LDD slutar supporteras /utvecklas.

Startat av mechamike, 20 Januari 2016 kl. 07:44

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Citat från: Superkalle skrivet 20 Januari 2016 kl. 15:00
Vad är vitsen med att ha ett program för nedladdning som folk bara blir besvikna på? Och det är först den dagen som jag kommer bli riktigt orolig. Tills dess är jag optimist.
Känns bra att du fortfarande är optimist! :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Anders67

Jag kommer ringa kundtjänst imorgon, jag är mycket ledsen för dagens besked, nästan gråtfärdigt, nej just det, jag är ju en man.
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

Tektor

Tur att jag aldrig riktigt har gett mig in i Lego-caddandet. Varje gång jag har testat LDD har jag känt att det är sämre än modelleringsprogram från 90-talet. (Surt, sa räven :) )

Nextuz

Citat från: Superkalle skrivet 20 Januari 2016 kl. 19:45
Och det ena utesluter inte det andra.

Absolut är det så, håller helt med att man kan gå båda leden.
Insinuerar att hela samhället är på väg mot enskild egoism :/

Silence101

Citat från: Anders67 skrivet 20 Januari 2016 kl. 21:21
Jag kommer ringa kundtjänst imorgon, jag är mycket ledsen för dagens besked, nästan gråtfärdigt, nej just det, jag är ju en man.

Du menar att du inte kan ringa OCH gråta samtidigt??  ;)  ;)  ;)
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Jimpen

Citat från: andli skrivet 20 Januari 2016 kl. 10:48

Jag är nog för förstörd av marknadsekonomin för att bli upprörd, och förstår varför Lego lägger ner det.
Hur skapar LDD ett cashflow in i företaget? Ett gäng AFOL sitter och ritar byggen som de sen köper bitar till antingen via något bulkprogram till sannolikt låg vinst för Lego, eller andrahandsmarknaden. Där har ju lego redan tjänat pengar på bitarna...

Jo, men de bitar som säljs på andrahandsmarknaden har ju Lego sålt. Om efterfrågan där minskar, minskar ju försäljningen också. Alla Lego-bitar kommer ju från början från Lego. Om den totala efterfrågan minskar, gör ju försäljningen av set (som sedan partas och säljs vidare bitvis) det också. Således borde LDD vara till viss del vinstdrivande...däremot kanske konstnaderna är för stora.

Oavsett, riktigt trist....som nybliven AFOL ser jag LDD som ett bra sätt att komma igång innan man har byggt på sig ett lager av bitar att använda. TRIST!!!

mechamike

Jag har berättat för TLG hur vi känner idag igen. och jag är inte ensam om det på Ambassadörsforumet svallar vågorna rätt höga.
.. Men som sagt.. vänd er till kundsupporten och tala om att ni är besvikna.. det är nog vår bästa chans just nu!

?

andli

Citat från: Jimpen skrivet 21 Januari 2016 kl. 11:09
Citat från: andli skrivet 20 Januari 2016 kl. 10:48

Jag är nog för förstörd av marknadsekonomin för att bli upprörd, och förstår varför Lego lägger ner det.
Hur skapar LDD ett cashflow in i företaget? Ett gäng AFOL sitter och ritar byggen som de sen köper bitar till antingen via något bulkprogram till sannolikt låg vinst för Lego, eller andrahandsmarknaden. Där har ju lego redan tjänat pengar på bitarna...

Jo, men de bitar som säljs på andrahandsmarknaden har ju Lego sålt. Om efterfrågan där minskar, minskar ju försäljningen också. Alla Lego-bitar kommer ju från början från Lego. Om den totala efterfrågan minskar, gör ju försäljningen av set (som sedan partas och säljs vidare bitvis) det också. Således borde LDD vara till viss del vinstdrivande...däremot kanske konstnaderna är för stora.

