LEGO-tidningar - Blocks, Bricks med mera.

Startat av pareriksson, 11 September 2015 kl. 10:12

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Citat från: Anders67 skrivet 07 Februari 2016 kl. 17:30
ja, det är jag som ligger efter. De första tävlingarna sku upp på forumet inom kort!

Lägger du upp alla, eller lägger varje deltagare upp sin egen?

Lordflintstone

Jag tycker samarbetet är bra.
Okända byggare får chans att bli publicerad i en "riktig"  tidning.
Om Swebrick näms stärks "varunamnet" , blir kanske mer medlemmar och bättre acceptans för AFOL's.
Byggena kanske  ändå inte skulle byggas utan  moroten att visas i en tidning.
Det är en kommersiell tidning men inte Aftonbladet precis, om man gynnar en smal tidning som visar att det finns AFOL's i världen kanske det gynnar oss indirekt.
En AFOL tidning har väl redan försvunnit?
Vi får väl se bilderna senare?

lingonfil

Citat från: Lordflintstone skrivet 07 Februari 2016 kl. 18:34
Byggena kanske  ändå inte skulle byggas utan  moroten att visas i en tidning.

Man får även en slant om man kommer med, så man behöver inte känna att man ger bort något gratis som en annan sedan tjänar pengar på.

Sirre

Citat från: Majkel skrivet 07 Februari 2016 kl. 15:35
Varför läggs det ner massa (till synes ideellt)  jobb från föreningen och enskilda medlemmar å en kommersiell tidnings vägar? Det ser ut som att vi gör redaktionellt jobb åt en kommersiell tidning.

Som jag ser det har detta gjort det sämre för mig: jag får inte se byggena/reportagen här på föreningens hemsida utan måste betala för en papperstidning för att få se och njuta av dom. Dessutom blir miljöpåverkan mångdubbelt högre iochmed valet av papperstidning i stället för en digital dito.

Jag har lite svårt att förstå anledningen / de positiva sidorna av samarbetet...

Jag förstår din synpunkt. Jag kan förklara att det ges skäliga ersättningar till de som bygger något specifikt för tidningen (ibland även för redan existerande byggen!), och som det redan nämnts så publiceras alla byggen senare på forumet, så det är inget som missas! (Förutom möjligen de engelska texterna som är specifikt för tidningen)

Det är lego-tidningarna som har uppmärksammat oss, så det är kul att se att de tycker att vi har fina byggen och duktiga byggare här på forumet. :) Så precis som Lordflintstone skriver så får vår förening publicitet, byggare får chansen att visa upp sina skapelser, och förhoppningsvis hjälper vi AFOL-tidningen på vägen genom att uppmärksamma dem. :)

Så jag hoppas detta reder ut lite frågetecken, vi i styrelsen hoppas att det ska kännas som ett rättvist och schysst samarbete, annars skulle vi inte göra det. :)

OBS. Man kan också köpa tidningen digitalt, så att inget papper slösas. ;D

dalle

Bricks #11 som nu kommer ut innehåller ett stort reportage om eventet i Halmstad!

'... one of the finest Lego user groups ...'

andreaseldh

Citat från: dalle skrivet 05 April 2016 kl. 22:36
Bricks #11 som nu kommer ut innehåller ett stort reportage om eventet i Halmstad!

'... one of the finest Lego user groups ...'

Länk?

dalle

andreaseldh

Om man beställer från Bricks hemsida står det att om man inte ha PayPal, så kan man i alla fall betala med kort. När man kommer till betalningssidan finns bara alternativen

• Logga in med befintligt PayPal-konto
  • Skapa ett nytt PayPal-konto
Jag tänker absolut under inga som helst omständigheter skaffa något PayPal-konto! Känner någon till någon annan återförsäljare av Bricks där man kan betala med ett klassiskt plastkort?

OBSERVERA: Det är inte Bricks fel att PayPal gått från uselt till värre!

Magnus den store

Jag återgår till ämnet. Hur gör man med Bricks digitala upplaga? Behöver jag något program? Är det något speciellt filformat?

http://store.republic66media.com/bricks-digital/
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

pareriksson

Äntligen! Tog bara drygt ett halvår...

"Hej!

Äntligen!

Nu har vi fått första numret (april)  av tidskriften Blocks.

Senaste numret är alltid referens  men när nästa nummer kommer går det bra att låna hem
april-numret.

Hälsningar

Ulla-Britt Andersson

------------------------------------------------------
Ulla-Britt Andersson
Natur Samhälle Språk

Stadsbiblioteket Göteborg"

(Bricks visade sig omöjlig för biblioteket att få tag i...)

Gideon

Någon som har köpt flera nummer av Bricks Culture och kan rekommendera någon av utgåvorna särskilt?

Tänkte beställa "Halmstadsnumret" #11 av Bricks och tänkte beställa med ett nummer av Bricks Culture också när man ändå beställer :)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Lordflintstone

Citat från: Gideon skrivet 15 April 2016 kl. 21:45
Någon som har köpt flera nummer av Bricks Culture och kan rekommendera någon av utgåvorna särskilt?

Tänkte beställa "Halmstadsnumret" #11 av Bricks och tänkte beställa med ett nummer av Bricks Culture också när man ändå beställer :)

+1

dalle

Skulle rekommendera nya numret av Bricks Culture #5. I det numret ska tydligen Mechamike bli intervjuad om PACB:t om jag förstod press releasen rätt.

mechamike

Citat från: dalle skrivet 25 April 2016 kl. 16:32

Skulle rekommendera nya numret av Bricks Culture #5. I det numret ska tydligen Mechamike bli intervjuad om PACB:t om jag förstod press releasen rätt.

Jag har köpt på mig Bricks-Culture 1,2,3 (4:an hade jag och 5:an kommer jag få gratis:-) Jag har inte råläst något av nummren ännu bara skummat lite, det är mycket att läsa I alla..Kan nog inte utse nån favorit..

Sen ska man inte tro allt man läser,  Jag har inte blivit intervjuad om PACB:t,(vad jag minns, det var ju lite stimmigt i 112).  Bricks Culture har valt att göra en artikel om mitt Bahnhof Zoo som jag postade för ett tag sedan. (som står nämt på framsidan)  Bricks fotade det för Bricks-Cultures räkning i Halmstad .  Bricks fotade även mitt SHIP (USS Dice och rubikskuben) så ev dyker dom upp i Bricks. (Vi var väl flera som fick våra byggen lite mer noggrant avfotade och fick sitta porträtt så jag ser fram emot spännande läsning I Bricks..

?

dalle

Jag tolkade ordet postapokalyptiskt som att det handla om CB:t.