[WIP] [MOC] Wawels domkyrka i Krakow

Startat av robinnilsson403, 01 Maj 2017 kl. 11:44

Föregående ämne - Nästa ämne

robinnilsson403

Dags för några nya bilder! Kvälls vecka på jobbet ger en produktiv förmiddag i hobbyrummet.
Jag tror att på svenska så passar nog namnet domkyrka bättre än katedral (finns det ett engelskt ord för domkyrka...?), så det får det bli i titeln nu!

Vy från sidan, Sigismundkapellet med kupol i guld och Vasaättens i svart. Väggarna har jag medvetet gjort annorlunda för att få lite intressanta.
Som ni kan se på jämförelsebilden nedanför så har jag frångått verkligheten lite när det gäller utseendet på den vänstra sidan av bilden. Det skalade inte så bra, och jag är inte nöjd med den kvartskupolen som är där, så den ska nog göra om med tiden.

Jämförelsebild, med Laswoii i förgrunden igen. :)

Flickr envisas med att ge denna bilden fel proportioner, och jag orkar inte krångla med det just nu. Jag ville bara visa hur jag fick till yttre raden i kupolen, då det inte finns så många plates i pearl gold. Lösningen är med modifierade plates av olika slag (aka det jag hade hemma, men det räckte inte...). Antalet 1x1 plates är nog runt 150-200.

Bild från insidan. Det ska i denna första utgåva bli 2x3 baseplates stort, och tanken är att det ska kunna delas upp i baseplates för transport. Torn och liknande kommer att göras avtagbara. Problemet som uppstår är skarvar och själva "huvudskeppet" av kyrkan som kommer att vara på samtliga baseplates. Så den har jag tänkt att göra löstagbar, med mindre utbyggnader längs med, som får dölja den inre konstruktionen.

Det var allt för denna gången, nu är det dags för veckans sista kvällspass! :)
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Wineyard

Jag tycker detta är ett fantastiskt projekt - och kul att se progressionen!

Två tankar:
Det skulle inte gå att använda guldiga/ svarta POP-dome:arna till kapellen?
Jag tycker tornet fortfarande ser lite stort ut på toppen, vid fönstren längst upp. Kanske går de att slimma ned lite?

Hoppas du blir klar till Klossfestivalen! Vill gärna se detta irl!

robinnilsson403

Citat från: Wineyard skrivet 26 Maj 2017 kl. 11:54
Jag tycker detta är ett fantastiskt projekt - och kul att se progressionen!

Två tankar:
Det skulle inte gå att använda guldiga/ svarta POP-dome:arna till kapellen?
Jag tycker tornet fortfarande ser lite stort ut på toppen, vid fönstren längst upp. Kanske går de att slimma ned lite?

Hoppas du blir klar till Klossfestivalen! Vill gärna se detta irl!

Förlåt att jag inte svarat, helgen har varit... speciell.
PoP domerna funderade jag på, men de blir för små. Taken överlag blir "legoland-modellen" med staplade plates.

Toppen på tornet har tyvärr en väldigt låg prio just nu. Jag överväger att enbart bygga 2x2 plattor nu, med en list åt ena hållet, för att spara tid.

Någon som har en bra lösning på ett oktagonalt tak till det mindre tornet? Sidorna är 4 bricks breda.

robinnilsson403

Dags för en liten update!

För att hinna klart till klossfestivalen har bygget minskats med 2 baseplates, och istället sätts en list in för att dölja insidan. Tanken är att fortsätta bygget senare. Jag har rekryterat Laswoii som byggare och designer, så nu är vi båda två medverkande för tillfället. Vi håller just nu på att flytta, och det ställer ju till det för byggandet, men några timmar kan man ju klämma in om man prioriterar.

Toppen på det oktagonala tornet är så gott som klart, och just nu ligger fokus på det jag alltid tänkt på som baksidan, främst då det inte är någon åtkomst för besökare. Förhoppningsvis är det den sista mörkröda delen som byggs nu, för det finns nästan bara 1 x 2 bricks och masonbricks kvar. Den vita väggen är där förkortningslisten sitter, och den kommer vi inte att ha så mycket detaljer på.

Mindre än en månad kvar ås nu gäller det att ligga i!

Jesperrydhog

Ja det blir bra bygge.

