[MOC] [Mästerbyggare 2016] Diagon Alley London

Startat av Svartkrut, 07 Juli 2016 kl. 20:53

Föregående ämne - Nästa ämne

stej123

Kommer bli grymt bra det här! Jag är i Edinburgh just nu, och jag blir sjukt inspirerad att påbörja några egna Harry Potter-byggen.

dalle

Citat från: stej123 skrivet 07 Oktober 2016 kl. 00:08
Kommer bli grymt bra det här! Jag är i Edinburgh just nu, och jag blir sjukt inspirerad att påbörja några egna Harry Potter-byggen.

Tips när du nu är i Edinburgh och gillar Potter.
Onsdag,  fredag,  lördag och söndag klockan 3 så startar Potter trail vid Greyfriar's Bobby. En kul guidad tur som sköts av entusiaster. 
pottertrail.com

stej123

Citat från: dalle skrivet 07 Oktober 2016 kl. 05:46

Onsdag,  fredag,  lördag och söndag klockan 3 så startar Potter trail vid Greyfriar's Bobby. En kul guidad tur som sköts av entusiaster. 
pottertrail.com
Tack för tipset! Jag bor på ett hotell bara ett hundratal meter därifrån. Nu är jag här med jobbet så jag är inte säker att jag kommer loss.

Svartkrut

Citat från: Ashman skrivet 06 Oktober 2016 kl. 12:04
Ollivanders fasad är underbar! Riktig Diagon Alley-känsla.Inredningen är byggt i fin känsla.
Av burarna så gillar jag den svarta klart bäst, men kan du inte bygga den vita med samma bitar? Så har du vita burar för mörka ugglor och svarta för ljusa.
Tack! Jag har faktiskt tänkt bygga om den vita. Väntar dock ett tag till med att beställa bitar från bricklink. Håller på och skriver en lista på bitar jag behöver men den listan kommer bli längre, ju längre jag kommer i bygget och jag vet hur det brukar gå när jag ska beställa några få bitar.... På något konstigt sätt brukar det följa med en massa andra braatthabitar... ;D så jag tänkte försöka vara lite ekonomisk och göra en större beställning istället för en massa "små" hehe. 
Citat från: stej123 skrivet 07 Oktober 2016 kl. 18:08
Citat från: dalle skrivet 07 Oktober 2016 kl. 05:46

pottertrail.com
Tack för tipset! Jag bor på ett hotell bara ett hundratal meter därifrån. Nu är jag här med jobbet så jag är inte säker att jag kommer loss.
Kul. Vi HPnördar inspirerar varandra till nya nördigheter antar jag.  ;) och kul att få vara i Edinburgh och det där med Pottertrail.com lät ju himla trevligt. Inte alls avundsjuk.  :P

Joacim

Så otroligt snyggt!

Mitt sommarlov försvann visst också... men nu har jag hunnit bygga jag med.

Svartkrut

Här kommer en uppdatering från den senaste månadens byggresultat.

På mugglarsidan av Ollivanders och Owl Emporium har det nu dykt upp en sminkaffär som jag döpte till "IN YOUR FACE".  ;D Bredvid sminkaffären ligger det en sportaffär som heter MOVE.COM och sedan på hörnet ligger det en klassisk pizzeria.

Bredvid Ollivanders har det kommit till en liten kvastshop.

Innan jag påbörjade byggnation på den sista fjärdedelen så passade jag på att ta en bild på undersidan av dubbelmoduverseplattan i diverse färger och bitar. Gjorde också ett försök att räkna antalet bitar, vilket var rätt svårt, men ca 500 bitar är det per dubbelmoduverse, vilket innebär att enbart bottenplattorna är ca 2000 bitar...

På sista fjärdedelen har jag byggt Quidditch Supplies längs Diagongränden och utanför den finns det en port för trappuppgång, en guldsmedsaffär som jag tänkte ska heta Mr Gold och en elektronikaffär som jag döpt till YOUTV.

Jag hade fler idéer till affärer till mugglarvärlden och barnen ville att jag skulle få med en pokemonaffär och Weasleys vassa varor, men isf får det bli vid en expansion i framtiden. Man får inte in hur mycket som helst på 4x2 moduverseplattor... :P

Nästa steg blir en klassiskt röd engelsk telefonkiosk i hörnet vid den grå tegelmuren och så ska jag såklart bygga en ny version av Gringotts samt en godisbutik + nåt mer... sedan är ju första våningen klart. Då är det "bara" våning 2-3 + tak kvar. Jag är glad att slutdatumet flyttades till februari istället för december kan jag säga.

Avslutar med en riktig WIPbild från mitt byggbord.

stej123

Fantastiskt! Så kul att följa det här bygget :) In your face var ju ett passande namn  ;D

andreaseldh

Mycket vackert!

Önskemål: En bild uppifrån som visar gränsen mellan mugglarsidan och magisidan, eller ligger butikerna bara rygg mot rygg?

Fråga: Vad innebär dubbelmoduverse, är det att sidlängden är dubbelt så lång som en standardmoduverse?

Tips: Gör bokstaven V på TV-butiken så här.

byStfn

robinnilsson403

I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Lordflintstone

Emma

Så inspirerande! Längtar till att se det live!
Region Mitten

Svartkrut

Citat från: andreaseldh skrivet 05 November 2016 kl. 22:43
Mycket vackert!

Önskemål: En bild uppifrån som visar gränsen mellan mugglarsidan och magisidan, eller ligger butikerna bara rygg mot rygg?

Fråga: Vad innebär dubbelmoduverse, är det att sidlängden är dubbelt så lång som en standardmoduverse?

Tips: Gör bokstaven V på TV-butiken så här.

Kommer en bild uppifrån alldeles strax så man kan se dispositionen.

Exakt rätt tolkning av dubbelmoduverse. Tyckte det var smidigare att göra fyra dubbla än 8 enkla. Fortfarande lätthanterbar storlek och väldigt stabilt tycker jag.

Jag testade din tipsvariant på bokstäverna och det är sant att just V blir snyggare så, men jag ville ha gemensam stil på hela titeln och blev mer nöjd med den stil jag valde. Får väl se om jag får tid och lust att jobba vidare med det framöver.

Svartkrut

Tack för all uppmuntran! Byggde hela dagen igår. Underbar dag. Legobyggande från morgon till kväll.  :P

Byggde en godisaffär. Kom dock på nu när jag såg bilderna att jag vill flytta på polkagrisstängerna utanför dörren. Ska ställa dem vid hörnen på varsin sida om affären istället för varsin sida om dörren. Tror det blir bättre balans (Älskar symmetri)

Byggde också Borgin & Burkes. Blev väldigt nöjd med fasaden, men inser att jag måste flytta skylten. Den sitter ju alldeles för lågt ner och skymmer dörren. Det får jag åtgärda. Det saknas också några bitar ovanför översta fönsterraden, men de finns säkert i något bygge jag kan låna från...  ::)

På begäran kommer här ett par översiktsbilder ovanifrån och från sidan så man ser fördelningen på halva bygget såhär långt. Mitt byggbord är så litet så jag kan inte ha mer än 2x2 moduverseplattor på det.

Jag hann också bygga en klassisk engelsk telefonkiosk och den blev jag nog mest nöjd med av hela dagens bygge. Fast egentligen vill jag ha en annan dörr på den. Ska beställa en på Bricklink så småningom.

robinnilsson403

Wow! Den telefonkiosken blev bra mycket snyggare än den jag gjorde för någon månad sedan!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark