[Klar] Arvo Brothers Kaneda's Bike

Startat av littlespleen, 13 September 2015 kl. 00:06

Föregående ämne - Nästa ämne

littlespleen

Här kommer jag bygga en MOC designad av bröderna Arvo från Spanien.
Motorcykeln är hämtad från anime filmen Akira.

Update 3: Slutligen klar, gör sig extremt bra i hyllan
(oOger jag postar boken på måndag :) )

Update 2: Nakna versionen klar, det bästa sparar jag till sist.

Update: P.g.a. en försvunnen BL order har det stått stilla ganska länge i min källare.
Ett paket från portugal tog hela 30 dagar på sig.
Där inuti fanns 2 st 41533.
Paketet har nu kommit + ytterligare 1 från samma ställe med 2 extra för säljaren var snäll nog att sända om just de två.
Nu har jag 6 st för jag kunde inte vänta mer  :P

https://www.flickr.com/photos/arvobrothers/

Stort jättetack till oOger för utlåning av bok med instruktioner.
Boken går ej att få tag på längre, instruktionerna lyser med sin frånvaro på internet.

Detta bygge har jag längtat efter att få komma igång med. Hela bygget kantas av ovanliga bitar vilket gör det knepigt/dyrt att komma igång.
Under ett halvt års tid har jag spanat efter röda scala tallrikar 6942.
Bricklinks priser är över min smärtgräns för en bit.
X-Pod burkarnas lock och botten används också till bygget.

Lyckades för några veckor sedan köpa en scala lot inkl. hus och två röda diskar för 300:-
Det var startskottet för att börja beställa resten.
Ska försöka att inte fuska med andra färger på bitar, men djupt inne i cykeln kanske ingen utom jag märker det  :P

Nu har bitarna börjat dimpa ner i brevlådan inkl oOgers bok.

Frun tyckte om scala :)

o0ger

Kul! Så otroligt snygg förlaga och modell. Ska bli kul att se det färdiga resultatet!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

littlespleen

Äntligen kunnat börja bygga, för att fastna på saknade bitar.
En av beställningarna har varit otroligt seg.

Fick börja med hjulen iallafall.
Intressant teknik för att göra det stora bakhjulet.

Kanedaaaaa!

o0ger

Ser riktigt bökigt ut det där med däcket. Men det kanske inte var värre än att kränga på en ny slang på ett cykelhjul?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Odidoma

Roligt att följa det här bygget, hoppas du orkar uppdatera kontinuerligt under bygget.

littlespleen

Citat från: o0ger skrivet 17 September 2015 kl. 22:49
Ser riktigt bökigt ut det där med däcket. Men det kanske inte var värre än att kränga på en ny slang på ett cykelhjul?

Lite trångt var det, men behövde inga verktyg.
Mest rädd var jag att förstöra det gamla 32296 däcket  :o

littlespleen

Citat från: Odidoma skrivet 18 September 2015 kl. 01:20
Roligt att följa det här bygget, hoppas du orkar uppdatera kontinuerligt under bygget.

Kommer att försöka göra många uppdateringar.
Kan även lägga upp intressanta sektioner ur boken då jag fotat sidorna i oOgers bok för att inte slita på boken när jag bygger ;)

o0ger

Citat från: littlespleen skrivet 18 September 2015 kl. 08:46
Kan även lägga upp intressanta sektioner ur boken då jag fotat sidorna i o0gers bok för att inte slita på boken när jag bygger ;)

:D uppskattar din försiktighet!

Huvudfoting

Vore ju ganska intressant att få ta del av beskrivningen. Mailade bröderna för att få reda på om boken kommer tryckas igen. Här är deras (något kryptiska) svar;

Thank you very much for your interest in our work and for your comment.

Unfortunately the book is sold out. We are working in the next project right now (in fact, we'll show our new project in the next weeks)
The thing is that we don't know if we are going to make a second print of this Kaneda's Bike book (we want!). If we do it, and if you are interested, we will let you know.
Thanks a lot again for your interest, we keep in touch,

littlespleen

Citat från: Huvudfoting skrivet 18 September 2015 kl. 14:07
Vore ju ganska intressant att få ta del av beskrivningen. Mailade bröderna för att få reda på om boken kommer tryckas igen. Här är deras (något kryptiska) svar;

Thank you very much for your interest in our work and for your comment.

Unfortunately the book is sold out. We are working in the next project right now (in fact, we'll show our new project in the next weeks)
The thing is that we don't know if we are going to make a second print of this Kaneda's Bike book (we want!). If we do it, and if you are interested, we will let you know.
Thanks a lot again for your interest, we keep in touch,

Fick ungefär samma svar, sedan skrev jag....

I am throwing money at my screen, but no book comes out ;)

I would buy 2 or more if you do second print.

Fick då som svar:
  LOL!! :D:D

Ok Kim!!...we will keep you updated ;);)

Thanks again for your interest,

Kind regards,

Ramon & Amador

littlespleen

Hittade några bitar i mitt eget lager och kunde fortsätta bygga...
Så drygt att behöva vänta på 1 viktig order, som nu är inne på 14 dagars leveranstid :P

Nu börjar snotfestivalen :)

Framdäcket: Jag har gråa 10x10 diskar, men tyckte de här passar bättre :)

Denna däckkrängningen var betydligt svårare, kändes verkligen som jag skulle knäcka diskarna.

byStfn

Suktat efter boken ända sedan jag såg den förstås gången och är redigt avis på dig. Hur många bitar är cykeln på?

littlespleen

Citat från: mystepho skrivet 22 September 2015 kl. 22:37
Suktat efter boken ända sedan jag såg den förstås gången och är redigt avis på dig. Hur många bitar är cykeln på?

Ja :) har haft svårt att släppa denna sedan jag såg den.
Bitcount är ca 1200 bitar.

Boken är lånad av oOger här i föreningen

littlespleen

Nu har jag byggt färdigt bakdelen, och måste bara berömma denna moc.
Har nog aldrig blivit så imponerad av så många bra lösningar i ett och samma bygge.

byggbilder
http://imgur.com/a/RMwRV

Som hur bra den håller ihop trots att infästningen av bakhjulet knappt syns.

För att fästa diskar på X-podlocket kilar man in två st 42446 och det känns som de är gjorda för detta :)

o0ger

Det ser riktigt bra ut! Men, det går lite långsamt tycker jag ;) Hinner du klart till Halmstad?