o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 November 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Min lösning ser ut så här:

Det är alltså trafikskyltar som sitter i en ring på sånna där bars med clip. Sen två inverted tiles över och under. De sitter ihop med ett läppstift och två apollo studs.

Jag ger Godtfred godkänt för denna lösning:

Och andreaseldh hade en snygg lösning men nådde inte riktigt ända fram.

Nästa helg blir det enklare.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Edde

Irriterande, jag funderade på exakt samma lösning som din, men det fungerade inte i LDD. Jag måste börja använda stud.io mer helt enkelt.

o0ger

Citat från: Edde skrivet 15 Januari 2018 kl. 09:57
Irriterande, jag funderade på exakt samma lösning som din, men det fungerade inte i LDD. Jag måste börja använda stud.io mer helt enkelt.
Eller börja bygga med äkta plast ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Edde

Citat från: o0ger skrivet 15 Januari 2018 kl. 09:58
Citat från: Edde skrivet 15 Januari 2018 kl. 09:57
Eller börja bygga med äkta plast ;)
Jo förstås, problemet är att jag är i första hand en samlare, andra hand en byggare. Plasten reserveras för vanliga modeller.

Godtfred

Berätta gärna varför min lösning är tveksam. Att den inte uppfyller LEGOs egna regelverk på många ställen (nästan alla kopplingar när jag tänker efter) är jag fullt medveten om. Men nog tycker jag att den uppfyller alla kriterierna för den här övningen?

o0ger

Citat från: Godtfred skrivet 15 Januari 2018 kl. 10:16
Berätta gärna varför min lösning är tveksam. Att den inte uppfyller LEGOs egna regelverk på många ställen (nästan alla kopplingar när jag tänker efter) är jag fullt medveten om. Men nog tycker jag att den uppfyller alla kriterierna för den här övningen?
Dina sidor är för tjocka eftersom det är tiles istället för vägskyltar. Men jag ändrade reglerna igår efter att jag hade sett din lösning. Det är också den första utmaningen där jag har tillåtit "illegala" metoder. I detta fallet är det två technic half pins som skulle riskera att bli deformerade om de fick sitta så för länge.

(Missförstå mig inte, jag är superimponerad av din lösning)

Godtfred

OK, jag läste beskrivningen som att sidorna skulle sticka ut ungefär 1/2 plate på varje sida, vilket min gör. Att klämma technic-pinnar i ett sådant här bygge har inte jag några problem med. Vi har alla olika nivåer vad vi anser är OK i ett bygge, det har jag all respekt för.

o0ger

Godkväll. Dags för o0gers Helgutmaning nr 47!

Pyramiderna är nersänkta 1/2 plate. Bygget är symmetriskt. Det måste vara 1x2 tile runt om som det ser ut på bilden.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning. Svaret kommer på måndag.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- Edde
- Godtfred
- andreaseldh
- Athley
- Myko

o0ger

Det finns många olika lösningar på den här. Så här ser min ut:

Visa mig era!

Athley

Så här ser min ut. Jag hade dock inga 1x3 jumper och inte heller några pyramider men med runda tiles istället för pyramiderna och vanliga plates istället för jumper så löste jag det.  ;)

andreaseldh

Citat från: o0ger skrivet 22 Januari 2018 kl. 11:56
Visa mig era!

Jag valde andra färger :D

Godtfred

Min lösning behövde två 26604...

Myko

Jag hade samma lösning som Godfred men med den ena corner-snot-bricken vänd åt andra hållet så det blev lika många studs på varje sida, samt en 1x2 plate under dem för mer stabilitet.

o0ger

God kväll!

Dags för ännu en utmaning. o0gers Helgutmaning nr 48!

Det är alltså en 1x3 och en 2x3 tile på varje sida. Bitarna ska sitta som på bilden.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning. Svaret kommer på måndag.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- Edde
- Athley
- Godtfred
- andreaseldh
- Myko

andreaseldh

På bilden syns tydligt att hörnet i mitten och de båda till höger är konvexa, medan det övre och undre är konkava. Hur ser de båda vänstra och det dolda längst bak ut?