[WIP] [MOC] Wawels domkyrka i Krakow

Startat av robinnilsson403, 01 Maj 2017 kl. 11:44

Föregående ämne - Nästa ämne

robinnilsson403

Tills för en vecka sedan hade jag drabbats av en liten builders block. Jag hade ingen riktig plan för vad jag skulle bygga, och jag kände att inspirationen hade sviktat. Men plötsligt så kom det tillbaka i och med att jag rörde lite på mig förra helgen.
Utan att säga för mycket om motivet än tänkte jag bjuda på några bilder och planer. Det finns säkert de som lätt listar ut vad det är ändå. Det som bygget kommer att börja med är ett klocktorn, och planen är att sedan bygga byggnader som sitter ihop med det, men för utställningsmässiga skäl byggs det först som fristående byggnad.

Här är då första bilden. Den på förlagan är tagen förra söndagen, och den andra är efter första byggdagen. På två av tornets sidor är det urtavlor, och på de andra två är det fönster. Jag har lärt mig av mina misstag och täckt insidan av fönstren med svarta bricks och paneler.

Jag valde att börja med området runt urtavlorna, för det skulle bestämma skalan på allt annat. Jag har inte räknat på vad skalan blir, utan snarare försökt att jobba med proportionerna.
Urtavlan och visarna är stulna från Big Ben, och jag hade 8 olika mini-mocs på hur jag skulle fästa urtavlan innan jag nöjde mig med en modifiering av den som Lego använder i settet.

Jag är ingen mästare på att snotta, så det tog ett tag att få till. De röda bitarna kommer att bytas mot mörkröda när det kommer med posten. Här och där finns det 1x1 plates i mörkgrått, mörkbeige och rödbrunt för att bryta upp lite.  Jag funderar på att byta ut de mörkgröna platesen till någon tile med tryck på, men jag har inte letat efter några passande än. Det får bli ett problem till senare.

Andra bilden är då efter andra byggdagen. För att underlätta framtida transport bestämde jag att göra det delbart där den mörkröda delen övergår först till beige och sen till sandgrön. I den beigea delen fattas det en del bitar än, bricks med krusidull och bricks w/ stud on side.

Uppe bland ett hav av sandgrönt står det på bilden något monster från the Hobbit. På de platserna är tanken att det ska stå sandgröna minifigs som statyer (hoppas bara att det finns! Annars får det bli i någon grön nyans.). En del snottande blev det även här.
Inne i utrymmet mot toppen av bilden händer det just nu en klocka, och jag funderar på att sätta in en till.

Efter byggdag 3 har det hänt lite till. Toppen på tornet har fått en grundform, som troligtvis kommer att modifieras, då jag inte är helt nöjd med avslutet. De grå bågarna kommer att bytas mot sandgröna ditton.

Jag har varit lite begränsad när jag gjort denna inledande konstruktion, när det gäller utbud av bitar. Jag har saknat mörkröda 1x1 bricks, men haft en hel del plates, så att så fort jag behövde en 1x1 blev det plates med ett inhopp med 1 bit i en annan färg.
När det gäller det sandgröna har problematiken varit liknande. Den längsta bricka jag har är 1x4, och den största platen är 1x2. Så fort jag behövde något längre fick det bli sandwichkonstruktioner.

Förhoppningsvis börjar det trilla in BL ordrar i början på veckan, så förhoppningsvis kommer det snart uppdateringar. Jag har gett mig tusan på att försöka uppdatera aktivt när det händer något med bygget! Tanken är att bygga det så att det går att ställa ut på Klossfestivalen, även om planerna är att det ska expanderas.

Lämna gärna kommentarer och förslag och idéer på hur jag kan göra detta bättre!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Emma

Snyggt! En del riktigt fina snot-lösningar. Gillar snottningen både runt klockan och de sandgröna slopesen. Det vita fönstret på sidan kanske skulle kunna offsetas in en bit. Så blir det mer liv i fasaden.

Fortsätt uppdatera!
Region Mitten

andreaseldh

Såg jag rätt att förlagan enbart har EN visare? I så fal är det en baggis att bygga ett fungerande urverk i Mindstorms (jag hjälper gärna till)!

robinnilsson403

Citat från: andreaseldh skrivet 02 Maj 2017 kl. 19:50
Såg jag rätt att förlagan enbart har EN visare? I så fal är det en baggis att bygga ett fungerande urverk i Mindstorms (jag hjälper gärna till)!

Klockan är runt 1130, så visarna står så gott som i linje, men tack ändå.  ;)

Nybohov Creation Ltd.

Jag tycker att det ser lovande ut.

Det är lite svårt att se proportionerna på förlagan eftersom bilden är tagen underifrån, men det känns som om ditt bygge är lite för trubbigt i toppen, eller så är den översta sektionen med fönster lite för hög?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

robinnilsson403

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 03 Maj 2017 kl. 12:12

Det är lite svårt att se proportionerna på förlagan eftersom bilden är tagen underifrån, men det känns som om ditt bygge är lite för trubbigt i toppen, eller så är den översta sektionen med fönster lite för hög?