Wineyard

robinnilsson403

Citat från: Wineyard skrivet 08 December 2017 kl. 19:33
Hur går det med bygget?

Det har blivit tillfälligt pausat sedan Klossfestivalen på grund av flytt, personliga tragedier och andra byggprojekt. Tanken är att bygga ut med 2 basplattor till Huskvarna, men det beror på hur mycket budget och byggtid ett annat projekt tar.
Kul att du frågade!

Wineyard

Citat från: robinnilsson403 skrivet 08 December 2017 kl. 20:16
Citat från: Wineyard skrivet 08 December 2017 kl. 19:33
Hur går det med bygget?

Det har blivit tillfälligt pausat sedan Klossfestivalen på grund av flytt, personliga tragedier och andra byggprojekt. Tanken är att bygga ut med 2 basplattor till Huskvarna, men det beror på hur mycket budget och byggtid ett annat projekt tar.
Kul att du frågade!
Jag beklagar :(
Men kul att höra att du inte riktigt givit upp på bygget iaf. Det var häftigt att se versionen i Örebro och jag ser framemot en ev. fortsättning!

robinnilsson403

Okej! Då har bygget startat på nytt! Efter jul så tog det fart, speciellt när jag hittade högupplösta bilder tagna med drönare eller helikopter som visade hela anläggningen från bra vinklar.

Här är den huvudsakliga vinkeln vi har jobbat ifrån. De röda linjerna markerar vad vi planerar att få med till Huskvarna, och efter det så får bygget vila över sommaren. Vi har medvetet valt att räta ut några av linjerna, och bakre änden på kyrkan kommer att flyttas in så det får plats på samma platta. Vi vill ju inte bygga om den delen en fjärde gång!

Bild från början av januari. Något av det krångligaste att få till var den runda formen. Med hinge plates Blev det till slut ok, Men där den svänger tillbaka längst upp till höger så blir vinkeln annorlunda, så det blir en lite större glipa. Att få till överdelen var en huvudvärk i sig, men resultatet anser vi är acceptabelt.

Bild från idag. Främre delen av första plattan är så gott som klar, på mittenplattan är även väggen nästan klar: den ska krönas och så ska det byggas tak bakom. De olikfärgade delarna av muren finns på riktigt. Det är fullt med ingraverade namn, platser och datum. Någon som vet exakt vad det är?

Annan vinkel på dagsläget. Till vänster är platsen för det nya tornet. Gräsmattan och stenläggningen fick göras om flera gånger när vi kom på att hörnet på tornet lutade. Även rundeln har fått stenläggning på insidan, och det täckte en del av det värre hålen. Bakom väggen kan man skymta lite av den konstruktion som är där för att stötta upp. Att bara stapla 1x4 bricks ger en vägg som annars är lite ostadig.

När väl väggen och taket på denna sidan är klart så är det dags för det roliga projektet att rotera alla 9 plattor för att komma åt på andra sidan. Hurra! Tills dess så inväntar vi ett antal beställningar på bitar...

Tankar? Frågor? Kommentarer? Shoot!

robinnilsson403

Då är versionen som kommer till Huskvarna så gott som klar! Väntar på några bitar som borde komma med posten imorron. Idag blev det således test av uppställning och uppackning för att se till att det inte är något som fattas eller något som ställer till problem. Det visade sig att alla sektioner blev som det var tänkt, men några små detaljer fick rättas till. Tänkte bjuda på några bilder tagna med dålig utrustning i dåligt ljus med dålig bakgrund:

Sen var det ju dags för nerpackning, och det gick smidigt att ta isär, men sen kom problemet. Jag fick ansvaret att räkna på hur många lådor som behövdes. Det visade sig att jag tagit i i underkant, så tre moduverse, samt hela huvudskeppet på kyrkan saknar förvaring i dagsläget.

Och självklart finns det planer på fortsättning, men det får vänta till hösten.

andreaseldh

Mycket vackert! Man längtar till Huskvarna (och Krakow).

Betweenbrickwalls

Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

Record

Heja Värmland :) Mycket snyggt, gillar verkligen hur det vita gör sig mot det mörkröda också nivåerna samt det rundade, skall bli kul att se IRL.
Friskt satsat, hälften vunnet..

dalle

Svartkrut

Superläckert! Blir häftigt att se i Huskvarna!   :D