Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

2x2 klossfigurer

Startat av stegu, 02 November 2015 kl. 17:38

Föregående ämne - Nästa ämne

stegu

Det här blev en social liten spontanutställning på Norrköpingseventet, och för er som inte var där kanske det kan vara kul att se i efterhand.

Det är en hyllning till en bild som farit runt på Internet i några år och som ni säkert sett. Vi byggde det tillsammans med våra nattgäster på fredagkvällen innan Norrköpingseventet. Vi började med att bygga kopior av bilden på Internet ("classics"), och sedan fortsatte vi med 10 egna i samma stil. Rimligt högupplösta PDF-filer bifogas, om ni vill skriva ut dem. De funkar utmärkt att bara skriva ut och lägga på t ex fikabordet på jobbet. Efter ett tag börjar folk fatta vad det är frågan om, och sedan är diskussionen igång.

En av de här vet vi är väldigt svår eftersom figurerna den föreställer inte har samma kläder på sig jämt. De övriga bör vara rimligt lätta att klura ut. Jag hör av mig igen med svaren, men ni får det utan facit så länge.

Sockerbit

Kul, tror jag, tillsammans med sonen, knäckte alla utom två grupper. Roligt och enkelt sätt att få fram en karaktär.

Det finns en gammal tråd någonstans här med fler varianter. De har använts i gissa-trådarna lite då och då också.

Peter S

En är svår? Lyckades bara med 8 grupper...

Dark_Link

Riktigt läckert, 2.5 som jag är osäker på...

Silence101

I´m too old for this......................
Men mina favoriter är med, dom kände jag igen :)
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

lindyhep

Kul :D

Jag och 11-åringen klarar tillsammans alla utom en (=17/18).
13-åringen klarade 15 utan problem, en kom efter ett litet tags funderande och en till med ytterst lite hjälp. Den sista klarar inte han heller.

Sockerbit

Stegu får väl lägga ut ett facit om några dagar  :)

o0ger

Kul! Jag klarade alla (utom en). Det känns som att karaktärerna på den bilden inte är tillräckligt unika.

Man blir sugen på att göra några egna...
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

stegu

För att ni ska slippa ligga sömnlösa: Den problematiska bilden är en gestaltning av "Seinfeld". (George, Kramer, Jerry, Elaine.) En slamkrypare, det medges.

stegu

Citat från: o0ger skrivet 02 November 2015 kl. 20:22
Man blir sugen på att göra några egna...

Jo, det är lätta och snabba byggen, till skillnad från mycket annat som vi delar med oss av här i forumet. Vi byggde som sagt detta på fyra-fem personer på kvällen innan utställningen, och man behöver verkligen inte plocka fram många lådor med bitar.

o0ger

Citat från: stegu skrivet 02 November 2015 kl. 20:31
För att ni ska slippa ligga sömnlösa: Den problematiska bilden är en gestaltning av "Seinfeld". (George, Kramer, Jerry, Elaine.) En slamkrypare, det medges.

Aah, Kramer är ju klockren. Jag trodde det var "Våra värsta år" (Bud, Peggy, Al, Kelly)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: o0ger skrivet 02 November 2015 kl. 20:51
Citat från: stegu skrivet 02 November 2015 kl. 20:31

Aah, Kramer är ju klockren. Jag trodde det var "Våra värsta år" (Bud, Peggy, Al, Kelly)

Det var jag som kastade fram idén - och fick lov att bygga.

Mycket av de animerade serierna har jag aldrig sett.

Sopranos och Breaking Bad var två andra, omöjliga, förslag.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

lindyhep

Gissningen som kom här på "den omöjliga" blev Dilbert.

Emma

"Den omöjliga" gissade vi var That 70s show. Alla andra var klockrena!!
Region Mitten

andreaseldh

Då passar jag på att bidra med en till!