Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Lego inside tour 2016

Startat av Peter, 24 November 2015 kl. 15:19

Föregående ämne - Nästa ämne

Peter

Jag är inbokad på Inside tour 2016. Jag ska försöka nedan rapportera lite hur detta äventyr fortlöper.

shiftaltcmd

Grattis!
Det verkar vara en upplevelse för livet. Hoppas du vill dela med dig här på forumet med en reseberättelse.

mechamike

Kul,sambon tänkte skicka iväg mig på den en gång i tiden. Nuhar jag dock haft förmånen att få uppleva åtminstone vissa bitar av inside tour och
även om jag är sugen på att få ett factory tour set så har jag bestämt mig för att lägga de pengarna på bitar istället. Men du får gärna berätta om dina upplevelser. har bara träffat en svensk som kört hela factory tour tidigare och hans kompis kunde inte sluta prata om det ::), så det verkar onekligen som en upplevelse. :D

Hur mycket går paketet på?
?

mossarp

DKK 14.500 !  :o
(Touren är över två dagar.)

Peter

Vad "factory tour" som nämns ovan är för något vet jag inte. Den som jag anmält mig till kallas för "Inside tour".

Det är ju inte rumsrent att säga nått negativt om Lego i detta forumet, men gud vilka dåliga rutiner de har för att ta betalt för detta. Det ska vara betalt inom en viss tidsrymd. Man skickar ett småluddigt mail om att man ska ringa upp kundtjänst för att lämna kontokortsnummer. Sedan ska man ta betalt. Jag ringde kundtjänst första gången för drygt en vecka sedan. De visste knappt hur de skulle ta betalt, fick tydligen springa runt fysiskt för att kolla med kollegor (på nån plats i Storbritannien). Hände inget, ringde igen dagen efter. Jo, man skulle börja ta betalt dagen efter. Ringde igen efter ett par dagar, jo, man skulle börja ta betalt inom kort. De har ännu inte dragit pengar på kortet. Tur att jag inte uppgav mitt Nordea Mastercard privat som man öppnar för Internetköp i 60 min, utan tur jag uppgav ett annat kort utan den typen av säkerhet. Det är väl dags och ringa kundtjänst snart igen och fråga hur de har det idag. :-)

byStfn

Wow! Avundsjuk! Vet dock inte om jag själv skulle lägga de pengarna på det men kanske efter ett arv eller nåt :)

Peter

Ja, så här långt kan jag konstatera att det tagit Lego nästan precis två veckor att ta betalt för turen, och det blev väl fyra samtal till deras telefonservice. Detta trots att de i mailutskicken skrivit att det är viktigt att betala i tid för att behålla sin plats.
Slutligen kom i alla fall ett kvitto på avgiften via mail. Ungefär en timma efteråt kom ytterligare ett mail som en påminnelse att det var viktigt att betala i tid, annars skulle man inte få ha kvar sin bokade plats...
Drygt 18600 brev det i SEK i varje fall.
Nu ska jag ta fram en karta och börja fundera på hur jag tar mig till Billund på bra sätt. Senast jag var där var juli 1978. :-)

Flera rapporter följer, när det hänt nått nytt.

byStfn

Spännande att få "följa med"! Angående resan så vet jag att det går direktflyg från Norge till Billund (Troligtvis Stavanger, men kanske även Oslo)..

Peter

Stavanger tar jag nog på en annan resa. Det blir lite jobbigt om jag handlar Lego i Danmark också, risk att behöva krångla med tull om jag passerar Stavanger utanför EU.
Jag misstänker bil blir mycket enklare än flyg Karlstad-Arlanda-Gardemoen-Stavanger-Billund. :-)

shiftaltcmd

SAS har haft direktflyg Stockholm - Billund, kanske bara under högsäsong?

andli

Det verkar de fortfarande ha, Billund är väl Danmarks näst största flygplats efter Kastrup?
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Peter

Jag tror nog mera på bil. Det blir jobbigt att släpa eventuella klossinköp på flyg. Därmed mest frågan om vilken färja jag ska välja.

andli

Vi tog Göteborg - Fredrikshavn i våras, sen har man väl ca 2h- 2.5h i bil kvar i Danmark.
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Majkel

Jag föredrar broarna. Härifrån går det fortare och framförallt så slipper man passa färjans tider och stå i kö till den.

Peter

Ni kan vara trygga bägge, sannolikt blir det båt åt ena hållet, broar åt andra hållet. Det fungerar bäst (tror jag) för att även passera Odense.