Fråga om MOC-rättigheter

Startat av jalex, 11 Augusti 2017 kl. 16:38

Föregående ämne - Nästa ämne

jalex

Det är en ganska stor förening/organisation (vill inte säga vilket ännu) som frågat om lov att använda en av mina MOCs till att göra ett pussel. Jag har sagt att det är ok, men att jag inte har tillräcklig upplösning på bilden. Vi beslutar då att de bygger upp scenen igen och tar ett nytt foto. Han nämnde även att en annan byggare kanske kommer lägga till lite grann för att fylla ut bilden på bredden. Det var ok, då jag trodde det var några små saker bara.

Men sedan fick jag se ett foto på den färdiga scenen och då hade de lagt till lika mycket till som mitt original. Jag tyckte inte det såg bra ut och det passade inte till mitt original (en moc som jag håller väldigt kärt och som tog veckor att färdigställa). Jag skrev att de får försöka förlänga min MOC i stället om de vill trycka pusslet, i stället för att utöka den med någon annans design.

Men nyligen mailade han och skrev att han var missnöjd med att jag inte gillade den nya designen och att han låtit några i föreningen säga vad de tyckte och alla gillade den utökade MOCen. Även de på tryckeriet gillade den så därför hade han redan skickat den till tryck utan mitt samtycke.

Vad tycker ni om detta? Har jag inte fulla rättigheter till min design, även om det är dem som fotat den? Finns det någon lag mot detta?
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

o0ger

Jag har tyvärr inget smart att säga. Jag kan bara beklaga det inträffade. Väldigt tråkigt.

Hoppas någon med lite koll på upphovsrätt har något positivt att säga.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

jalex

Citat från: o0ger skrivet 11 Augusti 2017 kl. 16:56
Jag har tyvärr inget smart att säga. Jag kan bara beklaga det inträffade. Väldigt tråkigt.

Hoppas någon med lite koll på upphovsrätt har något positivt att säga.

Tack... Ja det är att inte respektera konstnärers verk. Denna skulle dessutom gå ut till ganska så många personer så det är trist att det blev så här. Jag skulle förstås redan från början säga att jag inte vill att ni inte lägger till något till min ursprungliga design.

Jag kan tänka mig för någon som inte bygger eller är en skapande själ inte förstår alltid vilken känslomässig koppling man kan ha till sitt eget verk.

Ozp

Här var en sida jag hittade när jag googlade https://www.fotosidan.se/cldoc/lag-och-ratt/vad-far-man-fotografera.htm

Enligt den får man inte sprida avbildningar av konstverk utan lov.

Edit: Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk
är det som gäller http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm

Jag tycker det verkar ganska klart att du har rätt att neka dem användningen

Gideon

En snabb googling gav detta (från http://www.kro.se/upphovsratt):
Citat[...] Det är inte heller tillåtet, ens för privat bruk, att kopiera datorprogram, att digitalt kopiera digitala sammanställningar, att låta en utomstående framställa musik- eller filmverk, bruksföremål (ex stolar, bord o likn.), skulpturer eller att låta en utomstående genom ett konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk. [...]
Lite oklart dock när de fått ok men inte gjort det på det sätt som förväntats...?
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

jalex

Citat från: Ozp skrivet 11 Augusti 2017 kl. 17:20
Här var en sida jag hittade när jag googlade https://www.fotosidan.se/cldoc/lag-och-ratt/vad-far-man-fotografera.htm

Enligt den får man inte sprida avbildningar av konstverk utan lov.

Edit: Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk
är det som gäller http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm

Jag tycker det verkar ganska klart att du har rätt att neka dem användningen

Tack för länken! Det var tydligt och bra. Ska tillägga att detta är i USA, så vet inte om det gäller samma där.

Så om jag säger ifrån att jag inte vill att de ska använda min design på det viset, då måste de lyda det om de inte vill bryta mot upphovsrättslagen.

jalex

Citat från: Gideon skrivet 11 Augusti 2017 kl. 17:41
En snabb googling gav detta (från http://www.kro.se/upphovsratt):
Citat[...] Det är inte heller tillåtet, ens för privat bruk, att kopiera datorprogram, att digitalt kopiera digitala sammanställningar, att låta en utomstående framställa musik- eller filmverk, bruksföremål (ex stolar, bord o likn.), skulpturer eller att låta en utomstående genom ett konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk. [...]
Lite oklart dock när de fått ok men inte gjort det på det sätt som förväntats...?

