Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad tycker ni om Bortom Sol?

Startat av lingonfil, 26 Maj 2015 kl. 13:56

Föregående ämne - Nästa ämne

lingonfil

Det har gått ungefär ett år sedan vi startade diskussionerna om ett sci-fi spel. Många var intresserade och diskussionerna flödade mycket snabbt. Många byggde även sigfigs men nu tycks det inte vara så många som gör något. Vi spelledare vill gärna höra vad ni tycker om Bortom Sol.

* Hur upplever du backstoryn? Är den intressant? Inspirerar den dig eller begränsar den ditt byggande?
* Vi hör ibland att Bortom Sol upplevs som komplicerat. Kan du utveckla det lite mer?
* Vi upplever att intresset var större i uppstartsfasen av Bortom Sol. Vad tror du det beror på? Hur kan vi sporra intresset igen?
* Vi funderar på att göra ändringar i poängsystemet (belöningssystemet). Vi funderar på att antingen avveckla det, eller att tvärtom öka betydelsen av det. Vad är dina tankar kring det.
* Bortom Sol tar idag ej emot digitala byggen. Skulle du bygga mer om vi tillät digitala byggen?
* Har du några egna tankar du vill föra fram kring Bortom Sol?

Peter S

Bygger inget alls nu pga allt nedpackat i väntan på flytten, så det är orsaken till min inaktivitet... Men annars kan jag svara så här:
Backstory och tävlingsförutsättningar funkar bra och ger tillräckligt med inspiration för egna byggen. För egen del kan det vara ett hinder att leverera både story och bygge i egna byggen. Har inte så stor erfarenhet av denna typ av spel, men för de byggen man sett till GoH behövs knappt några förklaringar eller beskrivningar förutom en titel till scenen (men det kanske förekommer i själva tävlingsmomentet ändå?). Snygga "bilder" borde kunna räcka långt. Och det har vi ju sett i flera tävlingsbidrag.

I t.ex. Zonen var tävlingen så storybaserad att jag troligen inte hade kommit på en enda idé. Hade svårt att hänga med i berättelsen och fattade först inte hur sjukdomen yttrade sig. Baren tror jag skulle funka bättre för mig. Men här kommer en annan fråga: Om vi alla ska bygga samma bar och tävla om dess utseende så blir det ju en helt annan tävling än om vi bygger den viktigaste baren i våra egna microkosmos och vi alla har varsin som vi kan återkomma till i olika sammanhang.

Den snabba kommunikationen kan nog både vara en styrka och en förbannelse. I ett medeltida samhälle har man möjlighet att skapa en helt homogen kultur som begränsas av landets (eller byns) gränser medan vi kommer att vara tvungna att mötas och interagera. Kanske skulle vi inte haft några portar?

EpsilonEta

Det är bra med synpunkter, bättre att fråga än att inte veta. Här är lite svar:
Citat från: Peter S skrivet 26 Maj 2015 kl. 14:25
För egen del kan det vara ett hinder att leverera både story och bygge i egna byggen. Har inte så stor erfarenhet av denna typ av spel, men för de byggen man sett till GoH behövs knappt några förklaringar eller beskrivningar förutom en titel till scenen (men det kanske förekommer i själva tävlingsmomentet ändå?). Snygga "bilder" borde kunna räcka långt. Och det har vi ju sett i flera tävlingsbidrag.
Det finns inget krav att ha någon story alls. Det var jag som började göra "serieliknande" byggen och sedan har andra gjort liknande. Det är helt OK att bara göra en vig med någon rad beskrivande text, eller bara en titel.

Citat
I t.ex. Zonen var tävlingen så storybaserad att jag troligen inte hade kommit på en enda idé. Hade svårt att hänga med i berättelsen och fattade först inte hur sjukdomen yttrade sig. Baren tror jag skulle funka bättre för mig. Men här kommer en annan fråga: Om vi alla ska bygga samma bar och tävla om dess utseende så blir det ju en helt annan tävling än om vi bygger den viktigaste baren i våra egna microkosmos och vi alla har varsin som vi kan återkomma till i olika sammanhang.
I zonen försökte jag skapa lite intresse med en slags "nyhetssändning" i tråden. Ursäktar om det blev förvirrande. Tyckte det var tydligt att allt med sjukdomstema och även croud control var tillåtet. 
I Baren bygger alla en egen bar men vinnaren blir den mytomspunna baren vid Tannhäuser porten. Alla andra barer kan ligga kvar och användas i framtida byggen de också. Igen, vi försöker bara få lite spännande story runt utmaningarna.

Citat
Den snabba kommunikationen kan nog både vara en styrka och en förbannelse. I ett medeltida samhälle har man möjlighet att skapa en helt homogen kultur som begränsas av landets (eller byns) gränser medan vi kommer att vara tvungna att mötas och interagera. Kanske skulle vi inte haft några portar?
Till och med en stad i Samfundet kan vara relativt självförsörjande och leva sitt eget liv. Den största skillnaden mellan fantasy och medeltid som jag ser är att alla "vet" hur medeltiden såg ut men ingen vet (eller alla har olika åsikter om) vad framtiden kommer se ut som.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Sollan

Jag var en av de till en början entusiastiska och jag tycker grundidén är väldigt kul, men..

Flera orsaker tror jag

Den största är nog att jag upplever det som att legobyggandet inte är det viktigaste utan att legot används för att illustrera en historia och att det är handlingen som är i fokus, inte själva bygget.

Ett kul grepp i och för sig, men inte vad jag är sugen på. Jag vet, jag behöver inte lägga handlingen i fokus utan bygga för att det är kul. Problemet är att jag inte blir inspirerad pga att fokuset (i mitt tycke) ligger där det ligger.

Hade det inte funnits annat som hänt på forumet kanske jag skulle hakat på igen ändå, men det är mycket annat roligt som händer, både tävlingar och träffar, och legotiden är begränsad.

Ni som bygger nu verkar ha väldigt kul med den värld ni håller på och bygger upp och med de historier ni skapar. Jag vill absolut inte att ni ändrar på något. Kör på, ha roligt! Allt passar inte alla! :D

Lews

Citat från: lingonfil skrivet 26 Maj 2015 kl. 13:56
* Hur upplever du backstoryn? Är den intressant? Inspirerar den dig eller begränsar den ditt byggande?
Jag gillar den. Att det finns en grundhistoria men att det i övrigt är väldigt fritt ser jag bara som positivt.

* Vi hör ibland att Bortom Sol upplevs som komplicerat. Kan du utveckla det lite mer?
Tycker att det har blivit lättare ju mer wikin uppdaterats. Sci-Fi är dock en väldigt bred genre med många olika inspirationskällor och teknologinivåer, folk är kanske rädda att deras inte kommer passa ihop med andras?

* Vi funderar på att göra ändringar i poängsystemet (belöningssystemet). Vi funderar på att antingen avveckla det, eller att tvärtom öka betydelsen av det. Vad är dina tankar kring det.
Jag tänker inte så mycket på hur mycket poäng ett bygge ger, jag bygger mera i den storlek som passar mig bäst.

* Bortom Sol tar idag ej emot digitala byggen. Skulle du bygga mer om vi tillät digitala byggen?
Mitt personliga mål är att bygga fysiskt men tyvärr saknas det både bitar och pengar för att hålla ett högre tempo. Just nu ser det ut som att det kommer ta några månader mellan varje bygge, men om digitala bidrag hade varit tillåtna skulle jag kunna presentera saker mycket snabbare. Om digitala bidrag blir tillåtna tycker jag att det ska finnas ett krav på att bitarna och färgerna man har använt finns i verkligheten.

EpsilonEta

Citat från: Sollan skrivet 26 Maj 2015 kl. 16:53
Den största är nog att jag upplever det som att legobyggandet inte är det viktigaste utan att legot används för att illustrera en historia och att det är handlingen som är i fokus, inte själva bygget.

Ett kul grepp i och för sig, men inte vad jag är sugen på. Jag vet, jag behöver inte lägga handlingen i fokus utan bygga för att det är kul. Problemet är att jag inte blir inspirerad pga att fokuset (i mitt tycke) ligger där det ligger.
Om du hellre vill lägga din byggtid på annat kan jag inget göra men bara för att vissa bygger story behöver inte alla göra det. Mitt mest kommenterade bygge i BS tror jag är ett fyrsidigt diorama med mycket lite text Kapitel2: Även den längsta resan... (oj, lite story var det)
Jag erkänner också att har en tendens att överanalysera vetenskapen i byggen. Om du någon bygger något till BS lovar jag att bara kommentera estetiken i bygget :)

Citat från: Lews skrivet 26 Maj 2015 kl. 17:25
Jag gillar [backstoryn]. Att det finns en grundhistoria men att det i övrigt är väldigt fritt ser jag bara som positivt.
Tack. När jag funderat ett tag på PeterS svar var jag rädd att friheten gjorde det svårt att hitta på något att göra i denna öppna värld. De tips jag kom på var att fråga om inspiration i diskussionstrådarna som inte använts på snart ett år. Rådet jobbar också på "achivements" för mer långsiktiga mål.

Sci-Fi är dock en väldigt bred genre med många olika inspirationskällor och teknologinivåer, folk är kanske rädda att deras inte kommer passa ihop med andras?
Till er som kanske tycker detta vill jag säga att vi hellre har många sci-fi liknande byggen än få byggen som följer strikta regler.

...om digitala bidrag hade varit tillåtna skulle jag kunna presentera saker mycket snabbare. Om digitala bidrag blir tillåtna tycker jag att det ska finnas ett krav på att bitarna och färgerna man har använt finns i verkligheten.
Att inte ha digitala var nog för att man kan "fuska" på alla möjliga sätt men det skulle antagligen ge fler byggen. Vi kanske ska tillåta digitala freebuilds (som inte ger poäng) men inte tävlingsbidrag (om vi avskaffar poäng spelar det ingen större roll i "tävlingar" heller)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Tunguska

Vad gäller min egen inaktivitet så får jag nog främst lägga skulden på bristande inspiration/tid/ork/lust. Får se om jag kanske kan vända den trenden framöver.

Trenden med att ackompanjera sina kreationer med små berättelser har nog också varit något av ett hinder för mig, då jag hellre låter klossarna tala än skriver.
Mina LEGO-byggen på flickr.

EpsilonEta

Citat från: Tunguska skrivet 26 Maj 2015 kl. 18:53
Trenden med att ackompanjera sina kreationer med små berättelser har nog också varit något av ett hinder för mig, då jag hellre låter klossarna tala än skriver.
För att vara helt ärlig tycker jag det är ganska jobbigt också. Om jag skulle börja om hade jag kanske gjort annorlunda men nu har jag en del story planerad och skriven. Det är kul (tycker jag) men det tar tid.

o0ger

Citat från: Peter S skrivet 26 Maj 2015 kl. 14:25
Kan du berätta vilken typ av utmaningar som skulle locka dig? Det är svårt att hitta på roliga utmaningar. Vad vill du se? Skulle det hjälpa med priser tex? (jag säger inte att vi har priser att dela ut, men undrar om det skulle hjälpa)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Peter S

jag tycker generellt att tävlingarna har varit bra, guldrushen var ju tex väldigt fri och jag hade kommit ganska långt i planeringen men fick avbryta pga tidsbrist. Hade tänkt bygga ett borrande skepp med inspiration av en stickande geting. Funderade ett tag på hur bra det skulle löna sig att bygga in funktion, men det hade nog mest blivit kul för min egen del. Minns det jobb jag la ner på sommartävlingen förra året med att bygga en spinner (från Blade Runner) i mörkblått, trots att det skulle vara långt mycket enklare att bygga den blå. Alla jag såg på nätet var blå, men originalet mörkblått... Roligt att bygga och klura, men mest för min egen skull. Jag har påbörjat en markbas och långsamt samlat ihop bitar till ett skepp. Jag har inte räknat ut Bortom Sol och hoppas att ni inte räknar ut mig!
Vinster spelar mindre roll för mig. Jag tycker det är tillräckligt kul att klura och bygga och måste tyvärr inse att jag inte kan bygga till sommarens utställning heller. Har flera ideer i huvudet.

EpsilonEta

o0ger, PeterS gav ju ett förslag:
Citatom vi [istället] bygger den viktigaste baren i våra egna microkosmos och vi alla har varsin som vi kan återkomma till i olika sammanhang
Du (o0ger) nämnde ju "Joe's" att hämtar frukost hos på vägen. Istället för att bygga en berömd bar kan man bygga sin sigfigs favoritbar. kanske ska vi tona ner "berömmelsen" på baren och bara bygga en rymdbar?

Edit
sådant här är ju bra att skriva i utmaningstråden. Frågor, förslag eller bara glada utrop uppskattas.

Magnus den store

Jag har ju tänkt att vara med på det här men för mig är tiden en faktor, så det har inte blivit av. Sen kan jag också känna lite som Sollan, att tyngdpunkten hamnat lite fel. Å andra sidan är det upp till var och en.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Peter S

Kom på: Glömde ju att tipsa om tävlingar, men det kanske är bättre i PM...

AndersI

Jag får inte så mycket tid över till Lego som jag skulle vilja, och har inte fantasi nog för långa historier (i varje fall inte med begränsad tillgång på tid). Men jag gillar ändå att läsa 'sagorna' här, och vill gärna bli inspirerad att bygga av kommande utmaningar - hittills har det väl varit mest riktat mot Samfundet, jag ser inte riktigt var De Fria Kolonierna kommer in, speciellt inte mina Hyperion-aner, som inte har haft någon kontakt alls med omvärlden på mycket länge, och inte börjat ha några relationer än.

Får väl villigt erkänna att rymdkrig och smugglare inte riktigt är min cup of tea, utforskar väl hellre en främmande planet och upptäcker spännande arter och artifakter...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

EpsilonEta

Citat från: AndersI skrivet 26 Maj 2015 kl. 21:45
Jag får inte så mycket tid över till Lego som jag skulle vilja, och har inte fantasi nog för långa historier (i varje fall inte med begränsad tillgång på tid). Men jag gillar ändå att läsa 'sagorna' här, och vill gärna bli inspirerad att bygga av kommande utmaningar - hittills har det väl varit mest riktat mot Samfundet, jag ser inte riktigt var De Fria Kolonierna kommer in, speciellt inte mina Hyperion-aner, som inte har haft någon kontakt alls med omvärlden på mycket länge, och inte börjat ha några relationer än.

Får väl villigt erkänna att rymdkrig och smugglare inte riktigt är min cup of tea, utforskar väl hellre en främmande planet och upptäcker spännande arter och artifakter...

Det är inget fel att bygga på sin egen planet (och någon gång när du visat hur det ser ut kan du få en port och fler kan komma på besök. )
Om vi släpper lite på Baren reglerna kan ju även du bygga hur dina "Hyperion-aner" spenderar kvällarna.