[MOC][ALT] Simpsons: Moe's Tavern

Startat av byStfn, 17 Februari 2016 kl. 10:40

Föregående ämne - Nästa ämne

byStfn

Ett alternativbygge med omkring 95% 99% av bitar från The Simpsons House .

Detta är min allra första seriösa MOC som främst byggdes för 8-10 månader sedan. Bakgrunden var att jag köpt Simpsons-huset till min flickvän och fått blodad tand på att bygga något själv efter att sorterat bitar åt henne medan hon byggde huset. Huset stod således bara ihopbyggt i ca en vecka varpå jag rev det och började bygga fasaden på Moe's. När det blev ok så fortsatte jag ivrigt och med en komplett samling Simpsons-dvder så plöjde jag alla episoder och försökte få en känsla av byggnaden.

Som vanligt när det kommer till fiktiva byggnader finns ingen direkt plan och om de behöver en ny layout så blir det så. Efter mycket om och men bestämde jag mig för fyra rum totalt. Den bakre delen av Moe's är väldigt vag i serien men jag har försökt få det att kännas som en rimlig planlösning.

Bör nämnas att jag tagit mig en massa friheter och gått emot källmaterialet rätt mycket utifrån de bitar som fanns i det befintliga setet, men återigen har jag försökt vara trogen känslan på det hela.

(EDIT: de väldigt karakteristiska fönstrena står för de flesta inlånade bitarna.)

[ALT] Moe's Tavern in LEGO by Stefan Eriksson, on Flickr

Tanken är att jag ska fixa lite klistermärken för att matcha Simpsons-huset och Kwik-E-Mart i detaljer och efter att ha köpt ett nytt Simpsonshus till tjejen nyligen så funderar jag på att bygga om detta helt och hållet med mina egna bitar efter Halmstad, men det visar sig hur det blir med den saken.

Nu återstår bara mannen bakom disken, och känner jag LEGO rätt så får vi inte se Moe som minifig alls trots att han är med rätt mycket i serien.

Sockerbit

Riktigt fint bygge. Du har fått till det bra med bara tillgången av bitarna från huset.

lindyhep

Tjusigt  :D
Har inte superkoll på hur det ser ut i serien men sökte snabbt av för att hitta en telefon och den var ju där och med kul lösning också.

Nybohov Creation Ltd.

Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

byStfn

Citat från: lindyhep skrivet 17 Februari 2016 kl. 14:19
Tjusigt  :D
Har inte superkoll på hur det ser ut i serien men sökte snabbt av för att hitta en telefon och den var ju där och med kul lösning också.

Just telefonen kände jag mig väldigt nöjd med. Jag får se hur den kommer ändras efter ett års seriöst byggande och utan bitbegränsning/med Bricklink :)

Citat från: Sockerbit skrivet 17 Februari 2016 kl. 13:56
Riktigt fint bygge. Du har fått till det bra med bara tillgången av bitarna från huset.

Tack! Det känns alltid lite jobbigt att lägga upp gamla grejer, men den här jobbade jag så hårt med :)

ByggareDan

Är ju ingen tvekan om att det är Moe's tavern, hög igenkänningsfaktor som dessutom byggts med begränsat antal bitar. Imponerande!

Ser nästan för rent o prydligt ut om man ska påpeka något, originalet är ju ett klassiskt sunkhak.
Gillar glasburken på bardisken med dom äckliga äggen i.
Som du konstaterade själv så saknas ju tyvärr Moe med sin hagelbössa.

/ByggareDan

andreaseldh

Wow! Riktigt hög igenkänningsfaktor och extra kul att du till 99% använde bitar från endast ett set. Nu är jag förstås nyfiken på vilken som är den hundrade biten som kommer från ett annat set? Och den stora bruna lådan på toaletten behöver jag också en förklaring till?

Pehr

Citat från: andreaseldh skrivet 17 Februari 2016 kl. 16:41
Wow! Riktigt hög igenkänningsfaktor och extra kul att du till 99% använde bitar från endast ett set. Nu är jag förstås nyfiken på vilken som är den hundrade biten som kommer från ett annat set? Och den stora bruna lådan på toaletten behöver jag också en förklaring till?

Det är väl ett skrivbord? :D

byStfn

Citat från: andreaseldh skrivet 17 Februari 2016 kl. 16:41

Det krävs att du sett ett visst avsnitt av serien :P

Citat från: Pehr skrivet 17 Februari 2016 kl. 17:38
Det är väl ett skrivbord? :D

Helt korrekt! Jag ska ha ett litet quiz på utställningen i Halmstad tänkte jag, så ni får ett försprång här :P

Pehr

CitatNu återstår bara mannen bakom disken, och känner jag LEGO rätt så får vi inte se Moe som minifig alls trots att han är med rätt mycket i serien.

Varför inte?

bitbrist

Snyggt fångat! Imponerade att det är baserat på simpsonshuset! (minus en bit då ;-)

Ett par ödmjuka förslag, red-brown kant på biljardbordet och nån annan bit än baksidan på en 2x2 plate som tvskärm.

byStfn

Citat från: bitbrist skrivet 17 Februari 2016 kl. 19:41
Snyggt fångat! Imponerade att det är baserat på simpsonshuset! (minus en bit då ;-)

99% var lite övermodigt, ok. Det som är tillagt är de i min bok väldigt viktiga fönstren och de är ganska bitkrävande så jag ska korrigera siffran en smula. Utöver det är det bara detaljer som glasburken, statyetten och pandan med lådorna. 95% är nog en rimligare siffra :)

Citat från: bitbrist skrivet 17 Februari 2016 kl. 19:41
Ett par ödmjuka förslag, red-brown kant på biljardbordet och nån annan bit än baksidan på en 2x2 plate som tvskärm.

Jag ska se om tiden finns att se över det hela, men det mesta rödbruna gick åt till front och tak. Platen på TVn löste sig direkt då jag hittade en inverted tile 11203 och smackade dit. Dock i tan, men optimalt vore att ha en sticker där ändå.

byStfn

Citat från: Pehr skrivet 17 Februari 2016 kl. 19:03
CitatNu återstår bara mannen bakom disken, och känner jag LEGO rätt så får vi inte se Moe som minifig alls trots att han är med rätt mycket i serien.

Varför inte?

Jag har alltid tänkt att de inte vill lyfta fram en karaktär som är omgiven av alkohol, men det är ju bara idiotiskt när jag tänker på att de gjort Homer :D Någonstans tänker jag bara att om han skulle kommit så skulle han kommit redan. Ingen av "barfolket" finns i serierna som släppts och en massa extremt  (mer) sällsynta karaktärer finns ute redan.. Skulle vilja höra snacket de hade om urvalet av karaktärerna faktiskt..

Perhed

Coolt! Ikoniskt hus i Springfield. Att inte Moe och Barney finns eller kommer att komma som lego-figurer känns sorgligt. Du har fått till en riktigt bra tavern som verkligen passar ihop med de andra två husen. Fönsterna är min personliga favorit.
Min bricklinkbutik Brickatorium http://www.bricklink.com/store/home.page?p=perhed

Jesperrydhog