o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 November 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Peter S

En variant till:

o0ger

Fredag!

Ni som var på eventet i Halmstad förra helgen och såg mitt föredrag om SNOT såg kanske denna. Det var den sista bilden i min presentation. Nu vill jag se om ni (och alla andra) kan hitta en lösning! Här är o0gers helgutmaning nr 58!

Det är en massa tiles som sitter runt om bygget. Alla tiles sitter på en yta som sticker ut 1/2 plate. Bygget ser likadant ut på alla sidor. Det måste sitta ihop. Det finns säker en mängd olika sätt att lösa detta.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning. På måndag kommer en ledtråd.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- crowlime
- andreaseldh

Efter ledtråd:

- Hagla
- MattiasKr
- jemakrol

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Ni glömmer väl inte utmaningen!?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Okej, antar att ni behöver lite ledtrådar.

De lösningar som jag fått in hittills är byggda med brackets. Det funkar också, men mina ledtrådar ser ut så här:

+ +

Skulle eventuellt även gå att lösa med också.

Anders67

Citat från: o0ger skrivet 18 November 2018 kl. 21:09
Ni glömmer väl inte utmaningen!?
Nejdå men den är svår! Jag fastnade på brackets men nu med ledtrådar så...

robinnilsson403

Även jag var inne på brackets. Med ledtråden tror jag att jag vet hur du gjort, men hinner nog inte bygga det.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

o0ger

Citat från: robinnilsson403 skrivet 19 November 2018 kl. 11:07
Även jag var inne på brackets. Med ledtråden tror jag att jag vet hur du gjort, men hinner nog inte bygga det.

ok, du har hela veckan på dig.

o0ger

Nu kommer svaret!

Så här ser min lösning ut (den vänstra):

Den högra funkar också. Den återvinner tekniken från Helgutmaning nr 16.

Det kom in några snygga lösningar med brackets. Ladda gärna upp dem!

andreaseldh

Här är min lösning.

o0ger

Nu börjar det dra ihop sig till långhelg. Dags för en liten utmaning kanske? Här är o0gers Helgutmaning nr 59!

Jag fick ett mail av andreaseldh med en klurig byggteknik. Jag tog idén och anpassade den lite. Stort tack för ditt bidrag andreaseldh!

Bygget har anti-studs utåt på sidorna (med boatstuds på) och andreaseldh har kommit på ett sätt att bygga det utan några glipor. Över och undersidan är slät och sticker ut 1/2 plate.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning. Jag kommer låta utmaningen ligga här under julhelgen och fram till nästa år. Det kanske kommer en ledtråd om det verkar för svårt.

Lycka till, God jul och Gott nytt år!

De som klarat det:

- Godtfred
- andreaseldh
- Mattrix
- MattiasKr

andreaseldh

Citat från: o0ger skrivet 20 December 2019 kl. 16:02
Jag tog idén och anpassade den lite.

Närmare bestämt utsticket 1/2 plate upptill och nertill. Tack o0ger för att jag fick klura lite också!

o0ger

o0ger

Här är svaret:

Hoppas ni har haft en bra julledighet allihop!

o0ger

Hej på er alla. Hoppas alla har en trevlig helg och att alla mår bra därute i isoleringen.

Tänkte bara meddela att Ryan Howerter tänker lägga ut lite kluriga byggen en gång i veckan på sin instagram. Så börja följ @ryan_howerter

www.instagram.com/ryan_howerter

Våren 2015 spenderade jag 11 veckor med att delta i Ryans Reverse Engineering Contest. Det var en rolig utmaning och det bidrog till att jag sedan drog igång den här tråden med mina helgutmaningar.

Ryan skriver själv att det inte kommer vara en tävling den här gången. Bara en ny klurighet i veckan för alla isolerade där ute i världen. Jag har bidraget med några av mina byggen, och det kommer också dyka upp byggen från tidigare tävlingar, men det blir säkert kul. 

Ska vi försöka lösa byggena tillsammans i den här tråden på nåt sätt? Eller ska vi ge varandra en vecka för varje nytt bygge och sen avslöja våra lösningar?

Reverse Engineering Contest V! by Ryan Howerter, on Flickr

o0ger

Första utmaningen verkar vara en variant av Helgutmaning nr 8. Så den kan vi ju redan. Men tjuvkika inte om ni inte kommer ihåg.