Green verkar vara en färg som det inte finns särskilt gott om (förutom Duplo-delar). Här har jag väldigt dålig koll på sortiment och tillgång.

Och en sak till, vilken/vilka färger på sjöar och floder? Samma blåa som havet eller en ljusare blå (Medium Blue)?

Stigge72

Citat från: sweMezza skrivet 07 November 2010 kl. 16:09
Bright Green verkar vara en färg som det inte finns särskilt gott om (förutom Duplo-delar). Här har jag väldigt dålig koll på sortiment och tillgång.

Och en sak till, vilken/vilka färger på sjöar och floder? Samma blåa som havet eller en ljusare blå (Medium Blue)?
Det kikades runt lite på museet igår, och då hittade vi växtdelar och vissa plattor i Bright Green.

De enklaste är väl att lämna sjöar och floder "tomma"?

SuperMario

Om man lämnar tomt (blått) för sjöar, älvar mm, då blir det inte i samma nivå som övriga terrängen. kanske blir det lite fult då? Måste nog provbyggas först (LDD?).

Sedan är det nog bra om dark/light (bluish?) gray finns med, innan det vita kommer. Men det beror på hur många nivåer anses vara ok att tillämpa.

sweMezza

Precis. Vänern/Vättern kanske skulle fungera men det vatten som finns i bergen skulle se knasigt ut.

sweMezza

Jag har labbat lite med färgerna och tror att 10 färger blir för många. Färgvalet är en annan sak. Jämför de bifogade bilderna. Den ena med 10 färger som diskuterats. Den andra med fem färger (Green - Tan - Dark Blay - White och Blue för vatten).

Jag har ett vektoriserat original att leka med så var de olika färgerna skall gå är lätt att fixa.

Etzel

Jag gillar den med 5 färger skarpt. Snyggt och lite mer realistiska färger än att hålla på med rött och sådant. Medium blue för sjöar och floder skulle nog vara snyggt men om det är svårt att fixa tycker jag vi struntar i det ;)
En fördel med de färgerna (Green - Tan - Dark Blay - White och Blue) är att de är vanliga och lätta att få tag i.