Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 november 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Lordflintstone

#315
Citat från: Pehr skrivet 01 februari 2016 kl. 18:28
Citat från: andli skrivet 01 februari 2016 kl. 11:58
Jag förstår inte...
Jag förstår...

Jag förstår inte...

Låt mig förklara, så ser vi om jag tänkt rätt.

Det bitarna som är "rygg" mot "rygg" skulle egentligen sätta sig på andra sidan och allt trillar isär, men använder man bitar som sticker då hakar det i varandra och hindrar allt från att trilla isär.
Det enda som gör att det håller ihop är egentligen det lilla som sticker ut från bitarna.

o0ger

Ja precis, men de plates som sitter omkring gör även att delarna inte kan glida i sid- eller höjd-led.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Pehr

Citat från: o0ger skrivet 01 februari 2016 kl. 19:06
Citat från: Pehr skrivet 01 februari 2016 kl. 18:28
Citat från: andli skrivet 01 februari 2016 kl. 11:58
Jag förstår inte...
Jag förstår...

Jag förstår inte...
Jag bifogar en LXF också så kanske det klarnar ;)

behövdes inte, men tack ändå :)
tog en stund att få till det i huvet!

o0ger

#318
Dags för helgutmaning nr 12!


Ändbitarna är centrerade och får inte rotera lätt utan måste vara låsta. Bygget ska sitta ihop ordentligt.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

Som vanligt så vill jag inte att ni ställer frågor om bygget i tråden, utan maila eller PMa mig istället så gör jag förtydliganden om det behövs.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- pareriksson
- janho
- Etzel
- andreaseldh
- Wuntin
- Myko
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Är det för svårt? Färgvalet är en ledtråd til lösningen.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

#320
CENSURERAD FRÅGA

Emma

jag har inte hunnit flytta mina bitar till min nya lya än. Så jag passar.

o0ger

#322
Måndag igen! Dags att avslöja lösningen! Jag är impad av de som klarade det. Detta var ingen lätt utmaning. Mest impad är jag av parerikson och janho som klarade det innan min ledtråd ;) Bilden nedan visar två möjliga lösningar samtidigt. Det var en ganska jämn blandning i svaren som kom in. Själv hade jag byggt min mha 1x1 round plate with hollow stud.



Det luriga i den här utmaningen är ju såklart att det är inverted tiles i ändarna. Och att dess studs perfekt passar i det kvadratiska hålet.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 06 februari 2016 kl. 22:09
CENSURERAD FRÅGA
Man blir ju nyfiken... Men bra att du censurerade dig själv ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

janho

En inttressant bit av "trivia" är att det skulle faktist inte fungera så bra med vanliga plates istället för de inverted tiles i ändarna: pga av tekniskt vilkor (tror jag) är den 4-studs-lång stång lite lite längre än två 2x2 tiles. Och de inverted tiles har en liten håll i mitten, som de plates har inte...

okej... Jag är inte säker att det är begripligt. Jag ska kanske försoka ta bilder... Eller om någon förstår va jag menar får man förklara lite bättre :-)

o0ger

Citat från: janho skrivet 09 februari 2016 kl. 22:15
En inttressant bit av "trivia" är att det skulle faktist inte fungera så bra med vanliga plates istället för de inverted tiles i ändarna: pga av tekniskt vilkor (tror jag) är den 4-studs-lång stång lite lite längre än två 2x2 tiles. Och de inverted tiles har en liten håll i mitten, som de plates har inte...

okej... Jag är inte säker att det är begripligt. Jag ska kanske försoka ta bilder... Eller om någon förstår va jag menar får man förklara lite bättre :-)
Jag förstår vad du menar. Men vet inte om det stämmer? Är en 4L bar lite lite längre än 4 studs? Det kände jag inte till.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Citat från: o0ger skrivet 08 februari 2016 kl. 13:05
Citat från: andreaseldh skrivet 06 februari 2016 kl. 22:09
CENSURERAD FRÅGA
Man blir ju nyfiken... Men bra att du censurerade dig själv ;)

Jag undrade om det var 1x1 eller 2x2 tiles, men så fort jag läst din ledtråd om färgen förstod jag att det var 2x2. Jag är uppenbarligen inte tillräckligt återställd från min Dark Age för att kunna se direkt på förhållandet mellan yta och tjocklek att det är en 2x2.

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 10 februari 2016 kl. 00:15
Citat från: o0ger skrivet 08 februari 2016 kl. 13:05
Citat från: andreaseldh skrivet 06 februari 2016 kl. 22:09
CENSURERAD FRÅGA
Man blir ju nyfiken... Men bra att du censurerade dig själv ;)

Jag undrade om det var 1x1 eller 2x2 tiles, men så fort jag läst din ledtråd om färgen förstod jag att det var 2x2. Jag är uppenbarligen inte tillräckligt återställd från min Dark Age för att kunna se direkt på förhållandet mellan yta och tjocklek att det är en 2x2.
Hehe, ok :)

Nu vill jag se dig lösa denna med 1x1 tiles istället! ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andli

Jag förstod aldrig färgledtråden, gissar att den har med den inverterad tile att göra?
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

janho

Citat från: o0ger skrivet 09 februari 2016 kl. 22:51
Jag förstår vad du menar. Men vet inte om det stämmer? Är en 4L bar lite lite längre än 4 studs? Det kände jag inte till.
Bra :-) Nej men som jag förstår är en plate eller tile eller brick lite kortare än 2 studs: 15,8 mm istället för 16 mm om jag minns rätt... Se till exempel den här: http://www.robertcailliau.eu/Alphabetical/L/Lego/Dimensions/General%20Considerations/ Det var mycket intressant att läsa för mig...  Och kanske en 2x2 plate är lite tjockare i mitten, men det vet jag inte riktigt...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.