Jag går lite i samma tankar. Jag tror att jag ska minska fönstret med 1 brick, och höja toppen med några. Det är svårt att hitta bilder som är helt i profil, och det var inget jag tänkte på när jag fotade på plats.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: robinnilsson403 skrivet 03 Maj 2017 kl. 19:29

Jag går lite i samma tankar. Jag tror att jag ska minska fönstret med 1 brick, och höja toppen med några. Det är svårt att hitta bilder som är helt i profil, och det var inget jag tänkte på när jag fotade på plats.

Du får bestämma om du vill hamna nära originalet eller om du ska ta dig lite konstnärliga friheter. Testa och välj det som ser bäst ut!
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Wineyard

Kul projekt! Jag tycker du är på god väg!

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 03 Maj 2017 kl. 20:59
Citat från: robinnilsson403 skrivet 03 Maj 2017 kl. 19:29

Du får bestämma om du vill hamna nära originalet eller om du ska ta dig lite konstnärliga friheter. Testa och välj det som ser bäst ut!
Jag tycker att trubbigheten ser helt okej ut! Originalet är ändå rätt trubbigt:

Om jag ska ge lite konstruktiv kritik, så tycker jag tornet (sand green-delen) är lite tjock. Kanske skulle det gå att få till lite mer "diagonala" hörn

robinnilsson403

Ooooh! Vi har en identifiering! :D

Citat från: Wineyard skrivet 03 Maj 2017 kl. 21:19
...

Om jag ska ge lite konstruktiv kritik, så tycker jag tornet (sand green-delen) är lite tjock. Kanske skulle det gå att få till lite mer "diagonala" hörn

Kan du utveckla lite? Att den ser tjock ut kan jag hålla med.  :)

Wineyard

Citat från: robinnilsson403 skrivet 03 Maj 2017 kl. 21:28

...

Jag älskar sånna typer av utmaningar  ;) ::)
Så här tänker jag typ (har ej funderat av vad som finns i sand green):

robinnilsson403

Citat från: Wineyard skrivet 03 Maj 2017 kl. 21:37
Citat från: robinnilsson403 skrivet 03 Maj 2017 kl. 21:28

...

Jag älskar sånna typer av utmaningar  ;) ::)
Så här tänker jag typ (har ej funderat av vad som finns i sand green):

Ah! Jag ska kika på det när jag hinner (dygnet är för kort!). Hitintills har jag bara byggt med de bitar jag hade hemma, men ett antal beställningar är på väg. ;)

robinnilsson403

Då kan jag tydligt skriva ut vad motivet är: Slottet Wawel i Krakow! Planen är att bygga delen med katedralen först, för att sedan fortsätta med andra delar av slottet.

Om jag bara fattade hur man länkade en bild från Flickr med mobilen hade ni nu sett den här:

Som ni kanske inte ser så har testat att dra in fönstrena som Emma föreslog. Jag tyckre att det blev bättre, och som när man bygger om något, både stadigare och mer bitekonomiskt.
Bitar som suttit där istället för andra färger osv är utbytta till det jag tänkt att det skulle vara, och den delen där de sandgröna stänkskärmarna sitter är helt ombyggd inuti, med en ny "upphägning" till delen under.

Jag testade att fixa något i stil med det Wineyard föreslog. Det fanns inte så många passande bitar i sandgrönt, och än mindre av dem hade jag hemma. Jag är inte helt nöjd med hur de diagonala passagerna sitter fast (brick w/ stud on side > bar 3l > earling som sitter bå en jumper), då det är lite klumpigt och inte så snyggt. Det får bli att tråla BL efter andra lämpliga bitar misstänker jag.

Var det allt för denna gången? Tror det. Nästa planerade sak är att göra om toppen, och sedan börja med basen på tornet, och den lilla katedralen det sitter ihop med. Bilden borde gå att se via mitt Flickralbum!

robinnilsson403

Då ska vi se om jag kan få in bilder från datorn då!

Vi börjar med bilden som hör till den förra posten:

Och sen några nya!

Igår jobbade jag med muren och det ena kapellet. Jag försökte länge få till de små valven precis under taket, som ni kan se på den sista bilden, men på den begränsade ytan blev jag frustrerad och asfalterade över dem helt. Jag kommer antagligen gå tillbaka och försöka igen, med en lite brantare vinkel på taket.

Förlaga, med Laswoiis rygg i mitten av bilden:

Här kan man se den ungefärliga höjden med tornet på plats. En del ska byggas mo, då jag ändrade utseendet på hörnet. Notera de två minifigurernas storlek.

Det råkade bli en bild som liknade en av de jag tog på plats, så den kommer med här för jämförelse. Nu när jag ser det så här överväger jag stark att bygga om taket på kapellet och att minska storleken på det övre fönstret.

Kommentarer? Tankar? Idéer? Shoot!  :)

andreaseldh

Citat från: robinnilsson403 skrivet 02 Maj 2017 kl. 22:51
Citat från: andreaseldh skrivet 02 Maj 2017 kl. 19:50
Såg jag rätt att förlagan enbart har EN visare? I så fall är det en baggis att bygga ett fungerande urverk i Mindstorms (jag hjälper gärna till)!

Klockan är runt 1130, så visarna står så gott som i linje, men tack ändå.  ;)

På denna bild syns det tydligare. Ett alternativ är ju förstås att bara synkronisera urtavlorna och ställa om klockan manuellt, som på Big Ben

drdoddo

Riktigt nice! Sköna färger och vacker arkitektur.