Visst, men många av de bitar som hamnar på andrahandsmarknaden lär vara från set på rea. (Iof är det nog ofta leksaksaffären som tullar på sina marginaler och inte legos försäljningspris till butiken)
Och vill leksaksbutiken bara bli av med seten till en hoardande AFOL eller få in flera olika kunder i butiken?
Sen kan man ju vidare fundera på hur stor volym av Legos totala volym som AFOL står för, 5-10% är väl en siffra som cirkulerar, inte en jättedel av deras omsättning/vinst. Är vi så viktiga som vi själva tycker?
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Nextuz

Citat från: andli skrivet 21 Januari 2016 kl. 11:52

Sen kan man ju vidare fundera på hur stor volym av Legos totala volym som AFOL står för, 5-10% är väl en siffra som cirkulerar, inte en jättedel av deras omsättning/vinst. Är vi så viktiga som vi själva tycker?

Har för mig att det talades om 13% när vi hade Swebricks stora utställning i Norrköping.
Rent i försäljningsmängd är nog inte AFOLs stora. Men varje trogen AFOL är en reklampelare för Lego.
Alla "oberoende" websidor som skriver om Lego drivs av AFOL´s... Där finns det att trycka på.

Nextuz

Citat från: mechamike skrivet 21 Januari 2016 kl. 11:15
Jag har berättat för TLG hur vi känner idag igen. och jag är inte ensam om det på Ambassadörsforumet svallar vågorna rätt höga.
.. Men som sagt.. vänd er till kundsupporten och tala om att ni är besvikna.. det är nog vår bästa chans just nu!

Tack Mecha och skönt att fler stämmer in i kören.

shiftaltcmd

Ja, vi är viktiga. Kanske ännu mer än vad vi tror.
Afols var med och drev utvecklingen av mindstorms.
Afols anställs av lego som designers.
Afols ger förslag på set till Ideas.
Lego brickumentary är det någon från lego som säger att det var mycket tack vare afols lego lyckades vända ekonomin för tio år sen. Om det är legos officiella hållning eller bara den personen framgår inte. Samma person säger att lego har insett 99.99% av de smartaste människorna inte jobbar för lego.
Architecture hade inte blivit av utan afols.

Min Lilleman vet att han har en större chans att få ett lego-set i en leksaksaffär än transformers/hello kitty/hot wheels/bamse eller något annat. Barnen önskar men det är nästan alltid de vuxna som öppnar plånboken. Som afol vet jag vad lego kostar, så Lilleman har också större chans på större set som jag kan ta över efter ett tag. Jag köper lego som presenter till andra barn. Jag rekommenderar lego till andra föräldrar.
OK, jag vet, många afols har inte barn.

Hoppas att några utvecklare av ldd lämnar lego och startar eget. Verkar ju ha funkat bra med tt games.

mechamike

Nytt från Lego (uppdaterade även första posten med detta)

Citat
Tanja Friberg | LEGO
– 16 minutes ago
⚑ Report comment Link to comment

Dear Ambassadors, I hope this will help clarify a bit of the confusion and misunderstanding from our end regarding LDD. TLG will remain committed to digital building going forward, in regards to LDD, this means that we will continue to support the current functionality. We will not be doing automatic updates on elements, however elements will continue to be added from time to time. Unfortunately we cannot ensure that all elements are made available. I can see that the message has spread widely in the community since Kevin's statement and I hope that you will assist us in spreading this message as well. Thank you!

Här även den första kommentaren 2 timmar gammal som var första TLG efter Kevin släppte bomben:

Citat
Tanja Friberg | LEGO
– about 2 hours ago
⚑ Report comment Link to comment

Dear all, I just want to let you know that the information that Kevin shared earlier is news to us and we understand the confusion and distress this has caused in the fan community. I have a meeting scheduled to look into this today, after the meeting I hope to be able to shed some more light on the situation, you will hear from me on LAN in a couple of hours.
?

mechamike

Ser ljusare ut nu.. undrar om det var reaktionen som skapade detta eller om Kevin inte lyckades förmedla rätt från början..
?

Nextuz

Lego!... That is the right way to start an internet storm ;)

Citat från: mechamike skrivet 21 Januari 2016 kl. 12:59
Ser ljusare ut nu.. undrar om det var reaktionen som skapade detta eller om Kevin inte lyckades förmedla rätt från början..

Det är rätt snabbpudlat annars ;) :P

MartinAberg

Citat från: mechamike skrivet 21 Januari 2016 kl. 12:59
Troligtvis reaktionen, men TLG lär nog skylla på att det förmedlades fel...