Fråga om MOC-rättigheter

Startat av jalex, 11 Augusti 2017 kl. 16:38

Föregående ämne - Nästa ämne

jalex

Citat från: Peter S skrivet 15 Augusti 2017 kl. 11:26
Citat från: Norrhyttan skrivet 15 Augusti 2017 kl. 09:22
Upphovsrätt är inte vatten värt om du inte är en jättestor aktör med ekonomiska muskler nog att bråka.
Speciellt om du hamnar i USA, juristernas förlovade land.

Jag blev nyligen av med en film på Youtube. En redigerad film med manus, ingen vanlig mobilfilm. En amerikansk sida hade snott den rakt av och lagt på en egen speaker ovanpå originalljudet. Jag anmälde till Youtube som tog bort kopian, men någon dag senare kom ett mail från Youtube som sa att filmtjuven hävdade upphovsrätten, trots att jag kunde visa originalet och alla råfiler. Jag hade tio dagar på mig att stämma tjuven inför amerikansk domstol, annars skulle Youtube lägga upp filmen på hans konto igen.
Tjuven tjänar årligen miljoner på reklamintäkter och har råd att processa. Det har inte jag. Alltså vann tjuven på walk over.
En stor aktör har mer att förlora på ett rubbat anseende. Finns det inte någon medial part i USA som är intresserad av historien?

Nja, jag tror jag inte ska dra detta längre nu. Han har bett om ursäkt och det var klumpigt och respektlöst gjort men han har i alla fall varit ärlig med att fråga om lov från första början och mitt namn står med på boxen.

Nästa gång jag får någon förfrågan ska jag vara extra noga med att ange hur jag vill att mocen ska användas.
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter