Färgschematestare - kommentarer, tankar och feedback?

Startat av Bohman, 25 Augusti 2015 kl. 15:16

Föregående ämne - Nästa ämne

Bohman

Hej hopp! I somras satte jag mig ner och pillade ihop en liten färgschematestare för LEGO-färger. Man kan välja att visa bilder eller bara färger (i den mån färgkoder finns), och en massa annan information om de olika färgerna. Jag har delat med mig av den i det internationella communityt men glömmer alltid bort hemmaplan av någon anledning. Vad tycker ni? Något som kan förbättras?

Datan är baserad på Ryan Howerter's färgtabell.

Tektor

På mina apparater (Mac med Chrome och Safari, och platta med IOS) är den antingen trasig, obegriplig eller från 1996.
Jag gissar på att nåt med CSS:erna har gått åt pipan :)

pareriksson

Citat från: Tektor skrivet 25 Augusti 2015 kl. 17:33
På mina apparater (Mac med Chrome och Safari, och platta med IOS) är den antingen trasig, obegriplig eller från 1996.
Jag gissar på att nåt med CSS:erna har gått åt pipan :)
Jag la till www. i länken ovan, så såg det lite bättre ut sedan...

Tektor

Citat från: pareriksson skrivet 25 Augusti 2015 kl. 17:50
Jag la till www. i länken ovan, så såg det lite bättre ut sedan...

Ja, då får den lite färg och typografi, men är fortfarande strukturellt trasig på dator och platta.
På telefonen verkar det funka, men det responsiva lirar inte helt.

Sammantaget börjar jag i alla fall få en bild av att det kan vara en ganska läcker grej :)

o0ger

Jag kör Chrome. Jag har lagt till www i länken. Jag fattar ingenting. Jag klickar på knappar men ingenting händer.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Bohman

Yikes, det var pinsamt. Det verkar som om min host har fått problem med att tolka mina komprimerade css/js-filer. Jag håller på att kolla vad det beror på, men till vidare stängde jag av det - nu ska förhoppningsvis allt fungera som det ska. Ber om ursäkt för det. Kika gärna igen!

Det stämmer att det responsiva inte är top notch - det var ett snabbt hobbyprojekt, så till vidare får det räcka med stora skärmar. Kommer kanske lite senare! :)

AndersI

(bara en datapunkt till)

Jag tittade på sidan med FireFox 40.0 (dator) ganska strax efter du lagt upp länken och hade inga som helst problem, allting såg vettigt ut och fungerade som man förväntade.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Tektor

Citat från: Bohman skrivet 25 Augusti 2015 kl. 23:52
Det stämmer att det responsiva inte är top notch - det var ett snabbt hobbyprojekt, så till vidare får det räcka med stora skärmar. Kommer kanske lite senare! :)

Äsch, allt behöver ju inte funka på liten skärm - det här är nog ett verktyg som mår bäst på större yta :)
Men det lustiga för mig var ju att det bara var på mobilen som det funkade ungefär som det skulle.

Lite feedback:
- Jag skulle önska snabbare interaktion när man vill labba sig fram - tex att den minimerade bilden med Legobitar uppdateras direkt när man klickar på en färgruta, utan att färgväljaren försvinner. Då kan man klicka järnet tills man hittar rätt nyanser, och sen maximera fotovisningen igen för full härlighet. Nu blir det många klick om man till exempel ska testa vilken blå som funkar bäst.

- Kan man låta rutnätet med färgprover ta upp hela den tillgängliga ytan? Större färgrutor gör det lättare att särskilja och välja nyanser.

- Sorteringen av färgerna är lite kaosig, så man har ingen aning om vilken man har testat. Sortering i någon typ av skala vore trevligt.

- Eftersom färgväljarens rullgardinsmeny redan berättar om det är "Solid", "Milky" etc så behövs kanske inte det i färgnamnet på hovring. Man kan gå direkt på den specifika informationen (färgnamnet). Alternativt sätter man kategorin sist. Placerar man select-boxen över istället för under kan den samtidigt funka som rubrik (och förklarar den inbördes hierarkin bättre). Jag tror också att ordet "Show" som står först på varje alternativ är överflödigt och gör det svårare att skumma igenom alternativen.

Nextuz

Jag skulle önska att färgväljaren kommer upp som ett eget fönster ovanpå allt för att alltid ha samma storlek, för desto fler färger man stoppar in, desto mindre blir färgväljaren.

Riktigt trevlig funktion, bra jobbat :D

Godtfred

Trevligt verktyg, den är klart användbar.

- Det jag saknar är att välja färgtabell. Själv pratar jag bara BL färger, jag vet knappt inte vad "Medium Stone Grey" är för något...

- Är det tänkt att vara samma bottenplatta på bilden på alla färger? Den ser väldigt olika ut på olika färger, öppna tex Dark Stone Grey bredvid White. (Dessutom ser det ut att vara DG och DBG bitar på samma bild, men det kanske är en feature...) Man kan ju tycka att exponeringen skulle vara konstant på alla bilder för att man verkligen kunna jämföra färgerna mot varandra.

Fast jag har ju en egen färgkarta IRL:

Bohman

Riktigt bra feedback! Stort tack för allt detta. Jag ska definitivt som jag kan göra det bättre med paletterna - ni har rätt att de blir små när man har många paneler öppna. Även intressant med tanken att välja nomenklatur - att utgå från Bricklink, LEGO eller LDraw borde alla vara möjliga. Alla färger finns inte i alla system dock, så jag får komma på något smart där :) När det gäller sorteringen så är det ganska klurigt att få till eftersom jag inte har exakta färgvärden för alla. Just nu är det ungefärligt sorterat efter nyans, men jag ska ta det en vända till. I värsta fall finns det sökfunktionen som man kan använda för att hitta rätt.

Angående att bilderna ser lite olika ut: Ryan Howerter som jag samarbetar med här har sagt att han möjligen kommer att ta om alla bilder för att fixa detta. När det görs kommer vi i sådana fall automatiskt att uppdatera dem här. Jag ska säga till honom - låt oss hålla tummarna :)

shiftaltcmd

Fråga om Ryan vet vilka färgrymder som används. Rgb och cmyk-värdena är värdelösa om man inte vilken cmyk det är.
Kan också passa på och fråga var Pantonevärdena kommer från. Är det värden från Lego eller nån som suttit och gissat?

mechamike

Kul grej.. vore gött om man kunde få upp komplementfärger som en liten bonus feature...

Edit motpolsfärger vore kul det med..
?

Tektor

Citat från: Bohman skrivet 27 Augusti 2015 kl. 14:08Ryan Howerter som jag samarbetar med här har sagt att han möjligen kommer att ta om alla bilder för att fixa detta.

Då får man kanske komma med lite input vad gäller fotona :)
Jag tror att det skulle funka bättre utan den grå plattan i bakgrunden, så att man bara ser bitar i den färgen man är ute efter. Ju tajtare de olika bitarna sitter mot varandra, utan inblandning av luft eller bakgrund, desto bättre bild får man av vad som matchar.

andreaseldh

Citat från: Godtfred skrivet 26 Augusti 2015 kl. 12:18
Fast jag har ju en egen färgkarta IRL:

Häftig! Var det svårt att komma upp i det antalet, eller tvärt om valde du bort några för att få det symmetriskt?

EDIT
Hittade delar av svaret på BrickLink: 18 av färgerna finns endast i 9 butiker eller färre.