Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

SAAB JAS 39 Gripen

Startat av stej123, 19 September 2015 kl. 15:05

Föregående ämne - Nästa ämne

stej123

Gripen behöver knappast någon längre presentation, men här är i alla fall en kort:

JAS 39 Gripen är ett fjärde generationens stridsflygplan där JAS står för Jakt, Attack, Spaning. Trots att gripen är (eller i alla fall var) kontroversiellt på många sätt (uppmärksammade olyckor, mutskandaler, "gökunge" m.m.) så råder det inga tvivel om att det är ett av världens mest avancerade stridsflygpan.

Dom första versionerna A/B gick i aktiv tjänst 1996 och versionerna C/D är NATO-anpassade och en skillnad gentemot A/B är att de kan lufttankas.

Just nu är kommande generation Gripen (E/F) under utveckling. Dom kommer ha kraftigare motor, större flygkropp (bl.a. för att rymma mer bränsle) och ha större lastförmåga.

Någon annan kan säkert fylla på  med mer info eller slå mig på fingrarna om något inte stämmer. :)

Det här ska föreställa en tvåsittsig version D (B, D och F är tvåsittsiga).

Lite bilder:

Skafte

Ursäkta språket, men här känns det berättigat:

Jävlar...jävlar...jävlaaar!

stej123

Citat från: Skafte skrivet 19 September 2015 kl. 15:40
Ursäkta språket, men här känns det berättigat:

Jävlar...jävlar...jävlaaar!
;D

Godtfred

Grymt! Bättre än så här kan det nog inte bli! Gillar främre vingarnas lutning.

DBG tilesen runt utblåset, hur sitter dom fast 8 st i en cirkel?

stej123

Citat från: Godtfred skrivet 19 September 2015 kl. 16:04
Grymt! Bättre än så här kan det nog inte bli! Gillar främre vingarnas lutning.

Tackar :)

Citat från: Godtfred skrivet 19 September 2015 kl. 16:04DBG tilesen runt utblåset, hur sitter dom fast 8 st i en cirkel?

Se bifogad bild

littlespleen

Vackert vackert!

Förstår inte hur bakhjulen sitter fast och deras lutning som är helt underbar.

stej123

Citat från: littlespleen skrivet 19 September 2015 kl. 19:11
Vackert vackert!

Förstår inte hur bakhjulen sitter fast och deras lutning som är helt underbar.

Tackar. Såhär sitter dom fast:

Gideon

Riktigt snyggt! Tycker att du gjort ett bra jobb med att få till formerna och detaljerna. Inte minst kul att se att conquistador-värjan (min?) kommit till nytta som pitotrör :)

Lite konstruktiv kritik är att jag nog tycker att det känns lite kort och knubbigt i förhållande till originalet och att planets "rygg" är lite för kort i förhållande till cockpit.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

janimakaj

Unless you try, you will not know if it works! ;)

Petersbror

Med vänliga hälsningar,
Niklas (Petersbror)

andreaseldh

Som alltid med dina modeller är det otroligt likt!

stej123

Citat från: Gideon skrivet 19 September 2015 kl. 22:01
Riktigt snyggt! Tycker att du gjort ett bra jobb med att få till formerna och detaljerna. Inte minst kul att se att conquistador-värjan (min?) kommit till nytta som pitotrör :)

Tackar :) Yes, det är din värja :D
Citat från: Gideon skrivet 19 September 2015 kl. 22:01Lite konstruktiv kritik är att jag nog tycker att det känns lite kort och knubbigt i förhållande till originalet och att planets "rygg" är lite för kort i förhållande till cockpit.

Konstruktiv kritik är alltid välkommet!

Du har rätt i din iakttagelse, den borde vara lite längre och lite mindre knubbig (det här är dock den tvåsittsiga versionen, så den cockpiten är lite längre och "ryggen" lite kortare jämfört med den ensittsiga). Det blir som vanligt alltid en kompromiss vad som ser bäst ut och vad jag själv vill ha med i mina byggen (t.ex. att två piloter ryms, infällbara landningsställ, samt inte minst ett någorlunda proportionerlig förhållande till övriga flygplan jag byggt). Kan hända att jag förlänger den en stud eller två, men risken är då att andra förhållanden kan förskjutas för mycket

Kvarnbacka

Bara att instämma med övriga, riktigt snyggt byggt!

Peter S

Mycket snyggt! Men undrar om du inte ska greebla ihop "vapnen" längst ute på vingen? (Nu ser ni min okunskap). Skulle kunna vara en bar med en cylinder med "vingar" 4588

Sockerbit

Mycket snygg och smart lösning för utblåset.