Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Micropolis Old Town

Startat av Nybohov Creation Ltd., 11 November 2015 kl. 22:48

Föregående ämne - Nästa ämne

Nybohov Creation Ltd.

Har påbörjat byggandet av Gamla stan i Micropolis. 3x3 plattor i nuläget.

Någon typ av rådhus är på plats. Jag tänker mig någon form av torg, kanske med en fontän, framför.

Tipsa gärna om gamla hus i Micropolis-standard.

[WIP] Micropolis Old Town
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Joacim

Snyggt gillar den mörkröda färgen på fönsterna på baksidan av slottet!

Nybohov Creation Ltd.

Tackar!

Jag har inte bestämt mig för färg, men det funkar kanske med olika?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

o0ger

Väldigt snyggt bygge tycker jag. Färgerna är fina och vinkeln som du har fått till är väldigt lyckad.

Jag tycker att liggande headlight-bricks är den snyggaste lösningen för fönster. I motsats till Joacim så tycker jag inte att du bör blanda rött och grönt på samma hus. Bygg två hus istället.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

AndersI

Andra har redan sagt det, men det tål att sägas igen: Snyggt hus, och bra pusslat med vinklarna!

Jag föredrar de mörkröda fönstren, den gröna färgen känns som om den ligger i en annan färgskala än resten av huset. Vitt känns också lite för markerat...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Sollan

Väldigt snyggt!
Jag tycker tvärtom att den gröna färgen passar bättre till både färgskala och stil :D

Sockerbit

Citat från: Sollan skrivet 12 November 2015 kl. 10:14
Väldigt snyggt!
Jag tycker tvärtom att den gröna färgen passar bättre till både färgskala och stil :D

Håller med  :)

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: AndersI skrivet 12 November 2015 kl. 10:08
Andra har redan sagt det, men det tål att sägas igen: Snyggt hus, och bra pusslat med vinklarna!

Jag föredrar de mörkröda fönstren, den gröna färgen känns som om den ligger i en annan färgskala än resten av huset. Vitt känns också lite för markerat...

Citat från: Sockerbit skrivet 12 November 2015 kl. 11:15

Citat från: Sollan skrivet 12 November 2015 kl. 10:14
Väldigt snyggt!

Håller med  :)

Tack för synpunkterna! Får nog starta en omröstning ...

Nu har jag både liggande och stående fönster i tre kulörer. Det kanske får renodlas framöver. Jag får se vad som passar när det tillkommer lite hus.

Joacim

Citat från: Nybohovsbyggarna skrivet 12 November 2015 kl. 11:43

Nu har jag både liggande och stående fönster i tre kulörer. Det kanske får renodlas framöver. Jag får se vad som passar när det tillkommer lite hus.

Renovering! ::)

Stigge72

Att ha olika stora fönster på olika våningar, speciellt att ha en annan storlek på bottenvången, ärganska normalt på hus från vissa tider, men det ska nog vara samma färg. Om det sedan är vitt, rött eller grönt är mindre viktigt.

Spännande vinklar. Ska bli intressant att följa utvecklingen, och förhoppningsvis se det i Halmstad.

Magnus den store

Stiligt, vinklingen har du fått till bra. En arkitektonisk sak som jag reagerar på med tanke på dina fönster. När du vinklat ena fönsterraden så framstår de som mindre (även om hålet är lika stort). I äldre bebyggelse (innan hissens intåg) var bottenvåningen den tidens paradvåning, och hade därför ibland större fönster. Vinklade fönster passar därför bättre högre upp i huset.

Jag har funderat lite i samma banor med en gammal stad men avvaktar till efter Halmstad. Kommer du följa standarden? Jag kan känna att den strikta kvartersindelningen inte riktigt passar för ett old town. Sen vill jag ha plats för en vallgrav eller liknande och då behöver modulerna åtminstone vara en brick högre.

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

bitbrist

Snyggt! Dock kanske nåt ovanför valvet, tex kanske bit 2429c01?

Ashman

Jättesnyggt! Gillar bäst grönt stående  :) och tycker inte du ska ha nåt över valvet, men min preferens är ofta cleana fasader.

Emma

Region Mitten

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Magnus den store skrivet 12 November 2015 kl. 18:26
Stiligt, vinklingen har du fått till bra. En arkitektonisk sak som jag reagerar på med tanke på dina fönster. När du vinklat ena fönsterraden så framstår de som mindre (även om hålet är lika stort). I äldre bebyggelse (innan hissens intåg) var bottenvåningen den tidens paradvåning, och hade därför ibland större fönster. Vinklade fönster passar därför bättre högre upp i huset.

Jag har funderat lite i samma banor med en gammal stad men avvaktar till efter Halmstad. Kommer du följa standarden? Jag kan känna att den strikta kvartersindelningen inte riktigt passar för ett old town. Sen vill jag ha plats för en vallgrav eller liknande och då behöver modulerna åtminstone vara en brick högre.

Tack för historielektionen. Jag vill ha lite variation i fönstren, men tänkte inte på att paradvåningen är längst ned i så gamla hus. Ska testa att ändra.

Tanken är att alla hus ska stå lite snett och vint och ha vindlande gränder emellan. I ytterkant ska det vara standard, men kanske blir modulen större.

Citat från: bitbrist skrivet 12 November 2015 kl. 19:06

Snyggt! Dock kanske nåt ovanför valvet, tex kanske bit 2429c01?

En god tanke. Ska testas!

Jag har letat efter hus i gammal stil, men hittar inga bra. Har någon några tips?