Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Lastbil med flak WIP

Startat av jensglindgren, 11 juni 2016 kl. 12:51

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

#45
Jag ser inte riktigt på bilden hur saker och ting hänger ihop, men den allmänna lösningen för varierande längd är väl splines (yttre i inre). Finns det inte någon Legodel som används som koppling, men har visst spel i längsled medan det fortfarande är kontakt mellan delarna? Eller är det bara ett skjutbart kugghjul som snurrar fritt på axeln? Jag har inte en aning om vad de delarna skulle heta, så jag kan inte ge någon bricklink-referens.

Edit: Googling på "pendular supsension" gav ju ett antal träffar, med Lego.
T. ex. http://sariel.pl/2008/12/compact-pendular-steered-suspension/

jensglindgren

#46
Citat från: AndersI skrivet 16 augusti 2016 kl. 14:19
Jag ser inte riktigt på bilden hur saker och ting hänger ihop, men den allmänna lösningen för varierande längd är väl splines (yttre i inre). Finns det inte någon Legodel som används som koppling, men har visst spel i längsled medan det fortfarande är kontakt mellan delarna? Eller är det bara ett skjutbart kugghjul som snurrar fritt på axeln? Jag har inte en aning om vad de delarna skulle heta, så jag kan inte ge någon bricklink-referens.

Edit: Googling på "pendular supsension" gav ju ett antal träffar, med Lego.
T. ex. http://sariel.pl/2008/12/compact-pendular-steered-suspension/

Man kan ju bygga en "skjutbar" drivlina som löser problemet men jag skulle helst vilja samla upp styrningen och drivningen precis där pendeleffekten är.
Det vill säga den 7stud långa bjälkarna som sitter ihop med två länkarmar, i mitten på den sker pendlingen, allt som dras över eller under den punkten påverkas då man kör över gupp.

Jädra svårt att förklara men kolla http://sariel.pl/2012/09/caterpillar-740-ejector/ där finns en bild underifrån på bakaxlen där man ser den skjutbara drivlinan.

Jag skulle helst vilja slippa den delen.

Rätt namn på stötdämpningen är tandem bogie suspension.

AndersI

#47
Tittade du in på länken jag gav ( http://sariel.pl/2008/12/compact-pendular-steered-suspension/ )? Där sitter kugghjulet för styrningen fritt roterande på pendlingsaxeln - är inte det vad du efterfrågade?

Tydligen inte:

Citat
Rätt namn på stötdämpningen är tandem bogie suspension.

Ja det var ju en helt annan sak - får inte en enda träff ens utan LEGO i sökningen "steering tandem bogie suspension". Existerar såna djur överhuvudtaget?

jensglindgren

Citat från: AndersI skrivet 16 augusti 2016 kl. 15:43
Tittade du in på länken jag gav (http://sariel.pl/2008/12/compact-pendular-steered-suspension/)? Där sitter kugghjulet för styrningen fritt roterande på pendlingsaxeln - är inte det vad du efterfrågade?

Tydligen inte:

Citat
Rätt namn på stötdämpningen är tandem bogie suspension.

Ja det var ju en helt annan sak - får inte en enda träff ens utan LEGO i sökningen "steering tandem bogie suspension". Existerar såna djur överhuvudtaget?

Oftast används denna stötdämpning till trailers och liknande men om man vill göra något som kan köra lite offroad så är det perfekt då hjulen kan färdas mkt upp och ner.

Din länk funkade inte?


AndersI

Citat från: jensglindgren skrivet 16 augusti 2016 kl. 15:47
Din länk funkade inte?

Tydligen en bug/feature i forumets automatiska länkskapning - parentesen och frågetecknet räknades in som en del av länken. Posten ändrad så det funkar. Här är den som en handgjord länk också.


jensglindgren

Citat från: AndersI skrivet 16 augusti 2016 kl. 15:52
Citat från: jensglindgren skrivet 16 augusti 2016 kl. 15:47
Din länk funkade inte?



Tydligen en bug/feature i forumets automatiska länkskapning - parentesen och frågetecknet räknades in som en del av länken. Posten ändrad så det funkar. Här är den som en handgjord länk också.

Precis som den men att den kan röra sig kring en axel till vilket gör det svårare att få till drivning och styrning. Men i värsta fall får jag köra med två live-axlar fram men då blir den inte lika offroad-orienterad.

Ska sätta mig ikväll och se om jag kan få till det ändå, kanske ta en 5,5 lång axel och trä på en fjäder för att få längre rörelse i stötdämpningen.

jensglindgren

Om nån av er är duktiga i LDD så får ni gärna ta denna filen och trixa med den.
Har gjort en framaxel, men tänkte sätta ihop två stycken som bildar de två främre axlarna, men att få ihop styrningen och drivningen till båda framaxlarna får jag inte till..

SÅ har ni inget bättre för er så får ni gärna hjälpa till!

jensglindgren

Vet inte om jag är dum i huvudet men steering cv joint(bilden) är inte enkelt..

Den delen som går in i diffen är ju fel? Den är en halv stud för djup så pinnen som ska driva från diffen till cv joint glider ju ur kugghjulet i diffen vid för mkt motstånd. Ska det vara så eller finns det någon specialgrej som jag missat för att få till det?

pehter aka ibbe

Tror knepet är att se till att den inte riskerar att glida ur. Den är gjord för att tillåta rörelse i längsled på en axel. Bifogar en bild på hur man kan göra för att få den att inte glida ur. 
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

pehter aka ibbe

Citat från: jensglindgren skrivet 18 augusti 2016 kl. 08:39
Om nån av er är duktiga i LDD så får ni gärna ta denna filen och trixa med den.
Har gjort en framaxel, men tänkte sätta ihop två stycken som bildar de två främre axlarna, men att få ihop styrningen och drivningen till båda framaxlarna får jag inte till..

SÅ har ni inget bättre för er så får ni gärna hjälpa till!

Kikade lite snabbt och har två förslag.
Ändra infästningen till en tre-länk, då kommer axeln att röra sig parallellt med marken istället för en pendlingsrörelse.

Ersätt kuggstången med enbart länkage, då slipper du försöka få till en lösning med axlar och drivknutar.

Kolla in där finns bra exempel på båda.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

jensglindgren

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 19 augusti 2016 kl. 22:38
Citat från: jensglindgren skrivet 18 augusti 2016 kl. 08:39
Om nån av er är duktiga i LDD så får ni gärna ta denna filen och trixa med den.
Har gjort en framaxel, men tänkte sätta ihop två stycken som bildar de två främre axlarna, men att få ihop styrningen och drivningen till båda framaxlarna får jag inte till..

SÅ har ni inget bättre för er så får ni gärna hjälpa till!

Kikade lite snabbt och har två förslag.
Ändra infästningen till en tre-länk, då kommer axeln att röra sig parallellt med marken istället för en pendlingsrörelse.

Ersätt kuggstången med enbart länkage, då slipper du försöka få till en lösning med axlar och drivknutar.

Kolla in där finns bra exempel på båda.

Försökte mig på att köra med tre-länk men blev knas med drivningen men har fått till samma styrning som på acrosen men med live-axel.

jensglindgren

Lite ändringar är gjord så den är numera 6x6 och lite mer offroad-orienterad. Fick bli en pendular-suspension framtill för att bättra på "offroadigheten" och skrivning på alla däck.
Den har bra frigång under och klarar de flesta hinder den stöter på, men skulle behöva en XL-motor för drivningen.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.