o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 November 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

1210bricks

Satt med LDD ett par timmar. Kom nära en lösning tyckte jag, sen läste jag beskrivningen igen och gav upp... :)
1210bricks på Instagram

o0ger

Sådär, då var det måndag.

Jag har fått in många varianter på lösningar. Jag antar att 4x4 pluppar med en höjd på 2 pluppar gör att man öppnar för väldigt mycket kreativitet :)

Så här ser min lösning ut:

Inga brackets. Det är 4 st identiska moduler som sitter ihop med varandra.

Den kom det in många förslag och varianter med brackets. Det kom t.o.m. in en lösning med en axel, så nu borde torso bli glad :)

Jag har sammanställt de olika lösningarna i en LXF-fil som jag skickar med. Har även försökt fixa till en bild. Vet inte hur tydlig den är, men varje enskild bit har en egen färg (nästan) så ni får se om ni lyckas förstå hur det hänger ihop.

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Just det, Wuntin skickade in en lösning med 22885 också. Snyggt! :)

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

På de lösningar som har brackets i mitten så bör man stoppa in plates för att fästa ihop dem. Det ser man inte på bilderna.

Man kan stoppa in en 2x2 plate till där så det bli extra stabilt.

Stigge72

Citat från: o0ger skrivet 18 Januari 2016 kl. 10:41
Sådär, då var det måndag.

Den kom det in många förslag och varianter med brackets. Det kom t.o.m. in en lösning med en axel, så nu borde torso bli glad :)

Jag tänkte också axel ett tag, men en 3L var för kort för att båda parabolerna skulle sitta fast samtidigt, och tog man en 3L med knopp, så fick man ett glapp på minst en sida. :-/

o0ger

Citat från: Stigge72 skrivet 18 Januari 2016 kl. 13:46
Jag tänkte också axel ett tag, men en 3L var för kort för att båda parabolerna skulle sitta fast samtidigt, och tog man en 3L med knopp, så fick man ett glapp på minst en sida. :-/

I det här fallet spelar det ingen roll att 3L-axeln är för kort. Den används mest för att hålla ihop 2x2 plate med 2x2 brick, som parabolerna sitter fast i:

(jäkligt smart lösning av pareriksson här måste jag säga :) )

pareriksson

Citat från: o0ger skrivet 18 Januari 2016 kl. 13:54
Citat från: Stigge72 skrivet 18 Januari 2016 kl. 13:46

I det här fallet spelar det ingen roll att 3L-axeln är för kort. Den används mest för att hålla ihop 2x2 plate med 2x2 brick, som parabolerna sitter fast i:

(jäkligt smart lösning av pareriksson här måste jag säga :) )
Tack! (Jag hade 2x4-platen över den runda 2x2-platen. Annars blir det glipor mot disken längst ute vid kanterna.)

o0ger

Aah, såklart :)

Du hade ingen 2x2 round brick heller, men det funkar även med plate

torso

Jag trodde det skulle vara mer fokus på att centrera något, så det ser inte helt användbart ut. Vad jag försöker göra är att koppla ihop ett kugghjul med några 2x4 plates. Den lösning jag har är visserligen tillräckligt stark, men det känns lite frustrerande att inte kunna fästa i axeln också. Det borde gå - det finns ju luft kvar.

Undersidan behöver inte vara slät. Det finns utrymme för 3/4 plate att utnyttja.

o0ger

Fredag igen! Dags för helgutmaning nr 10!

Baksidan ser likadan ut som framsidan, dvs studs utåt. Färgerna är inte viktiga men antalet skarvar/plates ska vara samma. Det ska vara en headlightbrick med en 1x1 tile på båda sidorna. Bygget ska sitta ihop, det får inte gå sönder om man skakar lite på det.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

De som klarat det:

- pareriksson
- OZP
- Softilog
- Epsiloneta
- andreaseldh
- kvarnbackafilm
- Wineyard
- Nilseman
- Roger Brickjet
- MattiasKr
- Janho
- Wuntin

o0ger

Okej, det var inte alltför svårt. Många av er klarade det. Det finns nog bara en lösning på detta. Lösningen heter kul-leder:

Om man använder andra typer av hinge och placerar dem med 180 graders vridning mot varandra så blir det alltid en halv plates offset. Det blir det däremot inte med kul-leder. Bra att veta! (?)

EpsilonEta

Det finns andra sätt (som de gamla gångjärns platsen 4275 & 4276) fast det går inte för just denna utmaning då det inte finns en motsvarighet till 2452
Jag försökte också med 88072 men 11476 fanns inte på andra ledden
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Stigge72

Citat från: EpsilonEta skrivet 25 Januari 2016 kl. 17:02
Det finns andra sätt (som de gamla gångjärns platsen 4275 & 4276) fast det går inte för just denna utmaning då det inte finns en motsvarighet till 2452
Jag funderade också på en vriden 11476 ett tag. Men den finns som brick, va?

EpsilonEta

Citat från: Stigge72 skrivet 25 Januari 2016 kl. 22:35
Citat från: EpsilonEta skrivet 25 Januari 2016 kl. 17:02
Jag funderade också på en vriden 11476 ett tag. Men den finns som brick, va?
Ja just det. Var nog därför jag tänkte på det (och varför o0ger gjorde sidorna randiga)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

o0ger

Här kommer en till. Dags för helgutmaning nr 11!

Idag blir det två-i-en. Många av er känner nog ingen den stora, men ni kanske inte har sett den lilla innan. Den stora har flera möjliga lösningar. Så den är nog enklast. Den lilla är inte lika lätt, kanske, vad vet jag :) Ni brukar överraska mig. Baksidan ser likadan ut som framsidan. Undersidan ser likadan ut som översidan. Färgerna är inte viktiga, inte skarvarna heller. Tjockleken är dock viktig, 4 plates. För att klara utmaningen räcker det att ni löser den stora, men om ni tycker det är för lätt så får ni ge er på den lilla också.

Eftersom det finns en del redan kända lösningar på den stora som många av er redan känner till så får ni använda ert samvete: Kan ni redan den stora så måste ni lösa den lilla! ;)  (eller försök komma på en ny lösning på den stora)

Jag vill att ni använder "legala" lösningar. Bitar får inte sitta i hoptryckta lägen som i förlängningen deformerar dem.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- Roger Brickjet
- Myko
- Wuntin
- pareriksson
- andreaseldh
- Softilog
- Etzel
- Aro
- Janho