LDD slutar supporteras /utvecklas.

Startat av mechamike, 20 Januari 2016 kl. 07:44

Föregående ämne - Nästa ämne

Teabox

Man hade hoppats på att de jobbade på en revamp av LDD och det var det som tog upp all tid. Vill fortfarande inte riktigt acceptera att de lagt ner utvecklingen. De kanske måste hålla käft om en ny LDD pga affärshemligheter :P (Rent önsketänkande jag vet.)

Jaja, man får satsa på att göra sin egna klon då. Ska bara lära mig 3D-grafik m.m.. Ni kan se fram emot en publik alfa om 5-7 år eller så :)

Nextuz

Citat från: AndersI skrivet 20 Januari 2016 kl. 12:18
SR 3D Builder var väl det mest avancerade och lovande programmet, men tyvärr har Sergio avlidit.
MLcad  fungerar ganska bra, men verkar inte utvecklas längre.
LeoCAD svarar inte på websidan (kan vara tillfälligt, vet inte).
LDRAW är som sagt ett bit-bibliotek som de flesta programmen stödjer, men även ett uråldrigt CAD-program. Tyvärr avled James Jessiman alldeles för ung.

osv.

LDD har säkert bidragit till att intresset för andra att göra CAD-program har minskat rejält. Dessutom verkar det ju nästan livsfarligt att ge sig på att skriva ett dylikt - bortåt 20-30% av dem som gjort det har gått bort i alldeles för ung ålder...

LEGO skapade väl LDD med sidospåret att man skulle kunna beställa bitarna direkt från LEGO när man hade designat något trevligt. Tyvärr blev det alldeles för dyrt, både för köparna och för LEGO själva (helt manuellt plockande av beställda bitar) och idén lades åt sidan. Därmed fyllde ju LDD ingen som helst affärsmässig funktion längre, även om det har underhållits i flera år efter det.

Det är hur många som helst som avlidit efter att de skapat saker som har ett sidospår på Lego, gissa om man var nervös inför Swebricklanseringen 2009 :P

Ett annat som ser bra ut är LDCad

Superkalle

Jag noterar att det står "not expect any updates" vilket för mig inte är detsamma som att de kommer sluta med LDD. Jag menar, som Anders skriver; TLG har ju underhållit LDD i flera år efter att DesignByMe lades ner och TLG har ju fortfarande LDD för nedladdning på sin hemsida, vilket sammantaget ju antyder att de fortfarande tycker det fyller någon slags funktion och håller rätt kvalitet. Frågan är hur länge? Om man inte uppdaterar med support för El Capitain och nya klossar snart, så misstänker jag man är tvugna att ta bort LDD från hemsidan. Vad är vitsen med att ha ett program för nedladdning som folk bara blir besvikna på? Och det är först den dagen som jag kommer bli riktigt orolig. Tills dess är jag optimist.

Så, vad kan man då göra under tiden? Ja, efter Ambassadörsforumet, där vi nu fått svar, är det bästa nog att enskilt kontakta TLG Kundtjänst och den vägen berätta hur viktigt LDD är. Till slut blir det förhoppningvis sådant tryck att TLG får börja ta i detta; antingen lägga ned LDD på riktigt för att kvaliteten faller under någon slags nivå, eller komma med lite uppdateringar.

Roger Brickjet

Det finns ett developerläge, kan ha helt fel men det ser ut som det går att välja vilket bit-bibliotek man vill använda...har dock inte fått svar från någon av servrarna.
Superkalle, where are you?! :)

lingonfil

Citat från: Superkalle skrivet 20 Januari 2016 kl. 15:00
Jag noterar att det står "not expect any updates" vilket för mig inte är detsamma som att de kommer sluta med LDD. Jag menar, som Anders skriver; TLG har ju underhållit LDD i flera år efter att DesignByMe lades ner och TLG har ju fortfarande LDD för nedladdning på sin hemsida, vilket sammantaget ju antyder att de fortfarande tycker det fyller någon slags funktion och håller rätt kvalitet. Frågan är hur länge? Om man inte uppdaterar med support för El Capitain och nya klossar snart, så misstänker jag man är tvugna att ta bort LDD från hemsidan. Vad är vitsen med att ha ett program för nedladdning som folk bara blir besvikna på? Och det är först den dagen som jag kommer bli riktigt orolig. Tills dess är jag optimist.

