Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Reimersholme

Startat av Emma, 21 Maj 2017 kl. 20:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Emma

Region Mitten

Emma

Nu är jag i princip klar med reimersholmsgatan 2-8 (?) och anders reimers väg 1-16.

Hörnet beredde mig vissa svårigheter. Och det tog flera kvällar av byggande och demonterande och byggande igen innan allt satt stabilt på plats utan för stora glipor.

Lite olika kreativa lösningar bakom för att få allt att sitta fast.

Nästa steg är att bygga omgivningarna och malmgården bredvid. Jag måste mäta och kolla lite kartor innan jag fortsätter.
Region Mitten

Emma

jag googlade på "malmgården reimersholme" och när jag scrollat ner några rader hittar jag bilder på mitt eget bygge. Hahaha.
Region Mitten

stej123

Citat från: Emma skrivet 26 Juni 2017 kl. 11:05
jag googlade på "malmgården reimersholme" och när jag scrollat ner några rader hittar jag bilder på mitt eget bygge. Hahaha.

Kul ;D

Samma sak händer om man googlar på ett par av de stridsplan jag byggt. Det som grämer mig är att ett annat legobygge hamnar högre upp på google om man söker på Viggen...

Betweenbrickwalls

Vilket kul bygge! Blir riktigt sugen på att testa att bygga efter verklig förlaga ☺ Riktigt snyggt!
Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

Emma

Nu har jag återupptagit Reimers efter ett uppehåll på grund av platsbrist. Av nån anledning hade ett stort rymdskepp landat i mitt legorum... Jag satsar på att bygga klart området kring det hus jag byggt och bygga dit Malmgården också. Det kommer bli 3x4 moduverse. Otympligt att jobba med på den begränsade yta en lägenhet med tre rum och två ungar erbjuder.
Region Mitten

Emma

Ny strategi. Från början tänkte jag ha husen löstagbara från bottenplattorna, av transporttekniska skäl. Men jag inser att det  inte kommer vara görligt. Det blir för knöligt med vinklarna, för att jag ska orka engagera mig.... Så nya strategin är att bygga husen bottenfasta, och skarva dem där plattorna skarvas, helt enkelt (kanske).

Det som hänt, förutom att jag byggt om husen så att de ser likadana ut som innan, är att jag fått ihop malmgården. Mörkgröna erlings hade varit fint, men jag får nöja mig med gröna, eftersom lego inte behagar tillverka rätt färg.

Framsida:

Baksida:

Ny delning av hus i moduverse-skarven:

IMG_5148 by emma farm, on Flickr
Region Mitten

Emma

Trigonmetri goes lego. Aka legonometri!

Vinkel ok. Men hur tusan får jag fast den i bottenplattan utan att hamna ur system med spänningar som följd?

Efter lite klurande kom jag fram till följande:

De gula round-platesen visar var studs sitter på studs.

Jag utgick ifrån vinkeln på de bruna platesen. Pythagoras 8;15;17. Passade bra med hur husen ska stå i vinkel mot varandra. Men sen då? Hur kommer jag fram till var jag ska ha fler fästpunkter? Jag kan ju helst inte ha bara två studs som hela huset sitter fast på.

Rektangeln med bruna och tan-sidor har diagonalen (roten ur 170). Det är exakt samma avstånd som det är mellan de två punkterna om man tänker sig en rektangel med sidorna 13 och 1 (14 och 2 pluppar). Alltså ligger den snedställda rektangeln (som representerar husets placering) i system mot moduversen den står på. Score.
Region Mitten

Magnus den store

Jag förstår ingenting, men jag antar att du använt någon form av pythagoreiska tripplar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pythagoreisk_trippel

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

stej123

Bra tema för en Workshop! Legotrianglar och vinklar.

Peter S

Är det en tillfällighet eller ett närmevärde eller finns det en matematisk koppling mellan dessa tre trianglar?

andreaseldh

Jag som älskar Pythagoresiska tripplar svarar:

• Överst ser vi ett närmevärde: 5 - 14 - 14,866...
  • I mitten ytterligare ett: 10 - 11 - 14,866... Intressant här är att 52+142 = 102+112 = 221
  • Till vänster ser vi ett närmevärde: 7 - 11 - 13,0384...
  • Men nertill har vi tvättäkta vara: 8 - 15 - 17
Det övre vänstra hörnet och perspektivet på bilden ställde till det för mig ett tag, men till slut löste jag det också.

Ledwinka

Citat från: andreaseldh skrivet 04 Oktober 2017 kl. 15:09

• Till vänster ser vi ett närmevärde: 7 - 11 - 13,0384...

Är inte den vänstraste Peter S ritat ut egentligen 1 - 13 - 13,0384....? Det ser ju iaf ut
som en väldigt smal triangel som inte delar någon sida med andra i rött ritade trianglar.

andreaseldh

Citat från: Ledwinka skrivet 04 Oktober 2017 kl. 16:09
Är inte den vänstraste Peter S ritat ut egentligen 1 - 13 - 13,0384....? Det ser ju iaf ut
som en väldigt smal triangel som inte delar någon sida med andra i rött ritade trianglar.

Jo minsann!

Peter S

Rafflande! Det betyder också att 7-11-vinkeln faktiskt är 90 grader ett tag var jag lite orolig att det var en tan/reddish brown romb och att det skulle ställa till det längre fram i bygget.