Köpa lösa delar från ett och samma ställe

Startat av gbgmolle, 09 December 2015 kl. 10:41

Föregående ämne - Nästa ämne

gbgmolle

Hej!
Skall komplettera upp ett stort Star Wars-skepp eftersom jag har märkt att det fattas en hel del delar.
Tror ni jag kommer kunna köpa allt från ett och samma ställe? Det rör sig om 150-200 delar i runda slängar. Är det Bricklink som gäller?
Med vänlig hälsning Christer

mechamike

Ja Bricklink eller Legos hemsida där du kan köpa bitar på två olika sätt med olika paletter.. (ett via lite mer svårnavigerat ställe)
?

gbgmolle

Tack för svar men är inte riktigt med på vad du menar?

gbgmolle

Tack, där fanns vissa delar som jag behöver. Men inte alla så klart... Är det Bricklink som gäller då? Tycker det verkar bra mycket krångligare.

lingonfil

Citat från: gbgmolle skrivet 09 December 2015 kl. 11:15
Tack, där fanns vissa delar som jag behöver. Men inte alla så klart... Är det Bricklink som gäller då? Tycker det verkar bra mycket krångligare.

Jag tycker det är väldigt lätt att handla på BL. Jag har aldrig haft problem heller trots uppemot 100 beställningar från ett femtiotal olika butiker.

Det är lätt att göra en "wanted list" om du vill få ett komplett set. Sök upp setet och välj "part out", sen kan du skapa en wanted list från den. Sen tar du bort bitar du redan har så att listan bara innehåller bitar du behöver.

Därefter är kan du lista din wanted list "by shop". Då får du upp en lista på de butiker som har bitarna du söker efter, sorterat efter de butiker som har flest bitar av de du söker. Allteftersom du köper bitar kan du ta bort dessa från din wanted list (jag tror det finns ngn knapp för att göra det automatiskt efter att du handlat).

För att göra sökningen av vilka butiker du vill handla från snäppet vassare kan du använda dig av programmet GetStores som en forummedlem byggt. Sök efter GetStores så borde tråden dyka upp. Men då börjar det kanske däremot bli komplicerat. Men å andra sidan så kan du minska antalet butiker du behöver handla i för att få tag på alal bitarna.

pareriksson

Jag kan rekommendera en Bricklink-butik som är baserad i Västra Frölunda - Mixlek.se (hette tidigare 0046bricks). Han har ett stort utbud så du borde kunna få tag i många delar där. Sedan har även jag en del lösa bitar som jag skulle kunna hjälpa dig med eventuellt. Jag finns i Göteborg, och det gissar jag att även du gör?

gbgmolle

Citat från: lingonfil skrivet 09 December 2015 kl. 12:01

Jag tycker det är väldigt lätt att handla på BL. Jag har aldrig haft problem heller trots uppemot 100 beställningar från ett femtiotal olika butiker.

Det är lätt att göra en "wanted list" om du vill få ett komplett set. Sök upp setet och välj "part out", sen kan du skapa en wanted list från den. Sen tar du bort bitar du redan har så att listan bara innehåller bitar du behöver.

Därefter är kan du lista din wanted list "by shop". Då får du upp en lista på de butiker som har bitarna du söker efter, sorterat efter de butiker som har flest bitar av de du söker. Allteftersom du köper bitar kan du ta bort dessa från din wanted list (jag tror det finns ngn knapp för att göra det automatiskt efter att du handlat).

För att göra sökningen av vilka butiker du vill handla från snäppet vassare kan du använda dig av programmet GetStores som en forummedlem byggt. Sök efter GetStores så borde tråden dyka upp. Men då börjar det kanske däremot bli komplicerat. Men å andra sidan så kan du minska antalet butiker du behöver handla i för att få tag på alal bitarna.

Ok, kan man göra så låter det ju betydligt enklare än vad jag testat fram. Tack för infon =)

gbgmolle

Citat från: pareriksson skrivet 09 December 2015 kl. 12:38

Jag kan rekommendera en Bricklink-butik som är baserad i Västra Frölunda - Mixlek.se (hette tidigare 0046bricks). Han har ett stort utbud så du borde kunna få tag i många delar där. Sedan har även jag en del lösa bitar som jag skulle kunna hjälpa dig med eventuellt. Jag finns i Göteborg, och det gissar jag att även du gör?

Tack, skall kolla med dom. Frölunda är nära och bra =)

Peter S

Mixlek.se (hette tidigare 0046bricks).
Jaha, är det samma? Tack för förklaringen. Tyckte det var spännande att handla från en ny butik med stort sortiment, men så var det alltså inte...  :o

pareriksson

Citat från: Peter S skrivet 09 December 2015 kl. 16:32
Mixlek.se (hette tidigare 0046bricks).
Jaha, är det samma? Tack för förklaringen. Tyckte det var spännande att handla från en ny butik med stort sortiment, men så var det alltså inte...  :o
Ja, de har startat en webshop för LEGO-set på adressen Mixlek.se, så jag antar att de vill köra samma namn även på Bricklink. De har utvecklat Mixlek.se under hösten, och jag är osäker på om den är helt klar ännu. Kan nog finnas en del barnsjukdomar som man får ha överseende med den närmaste tiden.

andreaseldh

Att handla i en fysisk butik är ju alltid trevligare, men om du söker efter delar på Bricklink med "Wanted list" och "By shop" skulle jag rekommendera inställningen "Lots (unique)". Då kan man ha turen att högst upp i listan hitta en butik som har alla delar man söker!