Så, vad kan man då göra under tiden? Ja, efter Ambassadörsforumet, där vi nu fått svar, är det bästa nog att enskilt kontakta TLG Kundtjänst och den vägen berätta hur viktigt LDD är. Till slut blir det förhoppningvis sådant tryck att TLG får börja ta i detta; antingen lägga ned LDD på riktigt för att kvaliteten faller under någon slags nivå, eller komma med lite uppdateringar.

... eller släppa det fritt och låta communityn sköta LDD i framtiden.

Magnusengstrom

Nextuz

Citat från: Superkalle skrivet 20 Januari 2016 kl. 15:00
Så, vad kan man då göra under tiden? Ja, efter Ambassadörsforumet, där vi nu fått svar, är det bästa nog att enskilt kontakta TLG Kundtjänst och den vägen berätta hur viktigt LDD är.

Jo för ensam är ju stark? Finns en anledning till att man bildar föreningar.
Enda gången ensam är stark är när den personen drar nytta av andra för sin egna vinning.

Tror mer på att få flera Luggar med på denna fråga och på så vis visa vårt intresse än att själv ringa ett samtal som försvinner i mängden.
Men alla är olika.

Anders67

Citat från: Magnusengstrom skrivet 20 Januari 2016 kl. 15:11
Starta en namninsamling kanske?
en global sådan, jag tror att det bästa vora om lego själva håller i det, framförallt för att de har de imateriella rättigheterna till det som skapas med programmet. Det är så jag tolkar det, även om de inte i nyttjar detta. Mm.

AndersI

Citat från: Nextuz skrivet 20 Januari 2016 kl. 14:54

Det hade jag fullständigt glömt bort att jag har sett. Var det inte han som började med att göra ett program för animeringar av LEGO-modeller (då byggda i MLcad el.dyl.)? Jo, just det: http://www.ld4dstudio.nl/
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Nextuz

Citat från: AndersI skrivet 20 Januari 2016 kl. 15:58
Citat från: Nextuz skrivet 20 Januari 2016 kl. 14:54

Det hade jag fullständigt glömt bort att jag har sett. Var det inte han som började med att göra ett program för animeringar av LEGO-modeller (då byggda i MLcad el.dyl.)? Jo, just det: http://www.ld4dstudio.nl/

Ahhh, ja det är han det :)
Ser trevligt ut på bilderna.

dalle

mechamike

Jag kommer givetvis föra fram er åsikt men faktum är att en bråkdel av alla  Afols kontaktar kundtjänst så får det större impact än om alla ambassadörer talar om att alla de representerar inte gillar detta, kunder o de tillhörande organisationer verkar ha större genomslag hos lego än fans..

Vill man göra skillnad ring o få ett ärende loggat, betydligt mer stuns i det än om jag o mina kollegor skriker oss blå i LAN.. Tyvärr...
?

Pehr

CitatWe have decided to pursue other digital experiences.

Kan det vara nåt nytt program kanske?

mechamike

Just nu pratar Lego mer om en portal för 13+ och uppåt där vill samla oss Afols och Tfols..  :-\ Det har varit prat om  inhouse lösningen o "Hollywood" men users av bägge sågar dessa friskt i förhållande till LDD..

Just nu är det motigt på vissa fronter, känns som Lego är tvåa på bollen eller springer på fel planhalva..
?

Superkalle

Citat från: Nextuz skrivet 20 Januari 2016 kl. 15:25
Jo för ensam är ju stark? Finns en anledning till att man bildar föreningar.
Enda gången ensam är stark är när den personen drar nytta av andra för sin egna vinning.

Tror mer på att få flera Luggar med på denna fråga och på så vis visa vårt intresse än att själv ringa ett samtal som försvinner i mängden.
Men alla är olika.
Är inte säker jag fattar ditt inlägg eller vad det är du insinuerar ???.
I vilket fall, självklart kan man gå samman via föreningar. Men parallellt går det ju också att kontakta TLGs kundtjänst såsom vanlig hederlig konsument (för det är vi ju också) om man vill. Många konsumenter enskilt blir också starka. TLG sammanställer garanterat statistik från de inkommna samtalen, så jag ser det inte som de "försvinner i mängden". Är det något TLG är lyhörda för så är det kundåsikter. Skulle nästan vilja påstå att det har större genomslagskraft än vad vi AFOLs kan åstadkomma.

I vilket fall, detta var mitt förslag som jag tror är en möjlighet, men självklart finns det andra. Och det ena utesluter inte det andra.