[WIP] Star Trek - Desilu Stage 9

Startat av Myko, 21 Juli 2017 kl. 16:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Myko

Eftersom det är coolt att parvis bygga stora byggen från sci-fi-serier (hej Emma och stej!) så har Muede och jag påbörjat ett bygge från Star Trek originalserien. Vi bygger tv-studion i minifigskala, ungefär som den såg ut 1968, vilket är säsong 2 av serien. Detta innebär att vi inte bygger ett rymdskepps interiör, utan det är kulisser från en tv-produktion på 60-talet. Det ska därför ingå filmkameror, studiobelysning, regissör med mera. Vi siktar på att ställa ut under 2018, men en pilotutställning av bryggan, transporter-rummet och del av korridoren hoppas vi klara av i Skaerbaeck i år.

Vi ligger på en skala mellan att vara så puristisk i LEGO som möjligt med så korrekt mot originalet. Det kommer därför vara en del tryckta bitar och egengjorda klistermärken, samt tredjeparts-belysning.

WIP Bridge

WIP Bridge

WIP Corridor

WIP Transporter Room

Transporterrummet är målat i sina säsong 3-färger, då vi tyckte det gav lite mer variation.

Nybohov Creation Ltd.

Det har kan nog blir ganska bra, som jag brukar säga!

Jag har inte sett ett helt avsnitt av Star Trek, så jag kommer inte att känna igen några miljöer. Jag gillar att det ska föreställa en inspelningssituation med tv-kulisser. 1968 känns som en bra årgång för intressanta händelser runt produktionen.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

o0ger

Underbart! Det här kommer bli bra
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Godtfred

Kanon. Ser minst lika bra ut som när ni beskrev det tidigare. Ser fram mot hur ni löser att få dit några Tribblar...

Odidoma

Vackert! Jag skulle bli förvånad om det inte blir superb med er två bakom klossarna!

dalle

Jag förstår inte hur ni tänkt bygga. Men bygg något imponerande så blir det bra.

Emma

Wow! Detta kommer bli hur coolt som helst!!
Region Mitten

andreaseldh

Citat från: Myko skrivet 21 Juli 2017 kl. 16:07
Vi ligger på en skala mellan att vara så puristisk i LEGO som möjligt med så korrekt mot originalet. Det kommer därför vara en del tryckta bitar och egengjorda klistermärken, samt tredjeparts-belysning.

Det är helt okej avsteg enligt min uppfattning.

Detta blir ett projekt jag gärna följer och hittills ser det ju underbart ut! Jag har förresten i en bok denna bild på en modell av studion innan den byggdes. Hur det sedan blev i verkligheten förtäljer inte historien. Vi ser sjukstugan uppe till vänster, uppe till höger maskinrummet, nere till höger bryggan, i mitten (blått golv) konferensrummet, nedanför (gult golv) reservbryggan och slutligen transportrummet nere till vänster. Notera gärna de flyttbara sektionerna vid bryggan och maskinrummet. Vad de två rummen i mitten med grönt golv är står inte i boken, men jag gissar på personalhytter. Samvarorummet är heller inte omnämnt, kanske något av de tomma rummen nära maskinrummet.

Anders67

Fantastiskt och intressant att se studio konceptet, känns väldigt nyskapande! :D
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

Muede

Citat från: andreaseldh skrivet 21 Juli 2017 kl. 23:32
Vad de två rummen i mitten med grönt golv är står inte i boken, men jag gissar på personalhytter. Samvarorummet är heller inte omnämnt, kanske något av de tomma rummen nära maskinrummet.

Både rummen är kirks. Ett sovrum och ett litet kontor. De funkar också som Spocks rum och alla andra personer som behöver nånstans och bo. Man bytte bara lite konst och speglar. Och kanske möblerade om lite.

Samvarorummet är samma som konferensrummet. 😊
/ Muede

Myko

https://flic.kr/p/WGFRyw

Dörrarna i originalet öppnades med rep av scenarbetare men vi tänker mer pneumatiskt.

andreaseldh

Citat från: Myko skrivet 22 Juli 2017 kl. 00:45

Dörrarna i originalet öppnades med rep av scenarbetare men vi tänker mer pneumatiskt.

Mycket elegant! Hur kopplar ni samman PF och pneumatik?

andreaseldh

Citat från: Myko skrivet 21 Juli 2017 kl. 16:07
Vi siktar på att ställa ut under 2018, men en pilotutställning av bryggan, transporter-rummet och del av korridoren hoppas vi klara av i Skaerbaeck i år.

Då måste jag komma ihåg att även ta med Trek-kläder när jag besöker utställningen.

Muede

Citat från: andreaseldh skrivet 22 Juli 2017 kl. 01:57
Citat från: Myko skrivet 22 Juli 2017 kl. 00:45

Mycket elegant! Hur kopplar ni samman PF och pneumatik?

Vi tänkte nog förlänga själva pneumatikspakarna och använda dessa för att göra en Star Trekig kontrollpanel där besökarna kan öppna och stänga olika dörrar. (och kanske starta och aktivera transportern med dess ljuseffekter) ☺️
/ Muede

Peter S

Vilket projekt! Bygg modulärt och transporterbart!