[WIP] Star Trek - Desilu Stage 9

Startat av Myko, 21 Juli 2017 kl. 16:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Myko

Citat från: andreaseldh skrivet 21 Juli 2017 kl. 23:32
Jag har förresten i en bok denna bild på en modell av studion innan den byggdes. Hur det sedan blev i verkligheten förtäljer inte historien. Vi ser sjukstugan uppe till vänster, uppe till höger maskinrummet, nere till höger bryggan, i mitten (blått golv) konferensrummet, nedanför (gult golv) reservbryggan och slutligen transportrummet nere till vänster. Notera gärna de flyttbara sektionerna vid bryggan och maskinrummet. Vad de två rummen i mitten med grönt golv är står inte i boken, men jag gissar på personalhytter. Samvarorummet är heller inte omnämnt, kanske något av de tomma rummen nära maskinrummet.

Det finns många bilder på denna skalmodell i boken Star Trek Sketchbook, vet inte vilken du har? Vi får i alla fall lära oss att modellen är byggd efter att studion byggdes till ändamålet att kunna visa för avsnittsregissörer hur studion såg ut så att de kunde planera sin inspelning. Matt Jefferies, som designade kulisserna (och Enterprise, och nästan allt annat också...) gjorde modellen på egen hand och för egna pengar.

Här är en ritning på studion från inspelningen av "Journey to Babel" i säsong två:

filming Star Trek - Desilu Stage 9 Blueprints - September 1967 by Kipp Teague, on Flickr

Storm_666

Riktigt häftigt!! Detta bygge skall följas med stort intresse ;)
Keep up the good work :)

drdoddo

Har väntat på WIP-bilder sen du (myko) droppade att ni jobbade på detta, ser riktigt lovande ut!

Memmla

Myko

Rodret och kaptenens stol testas av våra skådespelare.

Helm console

Captain's chair

andreaseldh

Får man bidra med Christopher Pike?

Myko

Alla taksektioner byggda, men den över hissen ligger inte riktigt på plats.

Bridge WIP

Bridge WIP

Odidoma

Kommer ni fixa korrekta torsos eller köra på CS?

byStfn

Detta är udda och märkligt och alldeles, alldeles underbart! Följer med spänning!!

Muede

Transporter room med några spotlights i korridoren. Detta är halva skaerbeckbygget och ca 1/8 av hela bygget.

/ Muede

andreaseldh

Mycket snygg och Trekkig kontrollpanel! Legos egna pneumatikljud vill jag även minnas är mycket likt originalljudeffekten.

Joacim

Nu måste jag nog se till och komma till lunchträffarna och se det live! Gillar både bygge och star trek hög igenkänning faktor!

Sollan

Det här ska bli så kul att se live!

(Har precis läst igenom de sista av de ca 60 olästa posterna i den här tråden som hopat sig under sommaren! 😀 )

BerraBZ

Underbart. Lite retro som 60 tals filmkuliss. Det blir kul att se.

Muede

Lite ljuseffekter i transportern.
https://drive.google.com/open?id=0B4Ksk2g0BRB5LTZjOUdvRTFETFk

hela bakre väggen ska blinka men har inte hunnit löda ihop allt riktigt än.  :)

https://drive.google.com/open?id=0B4Ksk2g0BRB5V0poNHdCOGpBTUU
/ Muede