Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

3001: A Brick OCD

Startat av Skafte, 01 September 2015 kl. 20:58

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Citat från: Skafte skrivet 01 Juli 2021 kl. 10:59
...och det bara är början på Pink/Violet-gate.

Men när du funnit en lösning, är du välkommen att presentera resultatet i tråden Svåra nyansskillnader, "på allmän begäran" ;)

andreaseldh

Citat från: Skafte skrivet 01 Juli 2021 kl. 10:59
Igår när jag egentligen skulle somna bläddrade jag istället igenom Bricksets färgguide, som andreaseldh skrev om för ett par sidor sedan.

Jag insåg då att jag bara har en av de båda "Dark Pink" som listas där. Den nyare verkar ha kommit i set först 2019, och det var ju långt efter att jag tröck fast en Dark Pink på min samlingsplatta. Hoppas posten är snabb med Bricklinkleverans!

Men det är ju inte lätt när det ser ut så här:

Färgkod     Legonamn                        Bricklinknamn
22             Medium Reddish Violet      Dark Pink
112           Medium Bluish Violet         Medium Violet
124           Bright Reddish Violet         Magenta
219           Lilac                                Medium Violet
221           Bright Purple                    Dark Pink

...och det bara är början på Pink/Violet-gate.

Det är lätt att bli Medium Violent.  :-\

Och här ser vi mina tidigare (märkta) Medium Violet och Dark Pink och de nya (omärkta) som du sålde till mig. Återstår bara att placera rätt nummer på rätt bit :P

P7081182 by Andreas Eldh, on Flickr

P7081183 by Andreas Eldh, on Flickr

Skafte

Frågan är om du kan tänka dig att ha Legofärgnammförkortningar istället för Bricklink på de här.

Då blir det LIL, MBV samt MRV och BRP (eller BPU) på de här. Så behövs inga fler bokstav "O". :)

CopMike

Fick en liten nystart att kolla över min samling av era inlägg :)! Ser ut som att jag har 85 olika, då har jag inte grottat ner mig än i Dark Red/New Dark Red och Dark Pink-gate. Problemet är bara att 11 stycken av dom hittar jag verkligen ingen BL-färg på men jag ska nästa vecka börja dyka lite djupare i TLGs färger. Och ja, det är endast 2x4 med LEGO på studden så inga av Bayers cluthpower testbricks. Sen har jag två varianter till på Trans Orange och en på Trans Yellow som ligger utanför "old age"-looken enligt min ringa bedömningsförmåga. Så Skafte mfl - nästa fysiska event kan vi väl ha en Color Workshop och försöka finna sanningen ..... ;D?!

CopMike

Ok, två kollade :D:

Den som är den högra är 225 Warm yellowish orange (bild från BL). Här skriver Ryan Howerter lite om den:
https://www.flickr.com/photos/126975831@N07/14999163358/in/photostream/

Och en borde vara i 15 Lemon / Lemon-Lime, på BL tydligen Light Lime men med brasklapp:
https://www.flickr.com/photos/126975831@N07/14774421410/
Även här från Ryan Howerter.

Skafte

Jag har länge muttrat över att inte ha ett "facit" till din bild på första sidan, Copmike, kul att det är på gång!  :)

Tar gärna en nördhörna för 3001-färgdiskussion nästa event!

Det knepiga(ste?) är ju att vissa färgers "varianter inom färgen" kan ha större skillnad än exempelvis andreaseldhs två Dk Pink här ovan.  :-[

CopMike

Citat från: Skafte skrivet 08 Juli 2021 kl. 20:42
Tar gärna en nördhörna för 3001-färgdiskussion nästa event!
;D - men vi kanske även ska ta med andra OCD-bitar också ;)!?

Ytterligare en 3001:a skulle kunna vara i 108 Earth yellow

Ryan även här - https://www.flickr.com/photos/126975831@N07/32237833395

andreaseldh

Två mörkrosa nyanser med samma årtal. Det enda sätt som jag kan komma på att skilja dom åt är att hitta indexbitar, som jag har använt i tråden Svåra nyansskillnader. Ja, jag tjatar om samma tråd igen. Vill bara säkerställa att alla förstår hur fiffig den är! Hittills har det varit lätt, eftersom mina exempel har olika namn på BL. Men nu går vi alltså in i fas 2. Hur i all sin dar tar man reda på vilken specifik nyans det är när dom har samma namn på BL? BrickSet använder ju genomgående TLG-namnen, men kan man lita på att dom har gjort rätt?

Skafte

Citat från: CopMike skrivet 08 Juli 2021 kl. 21:42
;D - men vi kanske även ska ta med andra OCD-bitar också ;)!?

Absolut! Jag färgsamlar också på

3005
3004/3065
3003
54200
98138
25629

Och några fler kanske. Korvar. Och grodor. Ja ja.

Skafte

Citat från: andreaseldh skrivet 08 Juli 2021 kl. 22:41
BrickSet använder ju genomgående TLG-namnen, men kan man lita på att dom har gjort rätt?

Ja det tror jag. De utgår ju från Ryan Howerters listor, och han verkar ju vara gurun på Legofärger. De har ju med både Lego- och BLnamn, årtal färgen tillverkades och dessutom några exempelbitar.

CopMike

Skafte

Citat från: CopMike skrivet 08 Juli 2021 kl. 23:17
Citat från: Skafte skrivet 08 Juli 2021 kl. 22:50
Absolut! Jag färgsamlar också på
25629
:-\?

Det är kanske en HEMLIG bit som bara HEMLIGA samlare får samla på!

Eller så kastade jag om ett par siffror och menar "the Star of the Dots theme" 25269:)

ColA

Ni inspirerar verkligen till att engagera sig i 3001 i samlingen.

49st har jag på min tavla.

CopMike

Citat från: ColA skrivet 09 Juli 2021 kl. 06:20
Ni inspirerar verkligen till att engagera sig i 3001 i samlingen.

49st har jag på min tavla.
Då är nästa the big 5-0 ;D!

Peter S

Med tanke på det stora antalet tillgängliga färger i 3001 jämfört med antalet färger i set, finns det skäl att anta att de använt 3001-molden till färgprov? Och att färgprov är till för att just prova färger och därför kan avvika mer än lovligt från standard?
Jag tycker färgworkshop är ett bra initiativ och välkomnar samtliga slags bitar i en sån workshop.