Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Lastbil med flak WIP

Startat av jensglindgren, 11 Juni 2016 kl. 12:51

Föregående ämne - Nästa ämne

jensglindgren

Börjar med en ny då jag körde fast med trailerlastbilen.

Denna ska ha 4 funktioner, lysen, styrning, drift, höja & sänka flaket.

Har kommit en bit men denna gången ska jag inte bygga utefter vad jag har för bitar utan jag ska beställa när det saknas.

Den har en live axle fram med styrning och bakaxlarna är pendular(eller?).

Har dock problem med bakaxlarna, om främre hjulen på bakaxlarna åker över ett hinder så höjs alla däck på bakre raden. Måste komma på ett bättre sätt.

Där det är tomt bredvid L-motorn ska en M-motor sitta som styr höjning och sänkning av flaket. Så måste beställa en motor och den där armen som faktiskt höjer och sänker.

jensglindgren

Kan det här vara något? Måste dock ha drivning också, vilket nog kan bli svårt att lösa.

jensglindgren

Har gjort ett embryo till bakaxel, är inte så hållbart och främre undre drivlina skulle egentligen haft två leder.

Tycker ni den känns skalenlig? Hytten slutar en stund bakom batteriet.

jensglindgren

Fått lite gjort igår kväll och ikväll mellan EM-matcherna, mycket gör om för att göra om igen.

Fått dit en 4-cylindrig motor som är kopplad till L-motorn och fått till fronten med lyktor och förberett för att kunna ha en hytt som går att tilta.

Allt som är på den som den är nu ska vara svart egentligen, förutom det som är drivlinor eller någon styrd funktion.

Hytten blir i gult och flaket i gråa paneler.

Någon som har en bra beskrivning på en live boogie axel som man kan ta inspiration ifrån? Skulle egentligen vilja ha min 2 stud smalare så jag kan ha 8 istället för 4 hjul.
I värsta fall får jag skippa diffen och ha en riktigt tålig liten låda med kugghjul och köra båda axlarna som live istället med stötdämpare.

Något som jag verkligen vill ha hjälp med så är det skalan. Är den för lång för hjulen? Tycker den ser lagom bred ut men längden känns sisådär om man tänker på att flaket kommer skjuta ut 2-3 stud längst bak.

jensglindgren

Försökt krympa bakaxlarna ikväll, kommit långt men är inte nöjd.

jensglindgren

Är det någon som är duktig på skalor?

Jag kör på 49,5x20mm däck och jag följde Sariels gudie för skalning och fick fram att den skulle vara 17 studs bred och ca 47 studs lång.

Men jag tycker däcken känns fel till den storleken jag har på lastbilen, är det någon som byggt i samma skala med de däcken som kan hjälpa mig?

jensglindgren

Här kommer en liten uppdatering i bildformat.

minus

Snyggt!

många spännande tekniska detaljer

jensglindgren

Citat från: minus skrivet 22 Juni 2016 kl. 20:49
Snyggt!

många spännande tekniska detaljer

Tack, synd bara att man inte är speciellt bevandrad, finns säkert enklare lösningar på det mesta.

Funderar på att sätta en motor där switchen är som ska höja och sänka främre bakaxeln.

Men det får bli ett senare projekt, vill slimma ner vissa delar först och få dom hållbarare

jensglindgren

Håller på att trilskas med hytten, går väl sådär..
Men har ett större problem, L-motorn, L-motorn och batteriet, ja 80% av all vikt är över framaxlen vilket gör att den inte klarar några kanter som tex en matta rakt framifrån. Måste ha släpet på med läst för att hålla nere bak axlen.

Någon som har/haft samma problem men som löst det?

jensglindgren

Fick tänk om totalt, blev skit med så liten skala och få in det man vill ha med...
Så har hoppat upp ett steg, är nästan klar med bakaxeln, har dock problem med att drivningen måste kunna röra sig mer, men har sett en lösning på det.

Mellan främre bakaxeln och framaxlen blir det 24 stud.

Vad tycker ni är bästa stötdämpningen till framaxlen? Live eller vanlig med fjädrar?

jensglindgren

Vet ni några bra lösningar på hur man bäst får till drivningen till bakaxlarna? Har fått till det så den klarar sig vid gupp och liknande då den rör sig som mest men den hoppar över kuggar vid för mkt motstånd.

jensglindgren

Har förstärkt upp bakaxlarna nu, tycker ändå dom är för stora.
Nån som vet nån bra guide om hur man får till motorer och kuggar i mitten på den?

jensglindgren

Uppdatering i bilder

jensglindgren

En liten uppdatering