LEGO-tidningar - Blocks, Bricks med mera.

Startat av pareriksson, 11 September 2015 kl. 10:12

Föregående ämne - Nästa ämne

pareriksson

Göteborg stadsbibliotek ska köpa in en LEGO-tidning och behöver en rekommendation vilken de ska välja. Jag känner till Blocks, Bricks och Bricks Culture, men har faktiskt inte läst ett enda nummer, bara bläddrat lite snabbt. Vilken tidning tycker ni är bäst? Finns det fler engelskspråkiga LEGO-tidningar där ute? Vilken är att rekommendera för Stadsbiblioteket?

dalle

Citat från: pareriksson skrivet 11 September 2015 kl. 10:12
Göteborg stadsbibliotek ska köpa in en LEGO-tidning och behöver en rekommendation vilken de ska välja. Jag känner till Blocks, Bricks och Bricks Culture, men har faktiskt inte läst ett enda nummer, bara bläddrat lite snabbt. Vilken tidning tycker ni är bäst? Finns det fler engelskspråkiga LEGO-tidningar där ute? Vilken är att rekommendera för Stadsbiblioteket?

För ett bibliotek är Bricks culture nog det jag skulle rekommendera. Det är mer en populärkulturtidskrift med troligtvis längre hållbarhet. Dock är perioditeten längre med bara 4 nummer/år. Ska dock tillägga att jag inte läst något nummer av Bricks culture så det är bara vad jag läst om tidningen.

Stigge72

shiftaltcmd

Ska jag rangordna skulle jag säga:
1. Bricks culture (kanske lite för nördig, har bara läst en)
2. Bricks
3. Blocks
4. Hispabrick (bara som pdf för nedladdning)
5. Brickjournal (har inte läst någon på ett par år, så det är möjligt att den har blivit bättre)
6. Railbricks (bara som pdf för nedladdning, ska kanske upp ett eller två pinnhål men hamnar ändå sist då den är lite för avgränsad)

mordatre

Då swebrick eventuellt får ett samarbete med en av ovan nämnda tidningar så kanske den hade varit intressant för dem. Fråga Anders67.
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

colonel

Hispabrick Magazine hører absolut til de bedre og findes i en engelsk version
http://www.hispabrickmagazine.com/en

I øvrigt tyckar jag at Brickjournal er ganska bra.

Anders67

Citat från: pareriksson skrivet 11 September 2015 kl. 10:12
Blocks tycker jag är en trevlig tidning, lite blandat innehåll, recensioner, Moc's repotage, event reportage.

pareriksson

Tack för alla svar! Dock kunde det för själva urvalsprocessen nog ha varit lite enklare om ni hade gett mer likriktade svar... :)

BeardedNerd

Jag har sällan vägarna förbi Pressbyrån. Vilka av dessa går att få tag på reguljärt och vilka måste beställas över nätet?

dalle

Citat från: BeardedNerd skrivet 13 September 2015 kl. 12:42
Jag har sällan vägarna förbi Pressbyrån. Vilka av dessa går att få tag på reguljärt och vilka måste beställas över nätet?

Blocks är den enda som finns på vissa Pressbyråkiosker.

Myko

Det var ju en del drama bakom kulisserna, många hoppade av Blocks för att starta Bricks istället. Så de första numren av Blocks har samma "personal" som Bricks har nu...

Kwagge

byStfn

Hittade Blocks idag på Pressbyrån i Åkersberga till min förvåning. 125 kr ledde dock inte till ett köp, men ska kolla upp vilka som erbjuder prenumerationer på webben och till vilka priser så kanske det kan bli lite läsning framöver..

Stigge72

Citat från: byStfn skrivet 22 Oktober 2015 kl. 12:38
Hittade Blocks idag på Pressbyrån i Åkersberga till min förvåning. 125 kr ledde dock inte till ett köp, men ska kolla upp vilka som erbjuder prenumerationer på webben och till vilka priser så kanske det kan bli lite läsning framöver..
Man kan prenumerera på deras hemsida för £83.88, och betala med PayPal.

byStfn

Citat från: Stigge72 skrivet 22 Oktober 2015 kl. 23:22
Citat från: byStfn skrivet 22 Oktober 2015 kl. 12:38
Man kan prenumerera på deras hemsida för £83.88, och betala med PayPal.
Jag tycker nog fortfarande det är lite i överkant med 90 kr per blaska. Jag menade nog virtuella prenumerationer då jag inte har plats för fysiska tidningar..