Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Lastbil med flak WIP

Startat av jensglindgren, 11 Juni 2016 kl. 12:51

Föregående ämne - Nästa ämne

jensglindgren

Kan informera om att 2st 16tandade hjul 4 studs mellanrum funkar perfekt till kedjan, inte för tajt eller för löst:)

Ashman

Citat från: andreaseldh skrivet 15 Juli 2016 kl. 00:36
Citat från: mortil skrivet 14 Juli 2016 kl. 23:32
...använd inga klena kardanknutar utan använd dom rejäla om du ska köra XL motorer för på min arocs så ha ja dragit sönder 3 knutar redan :(

Jag visste inte att det fanns olika sorters kardanknutar, mer än att dom har haft olika utseende genom åren. Vad menar du med "rejäla"?

Man kan ju bygga egna. Har för mig jag såg en tråd om det en gång, men hittar inte den nu. Men hittade denna som ser rätt stark ut. Från dhc6twinotter på eurobricks.

jensglindgren

Citat från: Ashman skrivet 03 Augusti 2016 kl. 09:50
Looking good  :D
Vad blev det för val av motor(er)?

Helst en servo men kör med en M så länge och för drivning blir det 2st L-motorer.

jensglindgren

Citat från: Ashman skrivet 03 Augusti 2016 kl. 10:05
Citat från: andreaseldh skrivet 15 Juli 2016 kl. 00:36
Citat från: mortil skrivet 14 Juli 2016 kl. 23:32
...använd inga klena kardanknutar utan använd dom rejäla om du ska köra XL motorer för på min arocs så ha ja dragit sönder 3 knutar redan :(

Jag visste inte att det fanns olika sorters kardanknutar, mer än att dom har haft olika utseende genom åren. Vad menar du med "rejäla"?

Man kan ju bygga egna. Har för mig jag såg en tråd om det en gång, men hittar inte den nu. Men hittade denna som ser rätt stark ut. Från dhc6twinotter på eurobricks.

Har byggt om bakaxlarna och just nu verkar det hålla ihop bra, får se sen när man har ett släp och testar att lägga på vikter.

jensglindgren

Liten uppdatering i bilder.

jensglindgren

Här kommer lite bilder till.
Är tre bilder på olika förslag på bakre delen av hytten, vilken tycker ni är snyggast? Funderar på att försöka få in batteriet i hytten och ha den kortaste varianten.

jensglindgren

Vad tycker ni?

andreaseldh

Mycket vackert! Det är bara en viss bit från set 42022 som behöver bytas ut.

jensglindgren

Har påbörjat min trailer, har dock inte bestämt mig vad för sorts trailer ännu.

Det blir i vilket fall 3 axlar och stödben:)

jensglindgren

Vad tror ni om denna?
Måste snygga till bakdelen, bygga en plattform där fram och lösa stödbenen lite snyggare.

mortil

Gällande kardanen.  de finns en inneslutning som man sätter vanliga kardanknuten i .  hittar den bara inte nu.  den ska göra knuten starkare
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

andreaseldh

Citat från: mortil skrivet 14 Augusti 2016 kl. 18:19
Gällande kardanen.  de finns en inneslutning som man sätter vanliga kardanknuten i .  hittar den bara inte nu.  den ska göra knuten starkare

92911 och 92910. Men det beror ju på vilken aspekt av kardanen som behöver förstärkas. Om det är fjädringsrörelserna eller att bära tung last som är problemet då hjälper dom här, men om man ska dra tung last så blir det tyvärr ingen (teoretisk) förbättring.

mortil

Citat från: andreaseldh skrivet 14 Augusti 2016 kl. 23:01
Citat från: mortil skrivet 14 Augusti 2016 kl. 18:19

92911 och 92910. Men det beror ju på vilken aspekt av kardanen som behöver förstärkas. Om det är fjädringsrörelserna eller att bära tung last som är problemet då hjälper dom här, men om man ska dra tung last så blir det tyvärr ingen (teoretisk) förbättring.

oh..  surt.  men ska nog testa som ovan att bygga en egen
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

jensglindgren

Jag har ett problem, använder pendular suspension och laborerar lite att ha det på två framaxlar med styrning och drift.

Men hur får man till det med kraften, för när man kör över något så blir ju axlarna som går till styrningen och drift längre/kortare.

Har laborerat att få upp dessa till punkten där det "svänger" men får inte till det.
Vet ni någon som lyckats med detta på ett bra sätt?