Lego Train 9V Extreme - klart!

Startat av DaRePo, 06 Juni 2017 kl. 16:20

Föregående ämne - Nästa ämne

DaRePo

Efter många år av drömmar, funderingar, planering (vinter 2011/2012), testning (med början hösten 2013) och slutligen byggande (med början våren 2014) står den nu äntligen färdig - troligtvis en av världens mest extrema och mest utmanande anläggningar för lego tåg 9V!

En helt obeskrivlig känsla, stor tillfredsställelse och lättnad. Och vilken fantastisk upplevelse!

För att undvika/förekomma ännu en puristisk diskussion/debatt vill jag först inleda med följande kommentarer och förtydliganden:

Detta är inte en "vanlig" utan snarare en konceptuell Lego tåganläggning med analog strömförsörjning och -styrning, utan landskap och bebyggelse (förutom en järnvägsstation).

Här handlar det om ett synnerligen avancerat bygge med fyra teman: en "klättervägg", två dubbelspåriga klätterspiraler, en dubbelspårig högnivåbana 2,16 m ovanför golv (varav ett spår är ett höghastighetsspår) samt en bangård.

Anläggningen är avsedd för Lego tåg utrustade med standard Lego 9V motorer.

Spåren består av (nyputsade) standard Lego 9V räls och växlar varav några är modifierade - liksom samtliga hastighetsregulatorer.

Vad gäller själva konstruktionen så har estetiska överväganden fått stå tillbaka till förmån för funktionalitet, stabilitet i konstruktionen, säkerhet och prestanda (stigningar och hastighet).
Punkt.

Själva anläggningen kan segmenteras med hjälp av växlar i fyra sektioner (loop A - D) vilket gör det möjligt att köra fyra tåg(med upp till tio motorer var) samtidigt och oberoende av varandra (fast då krävs det extra händer...)

För att undvika spontana frikopplingar är samtliga tågkopplingar på alla mina tåg förstärkta med runda supermagneter.

Så vill jag också passa på att tacka alla som bidragit med support, goda råd och uppmuntran under alla dessa år. Utan denna hjälp hade detta projekt förblivit - just det - bara en dröm.

Och här kommer de första bilderna:

Fler fakta, bilder och filmer kommer att läggas ut på första inlägget i denna tråd.

Tillägg # 1:

Här följer ett avsnitt om tekniska data och detaljer som torde ge svar på de flesta tekniska frågorna:

Spårlängder:

Total spårlängd (inkl. mötes- och stickspår):                            ca. 173 m
   Total "tour" längd innerspår (från start till start):                      ca. 105 m
   Loop A (högnivåbana 1/höghastighetsbana):                            ca. 32 m
   Loop B (högnivåbana 2):                                                        ca. 29 m
   Loop C (klättervägg från nivå 85 upp till travers på nivå 175):   ca. 46 m
   Loop D (nivå 50 och nivå 85):                                                 ca. 21 m

Räls:  949 raka, 263 böjda plus 37 modifierade räls (4, 8, 10 och 12 studs raka)

Växlar:   13 standard växlar (varav 3 styrs elektriskt)
               6 crossover växlar (4)
             11 halfcurve växlar (1)

Track Design Program:  Track Designer Application (R) version 2.0 by Matthew D. Bates  (Matt's LEGO(R) Train Depot)

El/Elektronik:

1 nätaggregat Voltcraft EP-925, 3-15V(DC), max. 25A
   4 modifierade hastighetsregulatorer (4548) med LM350T regulatorer, 3A dioder, utvändiga kylflänsar (med en termisk resistans på 1,9 K/W),            minifläktar samt digitala termometrar för att kunna mäta temperaturen inne i lådorna
   4 styrpulpet för elektrisk styrning av totalt 12 växlar (styrpulpeterna är utrustade med "minnesknappar" för att memorera växlarnas positioner eftersom dessa är utom syn- och räckhåll)
   12 PF Medium motorer monterade på de elektriskt styrda växlarna
   52 strömkabler till räls
   1 styrpulpet för att selektivt kunna slå på/stänga av 11 st. strömkontakter
   1 kabelterminal med 117 kabelanslutningar
   drygt 1000 m kabel varav ca. 850 m RK kabel 1,5 kvmm
   1 LED ljusslinga (4 m ) med dimmer
   1 IR-termometer för att kunna mäta temperaturen på kylflänsarna

Konstruktion:

7 nivåer:        Bangårdsnivå     (50 cm över golv)
                        Stationsnivå       (85)
                        U-kurva nivå 1   (115)
                        U-kurva nivå 2   (145)
                        U-kurva nivå 3   (175)
                        Takfotsnivå        (195)
                        Toppnivå           (216)

max. stigning:  83 promille (stigningarna är konstruerade så att samtliga tåg skall kunna ta sig upp och ner enligt vidhäftningsprincipen (engelska: adhesion), dvs. utan kugghjul)

min. frihöjd:     ca. 12 cm

Rumsdimensioner:   5,5 x 7,3 m

Totalt upptagen golvyta (inkl. tåghyllor):   ca. 9 kvm

Tåghyllor (MDF 10 och 6 mm):

Hyllsystem:   Algot (IKEA)

15 st. tåghyllor typ A (102x11x1,6 cm), 8 raka per hylla

27 st. tåghyllor typ B (166x11x2 cm),  13 raka per hylla

12 st. tåghyllor typ C (217x11x2 cm),  17 raka per hylla

alla hyllor är förstärkta med 22x45 mm trälister

Totalt:  54 st. tåghyllor med en totallängd på 86 m (675 raka) samt 108 st. järnvägsbuffertar

2 st. "tåg-i-transit" (TIT) vagnar (Algot)

Byggmaterial:

virke 45x45 mm och trälister 22x43 mm
MDF skivor (6 och 10 mm)
Glashyllor 6 mm
Polykarbonat 3mm och nitar
Kabelkanaler
Stållinor (3 mm) med vajerlås
Hålplattor och vinkeljärn

Kabeldiken och ledningar till kabelterminalen

Kabelterminal

Kontrollcenter

Tillägg # 2: Ytterligare bilder

Här kommer ytterligare bilder med några av mina MOCs:

Glacier Express med Matterhorn i bakgrund

Trans Europ Express (TEE) "Rheingold" och TEE VT 11.5 i högalpin miljö

Schweizisk "krokodil" (10183) med tung RhB Cargo transport mitt i anläggningens brantaste avsnitt - 83 promille!

Emerald Night på väg upp till bergen...

Uppsalapendeln mitt bland Schweiz' högsta alptoppar - tänk om det vore på riktig....

Rälsrengöringståget utanför Knivsta Station i väntan på nya uppdrag

Spårunderhållståget på väg mot ny insats

Tillägg #2A:       Tåghyllor

"tåg-i-transit" (TIT) vagnar med två Maersk och en TTX tågsektion(er) i transit

Tillägg #3:         Filmer

Lokala Nyheter Uppsala i SVT Uppland den 5 december 2017:

CopMike

Grattis och bra jobbat!
Jag kommer ihåg gamla trådar om lutningar, strömstyrkor och mycket mycket annat!

Den sista bilden med Malmbanan är grym :D!

andreaseldh

Citat från: DaRePo skrivet 06 Juni 2017 kl. 16:20

Hur har du lyckats bygga denna växel utan att få kortslutning?

DaRePo

Citat från: andreaseldh skrivet 06 Juni 2017 kl. 16:44
Citat från: DaRePo skrivet 06 Juni 2017 kl. 16:20

Hur har du lyckats bygga denna växel utan att få kortslutning?

Bilden är litet lurig. det är ingen loop utan två stickspår...

LeifSpangberg

Coolt Daniel, ser fram emot att se skapelsen IRL...  8)
/Leif

andreas E

Grattis daniel till att ha nå ditt mål.
Jag är mållös :o :o :o

DaRePo

Jag har nu lagt till ett avsnitt om tekniska data och detaljer som torde ge svar på de flesta tekniska frågorna.

LarsC

Grattis Daniel!
En mycket imponerande bana, riktigt häftig

ColA

pehter aka ibbe

Roligt att du lyckades nå fram till ditt mål.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

mortil

wow. de där va mäktigt :D  snyggt jobbat.

och jäklar va kablar :P
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

dalle

Det var snyggt snickrat. Anläggningen ser fantastisk ut. Bravo!

knalltoss

Stämmer in i lovorden!!
Grymt häftigt! Ser fram emot filmer så man får se allt i rörelse!
/Rikard

DaRePo

Den 16 juni kommer min fru och jag att flytta till vårt sommarställe i norra Gästrikland där vi kommer att tillbringa sommaren fram till mitten av september.

Under de kommande dagarna är det mycket som måste förberedas inför denna flytt så filmer mm. kommer att läggas ut först efter sommaruppehållet. Jag kommer dock att ha tillgång till Internet så ni är välkomna med era kommentarer och frågor.

Illuwatar

Att kalla detta "Extreme" är inte en underdrift - allt från snickerier till kabeldragning är mycket snyggt utfört...  :)
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se