Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

3001: A Brick OCD

Startat av Skafte, 01 September 2015 kl. 20:58

Föregående ämne - Nästa ämne

Eriol

Här visar Bricktsar upp sin färgkarta: https://youtu.be/HRf6G83OZCQ?t=276 Vet inte om det är några överraskningar i den. Antar att CA-färgerna har så gammal logga att de inte är intressant för Skafte?

Skafte

Njä, de tycker jag inte räknas riktigt. Då skall man ju börja med Beyer-färger och allt annat hittepå också...

Skafte

Jag tror det inte förrän jag håller i den, men det lär vara en sån här på väg från Amerikat till mig nu:

Emma

Citat från: Skafte skrivet 08 Januari 2023 kl. 12:34Jag tror det inte förrän jag håller i den, men det lär vara en sån här på väg från Amerikat till mig nu:

Billig, såg jag på bricklinks januari-statistik.  :)
Region Mitten

CopMike

Citat från: Skafte skrivet 08 Januari 2023 kl. 12:34Jag tror det inte förrän jag håller i den, men det lär vara en sån här på väg från Amerikat till mig nu:

:o ! Håller tummarna!

Emma

Ps. men helt värt såklart!
Region Mitten

Skafte

Alltså. Om något som inte säljs typ nånsin så blir det ju ett bra pris när det väl dyker upp... (Om någon är nyfiken men inte orkar kolla kan jag berätta att den kostade 631,29kr.)

Det är dock lite surt att jag goofade rejält med beställningen. I auto-mailet från BL som sa att den fanns tillgänglig så fanns också Light Orange i samma butik. Jag kastade mig in och la till dem i varukorgen och tryckte "beställ" utan att tänka (man måste ju vara först innan någon annan snor den). När jag hade betalat (över 1500 inkl moms och frakt, ser fram emot tull och postens avgifter) insåg jag att det var Very Light Orange jag köpt. Light hade någon annan hunnit snyta. Så jag kommer snart (?) ha en hutlöst dyr dubblett...

Ja ja. Jag hade väl pröjsat så här mycket för bara Tr-Black ändå.

embe

Är det en prototypkloss, feltryck? Varför är den så ovanlig? Men snygg är den!

Skafte

Troligen specialgjord till skulpturer i Legoland-parker e d. Jämför antalet färger på 2x4 till salu på BL med hur många som finns i set! Vissa är i och för sig felaktigt upplagda, men ändå.

Det var ingen mindre än färggurun Ryan Howerter som sålde Tr-Black, han meddelar att Neon Yellow och Coral kommer i mars och att det även ryktas om Metallic Silver. I set, alltså.

andreaseldh

Citat från: Skafte skrivet 08 Januari 2023 kl. 21:44Det var ingen mindre än färggurun Ryan Howerter som sålde Tr-Black, han meddelar att Neon Yellow och Coral kommer i mars och att det även ryktas om Metallic Silver. I set, alltså.

De tre senare färgerna kan jag tänka mig att komplettera, men jag hoppar nog över Trans-Black :P

Gideon

Citat från: Skafte skrivet 08 Januari 2023 kl. 21:44I set, alltså.
Jag tänkte nog dra gränsen just där, bitar som kommit i set kan jag tänka mig att försöka få ihop till en komplett samling men när det börjar vara i prototypernas (och Legoland-verkstädernas?) utmarker så börjar jag känna mig mer tveksam :D
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Skafte

Nu fanns Metallic Silver i ett par tyska butiker, den verkar ha varit ett sk Q-element (alltså till Legos egna modellbyggare, tex till Legoland), och inte på gång i set som jag antydde förut.

En av säljarna hade också en i Very Light Gray, inte 100% nya loggan, men den kostade inte multum så jag chansade.

När det regnar öser det, eller vad det heter, inte en enda "ny" i min samling under hela 2022 och nu är tre beställda och kanske får vi två till i mars. Då kommer jag ha 79 olika!

PS har någon hört något om att BL bytt namn på Medium Brown till Light Brown? Jag vet att båda finns, men det verkar ha ändrats på något sätt...

CopMike

Nice! Jag har en metallic silver sen förut och ser med spänning fram emot din trans-black på bild!

embe

Citat från: Skafte skrivet 13 Januari 2023 kl. 20:14När det regnar öser det, eller vad det heter,

När det regnar manna från himlen har den fattige ingen sked

andreaseldh

Citat från: Skafte skrivet 13 Januari 2023 kl. 20:14En av säljarna hade också en i Very Light Gray, inte 100% nya loggan, men den kostade inte multum så jag chansade.

Har det kommit en fjärde logga?

P9230736 by Andreas Eldh, on Flickr