Det måste väl vara så att om jag gett ok men att det visar sig inte falla mig i smaken så har jag alltid rätt att säga till om det och kräva att de ska ändra på det annars får de ta bort min design ur det hela.

Ozp

Borde inte svensk lag gälla om upphovsmannen är svensk?

jalex

Citat från: Ozp skrivet 11 Augusti 2017 kl. 17:59
Borde inte svensk lag gälla om upphovsmannen är svensk?

Jag vet inte hur det fungerar.

shiftaltcmd

Du har rätten till ditt verk. Så långt är det enkelt.
Ett känt exempel är Obamas kampanjaffisch. Illustratören stal ett foto https://en.m.wikipedia.org/wiki/Barack_Obama_%22Hope%22_poster

I praktiken vinner nästan alltid den större parten. Håkan Lans har fått spendera massor med år i rättegångar för sina patent istället för att uppfinna mera.

jalex

Citat från: shiftaltcmd skrivet 11 Augusti 2017 kl. 20:43
Du har rätten till ditt verk. Så långt är det enkelt.
Ett känt exempel är Obamas kampanjaffisch. Illustratören stal ett foto https://en.m.wikipedia.org/wiki/Barack_Obama_%22Hope%22_poster

I praktiken vinner nästan alltid den större parten. Håkan Lans har fått spendera massor med år i rättegångar för sina patent istället för att uppfinna mera.

Jo... jag har märkt det, halva dagen har gått åt till att fundera kring detta  :P bäst att lägga ner det snart tror jag. Det känns bara så trist att vissa personer inte har större respekt för en kreatörs verk.

En intressant sak är att den nya designen som de lagt till innehåller ett bygge som tydligt är taget från en annan byggare. Får se hur de förhåller sig till det då han nog inte gett rättighet att de  får använda den.

Wineyard

Jag har dessvärre inget konstruktivt att bidra med i diskussionen, men jättetråkigt. Jag tycker att de oavsett juridiska omständigheter borde följa din vilja...

andreaseldh

I värsta fall har de fått tillstånd från båda dig och den andra. Men eftersom ingen av er har godkänt tillägget av varandras bidrag, så tycker jag ändå att det är ett kontraktsbrott från deras sida. Mitt tips är att dra dig ur så fort som möjligt!

jalex

Citat från: andreaseldh skrivet 11 Augusti 2017 kl. 21:25
I värsta fall har de fått tillstånd från båda dig och den andra. Men eftersom ingen av er har godkänt tillägget av varandras bidrag, så tycker jag ändå att det är ett kontraktsbrott från deras sida. Mitt tips är att dra dig ur så fort som möjligt!

Vi har ju inte skrivit något kontrakt utan det var bara muntligt över mejl. Jag godkände att de fick använda min moc till deras pussel. Den andra byggaren var han som återskapade min moc igen, så att de kunde fota av den i högre upplösning. När han visade mig deras tillägg på designen så tyckte jag som sagt inte det passade ihop med min moc och sa att jag inte ville att den skulle vara med. Får inget svar på några veckor och till slut mejlar han och säger att han redan skickat iväg det till tryck, att han övervägde min önskan att ändra om det men att han kom fram till att ändå trycka den. Men han har väl inget val egentligen, om jag säger att jag inte vill att de använder min design på det viset så så måste han lyda det annars bryter han mot upphovsrättslagen eller liknande?

Hur menar du att jag ska dra mig ur? Säga att de inte får använda min moc alls?

Larry Lars

Money Talks!

Ett problem i de här sammanhangen är ju att man ofta muntligen gör en gratis-deal för att man blir lite smickrad och tycker att det är en bra grej om det görs på ett snyggt sätt. Ett möjlighet att gå vidare i det här fallet skulle kunna vara att berätta att du valde att låta dem använda din design utan arvode just för att du gillade konceptet och såg en fördel att förekomma i det sammanhanget. När slutresultatet blir så pass annorlunda mot vad de redogjorde för dig så, uppfattar du det som att de brutit ert muntliga kontrakt och att du i så fall måste be om någon sorts ersättning.

Även om du inte vill ha något så kan denna typ av resonemang göra att motparten landar i en sorts förståelse om att det rör sig om ett upphovsrättsskyddat verk där din medverkan kan anses vara villkorat av er inledande kommunikation.

Lycka till!
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!