Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Lastbil med flak WIP

Startat av jensglindgren, 11 Juni 2016 kl. 12:51

Föregående ämne - Nästa ämne

jensglindgren

Håller på att göra om mittsektionen, kommer bli en till L-motorn eller 2st xl motorer för drivning.
Sen vill jag få in en till motor till någon funktion, kanske höja en av de bakre axlarna.

mortil

kommer följa :)  har själv kört fast lite i mitt byggande.   kul få lite inspiration
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

jensglindgren

Citat från: mortil skrivet 12 Juli 2016 kl. 19:11
kommer följa :)  har själv kört fast lite i mitt byggande.   kul få lite inspiration

Kom gärna med förslag på förbättringar, har just nu problem med drivaxlen till bakaxlarna. Den måste kunna förlängas egentligen men får inte plats med det.

mortil

Jag har ju Mercedes Arocs lastbilen.  i den kör jag en XL motor för framdrift och en servomotor för styrning sen är de ju den vanliga för pumpen. 

men 2 motorer är nog inte fel . va väldigt noga med att kugghjul inte kan hoppa och använd inga klena kardanknutar utan använd dom rejäla om du ska köra XL motorer för på min arocs så ha ja dragit sönder 3 knutar redan :(

btw.  hur långa är axlarna som du behöver förlänga och hur långa ska dom bli?
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

andreaseldh

Citat från: mortil skrivet 14 Juli 2016 kl. 23:32
...använd inga klena kardanknutar utan använd dom rejäla om du ska köra XL motorer för på min arocs så ha ja dragit sönder 3 knutar redan :(

Jag visste inte att det fanns olika sorters kardanknutar, mer än att dom har haft olika utseende genom åren. Vad menar du med "rejäla"?

1972 - 1974: 9244ac01

1977 - 2008: 9244c01

2008 - 2016: 62520c01

mortil

Lego är avkoppling.

Technic är livet.

jensglindgren

Citat från: mortil skrivet 14 Juli 2016 kl. 23:32
Jag har ju Mercedes Arocs lastbilen.  i den kör jag en XL motor för framdrift och en servomotor för styrning sen är de ju den vanliga för pumpen. 

men 2 motorer är nog inte fel . va väldigt noga med att kugghjul inte kan hoppa och använd inga klena kardanknutar utan använd dom rejäla om du ska köra XL motorer för på min arocs så ha ja dragit sönder 3 knutar redan :(

btw.  hur långa är axlarna som du behöver förlänga och hur långa ska dom bli?

Det är så löjligt, det handlar om en halv stud.... Men det behövs...
Är också nyfiken på de starkare? Än så länge funkar det med de vanliga knutarna. Är mer mittendelen det är problem, kuggarna som är för styrningen hoppar ibland men det löser sig nog när jag fixar en servomotor.
Men tror ni det blir bra med 2st L-motorer?

Är just nu på vift så kommer Inga bilder på två veckor tyvärr.

Mitten imellan bakaxlarna där dom faster i chassit, där funderar jag på att sätta drivningen istället så man inte behöver några knutar till bakaxeln utan bara mellan dom. Svårt att förklara..

jensglindgren

En liten uppdatering, väntar på mer bitar...

Ska in en L-motorn till eller två XL, eller kanske en funktion till, får se sen.

Vill göra om framaxlen, vill ha en annan lösning på stötdämpningen samt framhjulsdrift.

andreaseldh

Intressant konstruktion få styrningen så nära hjulet som möjligt! Är det 42003 och 87082?

jensglindgren

Citat från: andreaseldh skrivet 30 Juli 2016 kl. 18:29
Intressant konstruktion få styrningen så nära hjulet som möjligt! Är det 42003 och 87082?

Yes det är det,läste runt lite och så stod det att legohjulen aldrig svänger centriskt kring sitt eget centrum eller vad man ska säga. Så jag ville få svängningen på hjulet så långt in i fäljen det gick.
Men är inte så nöjd men utformningen av hela framaxlen.
Men jag har fått till just den biten och ackerman-styrningen.

jensglindgren

En liten uppdatering efter kvällens sittning.

andreaseldh

Citat från: jensglindgren skrivet 30 Juli 2016 kl. 20:22

Vad innebär ackerman-styrning?

jensglindgren

Citat från: andreaseldh skrivet 01 Augusti 2016 kl. 01:25
Citat från: jensglindgren skrivet 30 Juli 2016 kl. 20:22

Vad innebär ackerman-styrning?

Det har. Att göra med att när en bil svänger så behöver det hjulet som är ytterst åka en längre sträcka och behöver då inte svänga lika mkt, ungefär. Kolla länken.
http://www.moc-pages.com/moc.php/320971

jensglindgren

Har ett problem, löser det säkert men kan ju kolla med er.
Jag vill få så V8:an drivs när bakhjulen drivs,men har för lite plats.
Ni kan ju kolla bilderna och se om ni har nån bra lösning.
Nu har jag dragit allt längst fram och använder en kedja för tt få drivning.

jensglindgren

Känslan att lösa ett problem...
Kommer nog en laddning med bitar imorgon så jag kan göra klart fronten och hytten.