Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Barockslott

Startat av Wineyard, 09 Januari 2016 kl. 15:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Eriol

Jag skulle behövt läsa den här tråden för några veckor sen när jag höll på och funderade på hur man får till såna där snedtak ovanför fönstren på ett bra sätt. Nu har jag ju redan gett upp och satt dit två 4286 i stället.  :(

Wineyard

Oj oj oj! Kul att gillar bygget! Vi får se om jag någonsin tar upp detta projekt igen - helt otaggad är jag inte!

Jag har hamnat lite en byggsvacka. Jag har ju nästan alltid byggt mest digitalt, men jag tycker, av oklar anledning, att Studio inte funkar så bra för större byggen. Mitt vanliga workflow har inte riktigt kommit igång. LLD går ju fortfarande att använda, men det är så otroligt många bitar som inte finns där numera.
Dessutom har jag mindre tid att bygga på, sen jag gick från studier till arbete.

byStfn

Citat från: Wineyard skrivet 18 April 2020 kl. 13:23
Oj oj oj! Kul att gillar bygget! Vi får se om jag någonsin tar upp detta projekt igen - helt otaggad är jag inte!

Jag har hamnat lite en byggsvacka. Jag har ju nästan alltid byggt mest digitalt, men jag tycker, av oklar anledning, att Studio inte funkar så bra för större byggen. Mitt vanliga workflow har inte riktigt kommit igång. LLD går ju fortfarande att använda, men det är så otroligt många bitar som inte finns där numera.
Dessutom har jag mindre tid att bygga på, sen jag gick från studier till arbete.

Kan jag locka med en burk ljusgråa Masonry brick 1x2? Det finns här i huvudstaden med ditt namn på iaf :P

Gideon

Citat från: Anders67 skrivet 16 April 2020 kl. 17:20
Tänk om vi hade haft ett CB att bygga drottningholsslott, speciellt nu när vi fått så många fler bitar i bright light yellow från nya afiat modellen/settet.
CB Drottningholm hade varit nåt! Tror dock att tan nog ändå är ett bättre val i så fall om man vill ha någorlunda med alternativ på bitfronten..?
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

robinnilsson403

Citat från: Gideon skrivet 19 April 2020 kl. 18:32
Tänk om vi hade haft ett CB att bygga drottningholsslott, speciellt nu när vi fått så många fler bitar i bright light yellow från nya afiat modellen/settet.
CB Drottningholm hade varit nåt! Tror dock att tan nog ändå är ett bättre val i så fall om man vill ha någorlunda med alternativ på bitfronten..?

Hum... Frågan är om skyddsobjektet har avbildningsförbud... =P
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Gideon

Citat från: robinnilsson403 skrivet 19 April 2020 kl. 20:15

Kan nog vara en faktor man ska ta hänsyn till... Men man får väl bygga det utifrån historiska detaljer då och kanske inte ta med SÄPOs moderna anpassningar?
Flickr   Instagram

Joacim

Allt beror ju på skyltningen. Finns skylt = smisk på fingrarna om man avbildar men ingen skylt då kan man inte veta att det är ett skyddsobjekt...

CopMike

Citat från: Joacim skrivet 20 April 2020 kl. 18:32

Allt beror ju på skyltningen. Finns skylt = smisk på fingrarna om man avbildar men ingen skylt då kan man inte veta att det är ett skyddsobjekt...
Ett skyddsobjekt kan ha olika beskaffenheter. Så här är reglerna runt några av våra slott:
CitatFotografering och filmning vid de kungliga slotten
Det är tillåtet att fotografera och filma för privat bruk utanför och inne i slotten.

Filminspelningar, mode-, reklam- eller andra kommersiella fotograferingar är inte tillåtna, inne i eller strax utanför slotten.

Det är dock tillåtet att filma och fotografera för kommersiellt ändamål utanför de kungliga slotten så länge det sker utanför avspärrat område. Vid dessa tillfällen krävs tillstånd från press- och infoavdelningen och/eller från slottsförvaltningen.

Kungliga slottet, Drottningholms slott och Haga slott är särskilda skyddsobjekt med följande regler:

Kungliga slottet: förbjudet att fotografera och filma från luften.
Drottningholms slott: förbjudet att fotografera och filma från luften.
Haga slott: förbjudet att fotografera och filma från luften. Det är inte heller tillåtet att fotografera eller filma Haga slott från marken.

Gideon

Alltid härligt när bredden på kompetensen i Swebrick gör sig påmind  :)

Det låter alltså inte som en konstnärligt approximativ avbildning av Drottningholms slott i dansk plast vore omöjligt då?

Låter som om det inte är så lätt att få fota/filma centrala Stockholm från luften alltså?
Flickr   Instagram

CopMike

Från luften:

dalle

Citat från: CopMike skrivet 20 April 2020 kl. 19:39
Från luften:

Tycker sand green är en bra färg till taket.
Några fler förslag?  ;D

Skafte

Visst pratade vi för många år sedan om Stockholms slott som CB? Jo, vi var högst oense om vilken färg det skulle vara, Dk Tan, eller Pink eller gult eller vad det nu var...

CopMike

Citat från: Skafte skrivet 20 April 2020 kl. 20:29
Visst pratade vi för många år sedan om Stockholms slott som CB? Jo, vi var högst oense om vilken färg det skulle vara, Dk Tan, eller Pink eller gult eller vad det nu var...
Kungliga slottets färger och Slottets färg - putsprov

Gideon

Sand red såklart!
Flickr   Instagram

David i Lekeberg

Tycker att ni ska berätta att ni tänkt bygga slottet i Lego för hovet, de tycker säkert att det är bra pr. Säpo är säkert mer tveksamma men det är ju inte en exakt avbildning utan en modell. Fråga mig inte hur jag fått denna erfarenhet av hovet och Säpo...  8)